تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷

انتخابات چهاردهم و تغییر دوقطبی‌ها در زمان ثبت‌نام * یاسر بابایی

انتخابات چهاردهم و تغییر دوقطبی‌ها در زمان ثبت‌نام  * یاسر بابایی
نگاه اقتصاد
زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌‌جمهوری چهاردهم با ثبت نام مجموعا ۸۱ داوطلب واجد شرایط اولیه پایان گرفت.
بنا به اعلام ایرنا و بر اساس تقسیم بندی جریانی، ۴۵ داوطلب از جریان سیاسی اصولگرا، ۱۹ داوطلب به صورت مستقل و سایر جریانات سیاسی و ۱۷ داوطلب نیز از جریان اصلاحات در این پنج روز نخست نام‌نویسی کردند که غالباً می‌توان ۱۹ داوطلب مستقل را نیز در دو‌ جریان رایج سیاسی تعریف کرد.
گرچه فضاسازی‌های رسانه‌ای پیش از آغاز فرآیند ثبت نام با انجام برخی نظرسنجی ها و تخریب سعید جلیلی آغاز شد، اما در روز اول ثبت‌نام با حضور سعید جلیلی و علی لاریجانی در ستاد انتخابات، دوقطبی زودهنگامی در جامعه شکل گرفت که بر این دو “شخص” استوار بود.
گرچه هشتک “ارتفاع بگیریم” لاریجانی را می‌توان بە تمایل ستادش برای ایجاد دوقطبی با دولت سیزدهم تلقی کرد، اما دوقطبی دو روز نخست ثبت‌نام همچنان بر محور جلیلی لاریجانی استوار ماند.
در سه روز آخر اما این “دوقطبی قائم به شخص” شکسته شد و می‌توان گفت با حضور افراد سرشناس زیاد و مدعی از همه سلایق و جریانات سیاسی رایج، فضا به سمت ایجاد “دوقطبی با محوریت جریانی” حرکت کرده است. به عبارتی در این فضای جدید، دو قطبی جلیلی لاریجانی فعلا کنار رفته و دوقطبی اصلاح و اصول جایگزین آن خواهد شد.
بر این اساس و تا اعلام نهایی تأیید شدگان، به نظر می‌رسد که این دوقطبی اصلاح و اصول به عناوین مختلفی مانند انقلابی و غیرانقلابی، غربگرا و شرقگرا، راستی و چپی و… به قوت خود باقی خواهد ماند و اگر همین روند ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود رئیس جمهور چهاردهم از اردوگاه اصولگرایان انقلابی به پاستور راه پیدا کند و اصلاح طلبان توفیقی نخواهند داشت.
بدنه فعال اجتماعی و سیاسی جریان انقلاب که در تمام صحنه‌ها به‌صورت تکلیف‌گرایانه سعی می‌کنند رأی کیفی به کاندیداهای انتخابات بدهند، اینبار نیز با حساسیت بیشتر در صحنه خواهند بود و بسیار بیشتر از دور سیزدهم می‌توانند رأی به سبد کاندیدای خود روانه کنند اما در مقابل جریان اصلاحات بدنه اجتماعی خود را تا حد زیادی از دست داده و اغلب سلبریتی‌هایی که لیدر فکری و جهت‌دهی به سمپات‌های جریان اصلاح طلبی را همواره بر عهده داشته‌اند، بدنه اجتماعی اصلاحات را سوزانده و در آن سوی مرز به براندازی افتاده‌اند. این جریان به معجزه برای برگرداندن سرمایه اجتماعی خود نیاز دارد که با این تفاسیر، اتحاد اصلاح طلبان با لاریجانی نیز دور از دسترس خواهد بود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.