تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲

جریمه چه تخلفاتی توقیف خودرو است؟

جریمه چه تخلفاتی توقیف خودرو است؟
نگاه اقتصاد
شاید برای شما یا هر کدام از نزدیکانتان ماجرای توقیف خودرو پیش آمده باشد؛ شاید هم در خیابان دیده باشید که جرثقیل در حال حمل ماشینی به سمت پارکینگ است و برایتان این سوال پیش اومده که چرا این خودرو توقیف شده و برای رفع توقیف باید چه کاری انجام داد؟
گروه ایرنا زندگی – قانون گذار برای الزام مردم به رعایت قوانین جریمه‎هایی را برای متخلفین مقرر داشته است. یکی از قوانینی که مردم خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند، قوانین راهنمایی و رانندگی است. یکی از تنبیه‌های قانونگذار برای متخلفین، توقیف خودرو است. با ما همراه باشید تا در گفت‌وگو با ابوالفضل جعفری وکیل دادگستری اطلاعات بیشتری در خصوص تخلفات منجر به توقیف خودرو و موتور و راه‌های رفع توقیف آن بدانید.
ابوالفضل جعفری در خصوص تخلفاتی منجر به توقیف وسیله نقلیه اظهار داشت: قانونگذار در قوانین مربوطه به صورت شفاف مواردی را که ماموران اجرا را ملزم به اعمال قانون می‌کند، مشخص کرده و ضمانت اجرایی آن را نیز وضع نموده است. 
موارد توقیف وسایل نقلیه طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی شامل موارد زیر می‌شود:
– تصادفات منجر به جراحت یا فوت، در این موقعیت جدای از وضعیت قربانیان، وسیله نقلیه آلت ارتکاب تخلف یا جرم بوده و ناچارا توقیف می‌شود.
– رسیدن جریمه یا خلافی به یک میلیون تومان به نظر می‌رسد به دلیل اعمال بازدارندگی قانونگذار این سقف را تعیین نموده است.
– در صورت همراه نداشتن مدارک، البته چنانچه شناسنامه همراه داشته باشند، خودرو توقیف نمی‌گردد بلکه شناسنامه گرفته شده و راننده موظف است سریعا مدارک را به مامور برساند.
– رانندگی بدون گواهینامه
ارتکاب همزمان دو تخلف از مواد زیر باعث توقیف خودرو می‌شود:
– حرکات نمایشی مثل دور زدن درجا و تک چرخ موتور سیکلت
– تجاوز از سرعت مجاز تا ۳۰ کیلومتر
– سبقت غیر مجاز در راههای دو طرفه
– عبور از چراغ قرمز
– حرکت بطور مارپیج
– تجاوز به چپ از محور راه
– توقف در محل پارک ممنوع به شرط عدم حضور راننده (در این مورد چنانچه خودرو سوار بر جرثقیل باشد و راننده و مالک سر برسد و تقاضای تحویل خودرو را نماید، مامور مکلف است خودرو را تحویل داده و اعمال جریمه نقدی کند.)
– توقف داخل پیاده رو به شرط عدم حضور راننده
این وکیل دادگستری توقیف موتور سیکلت را منوط به انجام تخلفات زیر دانست:
– حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز
– ایجاد عمدی صدای ناهنجار
– حمل بار غیر متعاف
– عدم استفاده از کلاه ایمنی
چنانچه هر یک از این تخلفات برای بار اول صورت گرفته باشد خودرو یا موتور به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه توقیف می‌شود. قطعا تمامی این قوانین برای ایجاد محیطی امن برای شهروندان است و متخلف اولین شخص است که از آثار تخلف خود آسیب خواهد دید.
این وکیل دادگستری درباره قوانین حمل خودرو با جرثقیل در زمان توقیف گفت: در صورت حمل خودرو به پارکینگ هزینه انتقال خودرو و هزینه پارکینگ بر عهده مالک است و چنانچه حین انتقال خودرو یا در زمان نگهداری در پارکینگ یا تعمیرگاه، خسارتی به ماشین وارد شود، مسئولیت آن با متصدی حمل یا نگهدارنده  می‌باشد. چنانچه راننده در زمان حمل یا قبل از آن، حاضر و تقاضای تحویل خودرو را نماید، مامور موظف است ضمن صدور برگ جریمه ماشین را به مالک تحویل دهد.
جعفری پس از بیان جرایم منجر به توقیف خودرو موتور سیکلت به بیان مراحل ترخیص خوردو توقیفی پرداخت و گفت: اگر از توقیف شدن خودرو خود مطلع نیستید ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته تا مطلع شوید که خودرو شما را به پارکینگ بردهشده یا نه! در صورتی که جواب پلیس مثبت بود نام و آدرس پارکینگ را بپرسید و با همراه داستن اصل و کپی مدارک زیر را به پارکینگ مراجعه کنید: کارت ماشین، برگ سبز، برگه معاینه فنی، کارت ملی و شناسنامه صاحب ماشین، گواهینامه، بیمه نامه شخص ثالث، برگه مفاصا حساب عوارض شهرداری، برگه عدم خلافی.
قبل از رفتن به پارکینگ خلافی خودرو یا موتور را از طریق سامانه، یا مراجعه به پلیس ۱۰+ یا استفاده از اپلیکیشن های پرداخت بپردازید و اصل و کپی برگه را همراه خود داشته باشید. هنگامیکه به پارکینگ مراجعه کردید، برگه جریمه و برگه توقیف خودرو را از مسئول پارکینک بگیرید. سپس باید به اداره ترخیص شهرتان مراجعه کرده و فرمی که به شما می‌دهند را پر کنید. سپس آن فرم را با مدارک به مسئول مربوطه تحویل دهید. بعد از پرداخت هزینه جرثقیل و پارکینگ مجوز ترخیص را صادر می‌کنند. در پارکینگ خودرو را بررسی کنید که خسارتی به آن وارد نشده باشد.
این وکیل دادگستری در ادامه توضیح داد: چنانچه توقیف خودرو به صورت قانونی صورت گیرد یعنی توقیف خودرو به علت بدهی به فردی انجام شده باشد، کافی است بدیهی پرداخت شده و خودرو از حالت توقیف بیرون آید. اگر خودرویی که خریده‌اید به علت بدهی مالک قبلی توقیف بوده و فروشنده این موضوع را از شما مخفی نگه داشته است، می‌توانید از او شکایت کنید و مبلغ پرداختی خود را پس بگیرید. اگر خودرویی که خریدید بعد از خرید شما توقیف شده است، یعنی خود فروشنده نیز خبر نداشته است او جرمی مرتکب نشده است. شما باید با مدارک و شواهد اثبات کنید که خودرو را خریده‌اید و ماشین را رفع توقیف کنید.
جعفری در خصوص توقیف خودرو برای مهریه گفت: توقیف خودرو برای مهریه زمانی صورت می‌گیرد که خودرو وسیله امرار معاش زندگی نباشد برای مثال زوج راننده تاکسی نباشد، در این صورت زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه با در دست داشتن اصل یا کپی عقدنامه به دفترخانه مراجعه کرده و خودرو همسر را مصادره نماید. چنانچه زوج ظرف مدت زمان تعیین شده مهریه را پرداخت نکند، زوجه می‌تواند نسبت به توقیف فیزیکی خودرو اقدام نماید.
#
#
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاخبر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_نگاه_اقتصاد
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ندای_زاگرس
#پایگاه_خبری_تحلیلی_ماناسپهر
#پایگاه_خبری_تحلیلی_پویاروز
#گروه_رسانه_ای_ندای_زاگرس
#گروه_رسانه_ای_ پویاخبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.