تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰

سید کمال‌الدین سجادی:

نامزدها برنامه‌محوری را جایگزین بداخلاقی انتخاباتی کنند

نامزدها برنامه‌محوری را جایگزین بداخلاقی انتخاباتی کنند
نگاه اقتصاد

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه اتاق‌های فکر باید محتواهای قابل ارائه یک نامزد را در مناظرات و سایر برنامه‌های متنوع و متعدد رسانه ملی تأمین کنند، گفت: اگر مردم احساس کنند نامزدها تیم‌های تحقیقاتی خوبی دارند که در ابتدا به احصای مشکلات و سپس ارائه راه‌حل‌ها می‌پردازند، قطعا تمایل زیادی برای حضور در انتخابات پیدا می‌کنند.

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) معطوف به انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری بود. ایشان ضمن تأکید بر اینکه حماسه‌ انتخابات، مکمل حماسه‌ بدرقه‌ شهیدان است بر ضرورت حاکم بودن اخلاق بین نامزدهای تصریح کردند.

معظم له به صراحت اعلام کردند؛ صحنه‌ انتخابات، صحنه‌ عزت و حماسه و صحنه‌ رقابت برای خدمت است و نه تنها بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن‌پراکنی، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند بلکه به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.

در این راستا سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری و سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد تأکید رهبر معظم انقلاب درباره رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از بدگویی، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اخلاق هم به لحاظ انسانی و هم احترام به نظر دیگران باید در انتخابات رعایت شود.

وی ادامه داد: آنچه در کنار رعایت اخلاق در انتخابات ریاست جمهوری حائز اهمیت است، ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها از سوی نامزدها درباره مشکلات معیشتی، تولید و اشتغال‌آفرینی است. مردم به برنامه‌ها و ابتکارات هر یک از نامزدها برای حل مشکلات جامعه توجه می‌کنند.

سجادی با تأکید بر اینکه تخریب رقبا، تقریبا روش غربی‌ها است، افزود: در این روش هر کدام از طرف‌ها به دنبال نقاط ضعف رقیب از لحاظ مالی، اخلاقی و سوابق فعالیت و غیره هستند تا طرف مقابل را از این طریق تخریب و تضعیف کنند.

 

نامزدها از تخریب یکدیگر پرهیز کنند

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: در یک نظام اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و با تأکید و توصیه‌هایی که همواره حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب در تمام انتخابات داشتند، نامزدها باید از تخریب یکدیگر پرهیز کنند و همواره بر رعایت اخلاق پایبند باشند.

وی افزود: از سوی دیگر در این زمانه مردم  به آن درجه از آگاهی رسیده‌اند که به این موضوعات تخریبی توجه نکنند بلکه به دنبال این هستند تا نامزدها درباره حل مشکلات اقتصادی، سیاست خارجه، مسائل و دغدغه جوانان، تعلیم و تربیت و سایر نیازهای کشور چه برنامه‌هایی دارند و ارائه می‌دهند و اگر ببینند برنامه نامزدی مناسب است و آینده خوبی را با افق روشن ترسیم می‌کند، مسلما به او توجه خواهند کرد لذا نامزدها، هواداران و حامیان نامزدها باید به این موضوع توجه کنند تا به قصد تخریب رقیب، اقدامی انجام ندهند.

 

ضرورت وجود تیم‌های تحقیقاتی برای هر نامزد

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام درباره دستاورد اخلاق‌مداری در انتخابات گفت: رقابت‌ اخلاقی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند در جهت ارتقای آگاهی‌های مردم، کمک‌کننده باشد به طوری که هر یک از نامزدها برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند و برای ارائه بهتر این موضوع نیز تیم‌های تحقیقاتی و کارگروه و اتاق‌های فکر داشته باشند تا مشکلات و معضلات کشور را به ویژه در مسائل معیشتی، اشتغال و قدرت پول ملی احصا کند.

