تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۲۵

پزشکیان در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

پزشکیان در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟
نگاه اقتصاد

تهران- مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، گفت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت‌های دیگر به این هدف برسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، مسعود پزشکیان امشب – ۲۸ خردادماه – در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود در دولت “برای ایران” را با موضوع اقتصاد تشریح کرد. این برنامه به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما پخش شد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادند.

همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن رفت.

مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر اجرای این مناظره‌ها را در روزهای یادشده بر عهده داشت.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری ها قرار داده شد تا مخاطبان بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

 

لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از جناح بندی است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره و چهار دقیقه اول با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم.

پزشکیان افزود: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم و اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، دسته‌ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه را همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه های دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

وی تصریح کرد: لازمه اجرای برنامه، ابتدا حضور و مشارکت همه به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نخبه و دانشگاهی و نه جناحی و دسته ای است. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیستند ما را به آن هدفی که در برنامه است، نمی رساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح ها، دسته ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

پزشکیان گفت: لازمه اجرای برنامه اول حضور و مشارکت همه بدور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نه جناحی و دسته ای، آنهایی که نخبه و دانشگاهی هستند. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیست ما را به آن هدفی که در برنامه است برساند.

وی ادامه داد: قانون برنامه ای که نوشته شده در مجلس و آنچه که دولت آورد، ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل به ۲۶ فصل و ۱۱۹ ماده و ۱۰۰۸ بند شد که تبدیل به ۱۰۸ حکم شد که از نظر علمی غیرممکن است، شورای نگهبان اشکال گرفت و در مجلس ماده ای را اضافه کردند و ماده الحاقی ۳۵ بود که براساس آن ۲۶ بند را دولت در عرض یک سال بازنگری کند و به مجلس ارایه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: معنی این حرف آن است که دولتی که در آینده می آید باید روی آن ۲۶ بند برنامه ریزی کند. که از نظر علمی غیر ممکن است. البته در این وضعیت با این نیروها و کارشناسان اصلا حد آن برنامه هم قابل اجرا نیست. در ۲۶ بندی که آورده و ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده برنامه بنویسد فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و برنامه درستی را تنظیم کنند بتوان آن اهداف را مجددا بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به نتیجه رساند.

پزشکیان یادآورشد: بحث دیگر اینکه علاوه بر وحدت و انسجام داخلی که لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزها با دولت های منطقه و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسیم.

 

برای رشد ۸ درصدی سالیانه اقتصادی ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم
وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد دلار را تهیه کنیم غیرممکن است. در نتیجه این که ما با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم از ملزومات این هدف است که اگر نرسیم فقط شعار داده ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از طرف دیگر کاری که در داخل باید انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت می کنند، میدان دهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها باز باشند و کار کنند و نباید در این مملکت یک تولید کننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی قرار است سرش بیاید چرا که قوانین را لحظه به لحظه می نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می کنیم و مشکلاتی را بوجود می آوریم که هیچ تولید کننده ای در این بستری که درست کردیم امنیت سرمایه گذاری ندارد که حداقل ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کند.

 

در جریان فروش نفت ضرر می‌کنیم/خرید خودروهای دست دوم افتخار شده است
پزشکیان در بخش دوم این مناظره و چهار دقیقه دوم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و بین المللی نشان داده که آدمی که تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است. رشد بدون آنها امکان پذیر نیست. باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

وی افزود: برادرمان دکتر قاضی زاده هاشمی که گفت ما باید سرمایه گذار بیاوریم این یک نوع سرمایه گذاری است یعنی نمی شود بدون سرمایه گذاری کاری کرد. ما گران می خریم و ارزان می فروشیم. در جریان فروش نفت کلی ضرر می کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا مفت دارایی هایمان را می فروشیم. کالاهایی را که باید راحت بخریم، گران می خریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مصوبه ای که کردیم در بهترین شرایطش خودروهای دست دوم که بخریم افتخار شده است. آیا این برازنده جامعه ما ایرانی ها است که خودروی دست دوم بخریم در حالی که برای آن هم دولت دلار ندارد، اگر دلار داده نشود حتی برای همان خودروی دست دوم هم مشکل ایجاد می شود.

