تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹

مردم/مشارکت مردم/«جهش تولید با مشارکت مردم »   ✍️مجتبی تابش

مردم/مشارکت مردم/«جهش تولید با مشارکت مردم »   ✍️مجتبی تابش
نگاه اقتصاد - مجتبی تابش

در بررسی تعاریف متعدد از کلمه ی مردم در ساختار یک کشور ، کلمات مشترک فراوانی مانند ؛ جماعت انسانی ، فرهنگ مشترک ، زبان با ریشه های مشترک، اهالی یک محدوده خاص، افراد با تاریخ مشترک ، افراد با حال مشترک و توده افراد با آینده مشترک بیشتر همپوشانی می کنند.

اما تعریف واقعی و امروزی از این کلمه انحصاری را می توان چنین بیان کرد : گروه کثیری از افراد مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم با ریشه های مشترک که در یک محدوده جغرافیایی مشخص و تحت حاکمیت سیاسی مشترک ، که با اهداف تعالی زندگی اجتماعی با وابستگی های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت آغاز بهار و عید نوروز از سال۱۳۶۹ بر یک سری کلمات که بر گرفته از پایه ها و شعائر اصلی انقلاب اسلامی هستند مانند؛ تحول درونی و اصلاح امور ، صبح روشنی ، تحکیم معنویت، عدالت اجتماعی، صرفه جویی و… تاکید داشته اند. همچنین از سال ۱۳۷۸ تا کنون بمناسبت شروع سال جدید اسامی گوناگونی برای سال انتخاب و اعلام نموده اند که چراغ راهی برای ترسیم پیشرفت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده است.

با اندکی تفکر و بررسی اسامی گوناگون انتخابی توسط ایشان به ریشه سه کلمه مهم (همکاری مردم ، اقتصاد مردم و دولت برای مردم ) می رسیم.

توجه و اتکا رهبر انقلاب به کلمه مردم چنان واضح و مبرهن است که همیشه پای ثابت یکی از تاکیدات به مسئولان و از کلیدواژه های بیانات ایشان می باشد.

با توجه به اثرات تحریم های خارجی و تحریم های داخلی (برخی افراد سودجو ) بر اقتصاد در طی چند سال گذشته شاهد مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی در جامعه بودیم که این مشکلات در دو سال آخر دولت پیشین بیش از هر زمانی با رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و تورم آثار خود را بر دولت کنونی تعمیم داد.

دولت کنونی از سال ۱۴۰۰ اولین اقدامی که در جهت کاهش آن آثار انجام داد اقدام در جهت فعال کردن کارگاه ها، بنگاه ها، کارخانجات و شرکت های خارج شده از ریل فعالیت و تولید با حمایت بانکها و.‌‌.. بوده که اقدامات خوب و قابل ذکری انجام گرفته.

اما از دید رهبر انقلاب و نظریه پردازان اقتصاد اقدامات دولت در امر تولید و رونق اقتصادی به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی تواند چرخ اقتصاد را چنان که باید به حرکت درآورد بر همین اساس سال ۱۴۰۳ با نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری گردید.

تجربه نشان داده که هر زمان و در مسأله ای مردم با نظام سیاسی و اقتصادی همراهی کرده اند، آن مسأله و مشکل حل شده است. مردمی که توانایی فعالیت اقتصادی دارند؛ اگر با مشوق های مالی و اجرایی در مسیر اقتصاد توانمند قرار نگیرند این مهم هرگز به تحقق نخواهد رسید.

بر این اساس نیاز است متولیان قانونگذاری با وضع سریع قوانین اقتصادی مردم پسند با استفاده از مشاوره اقتصاددانان و همچنین مدیران مرتبط با صنعت و اقتصاد با بهرمندی از تجربه ی کلان اصناف و مشاوران مجرب اقتصادی با استفاده از ظرفیت بی اندازه ی رسانه های کشور و با نظارت مستقیم واحد‌های نظارتی، اقدام به تلاش در جهت ریل گذاری، ترغیب توانمندان جامعه به مشارکت در تولید و تحقق شعار؛ جهش تولید با مشارکت مردم نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.