وی با تأکید بر اینکه تیم‌های مطالعاتی و اتاق‌های فکر باید محتواهای قابل ارائه یک نامزد را در مناظرات و سایر برنامه‌های متنوع و متعدد رسانه ملی تأمین کنند، گفت: اگر مردم احساس کنند تیم‌های تحقیقات خوبی برای نامزدی وجود دارد که در ابتدا به احصای مسائل و مشکلات می‌پردازند و سپس در کنار هر کدام از مشکلات، راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهند قطعا به ارتقای سطح آگاهی آنها، کمک‌ می‌کند و از سوی دیگر این امر خود یک دوره آموزشی برای سایرین خواهد بود.

 

نامزدها فرصت روشنگری مسائل و ارائه راه‌حل‌ها را دریابند

سجادی تأکید کرد: لذا اگر این مسئله عملیاتی شود، هم مردم آگاه‌تر خواهند شد و هم آگاهانه‌تر براساس برنامه‌های قابل قبول نامزدها برای حل معضلات و مشکلات جامعه، رأی می‌دهند. این فرصت خوبی هم برای نامزدها و هم برای مردم و هم کشور است تا یکبار برای همیشه مشکلاتی که وجود دارد، مرور شود.

وی تصریح کرد: اینکه نامزدی بیاید و به جای ارائه برنامه‌، دولت‌های گذشته و رؤسای جمهور گذشته را نقد کند و ایراد بگیرد، کافی نیست بلکه باید در کنار بیان نقاط ضعف، راه‌حل‌ هم ارائه دهد. این فرصتی طلایی برای ارتقای سطح آگاهی مردم، روشن شدن صورت مشکلات و مسائل و ارائه راه‌حل‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه نامزدها مشکلات را بیان و راه‌حل‌ها را ارئه دهند، گفت: حتی معتقدم نامزدها برخی از مدیران و وزرای کلیدی و مهم خود چون معاون اول و وزیر اقتصاد را معرفی کنند تا مردم از خط مشی‌ و جهت‌گیری کلی آن نامزد و دولت آینده او مطلع شوند و بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.

 

آیا رعایت اخلاق انتخاباتی هیجانات را کاهش می‌دهد؟

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در تحلیل این موضوع که عده‌ای معتقدند رعایت اخلاق انتخاباتی، هیجان انتخابات را کاهش می‌دهد و افزایش مشارکت‌ نیازمند برخی افشاگری‌هاست، گفت: بیان نقاط ضعف، نقد‌های غیر منصفانه و برچسب زدن به افراد بدون اثبات و صرفا اکتفا به دنباله‌روی از شایعات، نباید در عرصه انتخابات انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه نامزدها و هواداران نباید دست به تخریب یکدیگر بزنند و ذهن جامعه را از این طریق آشفته کنند، افزود: هدف از رقابت در اسلام این است که توانایی‌ها ذکر شود و مردم به توانایی‌های اشخاص رأی دهند. قطعا در دوران طولانی که فرد مسئولیت و مدیریت جایی را دارد، نقاط قوت و ضعف داشته است و لذا هیچ فردی نمی‌تواند مدعی شود که نقاط ضعفی نداشته است.

 

نقد در حد منصفانه صحیح است

سجادی با بیان اینکه نقد در حد منصفانه صحیح است اما تخریب و ضد اخلاقی رفتار کردن درباره رقبا انسانی، منصفانه و اسلامی نیست گفت: معتقدم توصیه‌های مقام معظم رهبری باید نصب‌العین تمام نامزدها باشد که راه مستقیم رقابت به معنای جوانمردانه‌ هموار شود و از این مسیر فرد اصلح‌ از نظر مردم انتخاب شود.

سفیر پیشین کشورمان در فیلیپین و ویتنام در پایان درباره نقش نامزدها و هواداران بر سالم ماندن فضای رقابتی، افزود: هواداران باید انصاف داشته باشند. فضای مجازی، فضایی بی در و پیکر است که در آن به راحتی به افراد تهمت می‌زنند و عکس‌ها را مونتاژ و منتشر می‌کنند لذا هواداران باید اخلاق اسلامی را رعایت کنند و طرفداران نامزدها توانایی‌ها، قدرت مدیریت، کفایت و تجربیات علمی نامزد مطلوب خود را برجسته و مطرح کنند نه اینکه به دنبال بیان نقاط ضعف اثبات نشده و شایعات درباره سایر نامزدها بروند./ایکنا

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.