پزشکیان تاکید کرد: تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم را دور می زنیم که داریم دور می زنیم در این مسیر غلطی که می رویم کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمارها در فساد در دنیا رتبه ۱۵ از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی گفت: اگر شفافیت در اقتصاد نیاید، اگر مسیرها را روشن نکنیم، اگر بازار را نداشته باشیم و اگر نتوانیم با دنیا رابطه داشته باشیم چگونه صادرات کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با چین توافق کردیم که سرمایه گذاری کند. گفتند تا اف ای تی اف را حل نکنید سرمایه گذاری نمی کنیم. اگر راست می گویند بیایند سرمایه گذاری کنند، امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب ها بتوانیم سرمایه گذار خارجی داشته باشیم. امکان ندارد با این تحریم هایی که درست کردند یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر یک عده آدم هایی همین طوری جمع کنند شرکت تجاری شوند.
پزشکیان ادامه داد: این وضعیت اقتصادی ۴۰ سال است را که می گوییم درست می کنیم . روز به روز پول مان بدتر می شود قدرت خرید مردم بدتر می شود. می گوییم پول می دهیم در حالی که پول چاپ کنید می خواهید بدهید پولت بی ارزش می شود. پول از کجا می خواهید بیاورید باید درآمد کسب کنید که پول بدهید چگونه می خواهید درآمد کسب کنید.

وی یادآورشد: بعضی از مسایلی که برادرمان آقای قالیباف گفتند دقیقا این است که می توانیم در داخل یک مقدار کنترل انرژی با بهره وری و افزایش کارایی ، کارهایی انجام دهیم اما نمی توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم مخازن زیرزمینی را با این تکنولوژی غلط از دست می دهیم. به جای این که در نفت ۴۰ درصد بهره وری داشته باشیم ۱۲ تا ۱۳ درصد بهره وری داریم و ۴۰ درصد را مفت از بین می بریم که دیگر بازیافت نمی شود،چه کسی باید این را جواب دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: حقوق هایی که به کارگر و کارمند می دهیم در حالی که رشد ۴۰ درصدی است اما پرداخت ما ۲۰ درصدی در بهترین شرایط است بنابراین با این روند امکان پذیر نیست. ما باید نگاه مان را عوض کنیم. نخبگان ما دارند می روند سرمایه ما هم دارد می رود. ما می گوییم درست می کنیم و از این وعده ها به مردم می دهیم و روز به روز وضعیت مردم بدتر می کنیم.

پزشکیان افزود: بگویید با این تئوری در دنیا کجا را درست کردند که ما می خواهیم مملکت را مشابه آن درست کنیم و نتیجه بگیریم. کدام تئوری می گوید که این روند را برویم نتیجه می گیریم.

 

چرا به کسی که برای کشور هزینه دارد، فوق العاده مدیریت می‌دهیم
پزشکیان در ادامه این مناظره و چهار دقیقه سوم ادامه داد: در رابطه با بحث هایی که برادرمان آقای قالیباف مطرح کردند به طور قطع اگر مدیریت اصلاح شود یکسری مسایل هزینه ای را می توان از آن محافظت کرد که برنامه آن مفصل است و در اصلاحاتی که در دنیا گرفته است در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده سه اصل و پنج استراتژی دیده شده که اگر در کشور عملیاتی کنیم یکسری مشکلات داخل را می توانیم حل کنیم.

وی گفت: این سه اصل که چه کسی مسئول است و چگونه باید اقدام کند در هر کدام از قسمت هایی که گفتند و چگونه باید پاسخگو باشند. اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی پاسخگو است. این تصمیمات ما اگر وضعیت مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است بنابراین برای این سه اصل ۵ استراتژی وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما خیلی جاها کسانی را آورده ایم که کاری نمی کنند و کارایی ندارند و فوق العاده مدیریت هم می گیرند در حالی که باید پول را براساس نتیجه کار پرداخت کنیم یعنی پرداخت عملکردی که این کار را هم نمی کنیم. پول ها را می دهیم و هزینه ها را انجام می دهیم اما نتیجه ای به دست نمی آید، کسی که مدیریت را بدتر و هزینه اضافه می کند، فوق العاده مدیریت هم می گیرد. چرا به کسی که ضرر می دهد فوق العاده مدیریت می دهیم.

پزشکیان بیان داشت: از طرف دیگر خصوصی سازی است جاهایی که باید به خصوصی ها بدهیم باید این کار را انجام دهیم. این کار را کسی می تواند انجام دهد که سابقه علمی و توان علمی دارد. عده ای از آدم هایی را بگذاریم که دوست یا حزب و جناح خودمان است که بگوییم بیاید این کار را انجام دهد همین اتفاقی می شود که در این ۴۰ ساله افتاده است.

وی ادامه داد: من نمی دانم برادرمان آقای قاضی زاده گفتند آقای رئیسی، ما گفتیم دولت ها در این روند این مشکلات را داشتند. قراردادهای کنتراتی و یا شرکتی واگذار کردن و طبق اینها عمل کردن است. اینها تجربیات بین المللی است. این حرف هایی که ما می گوییم ما این کار را می کنیم باید این عزیزان بگویند این روش را کدام رفرانس علمی زده، کدام مملکت این روش را رفته که غیر از این چهارچوب ها است و نتیجه گرفته است. این را چند درصد از کارشناسان مملکت ما این حرف ها را قبول دارند که ما باید این کار را بکنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با عقل دیگران گفت: وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان درباره وعده‌ها برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم پیشرفت گفت: همه گفتند ما هشت درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته ها و معلمان ما نمی توانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می شود. مغزها و سرمایه ها در حال فرار کردن هستند.

وی درباره وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه افزود: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛چه کسی باید مشکل آنها را کند؟ شعارها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.
پزشکیان در بخش دیگری از این مناظره و چهار دقیقه چهارم اظهار داشت: در برنامه هفتم اشکالی که شورای نگهبان و بعد تشخیص مصلحت نظام گرفته و آمد مجلس آنجا نوشته ماده الحاقی ۳۵ براساس آن دولت مکلف شده است که ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن قانون نسبت به تهیه برنامه ها اقدام است یعنی قرار است برنامه ای با آن ۲۶ بند نه ۱۰۰۸ ماده هدفی که مشخص کردند که نزدیک ۱۱۹ ماده است.این خود قانون است یعنی برنامه ای که نوشته شده تبدیل به این شده که یکساله بنویسند.

وی بیان کرد: بانک جهانی را نگفتم که نسخه آن را اجرا کن من گفتم بانک جهانی ۴۰ کشور را بررسی کرده آنهایی که موفق شدند این راه را رفته اند. شما بفرمایید غیر از این راه کدام مملکتی رفته و موفق شده است. مسئولیت، روش اجرا و پاسخگویی. آنهایی که می توانیم چرا پاسخگو نیستند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مگر قرار نبود یک میلیون مسکن بسازیم در حالی که ۳۰۰ هزارتا هم درست نشده است. مگر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد کنیم نمی خواهم وارد آن قصه ها بشوم. آقای دکتر مگر قرار نبود می گفتند سه روزه مشکل بورس را من حل می کنم همه یکجا بودند چرا مشکل بورس را حل نکردند. یکی در همان جریان می گفت که من با یک میلیون شغل ایجاد می کنم اصلا توهین به شعور آدم است.

 

چرا آدم‌هایی که کارشناس نیستند سرکار می‌گذارید
پزشکیان ادامه داد: در رابطه با مسایل در دنیا مشکل راه حل برای حل مشکل نیست. مشکل کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده نبود انسان هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش ها را داشته باشند. این که ما خودمان می توانیم یعنی چه؟ ما خودمان بدون تجربه و استناد علمی و کارشناسی و بدون تجربه چگونه می توانیم؟ این نسخه را که برای مملکت می نویسم دل و روده آن را بیرون می ریزیم بعد نمی توانیم جمع کنیم. چرا آدمهایی که کارشناس نیستند سرکار می گذارید.

وی یادآورشد: من نمی خواهم بگویم الان در دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی از جایی دیگر آورده است و رئیس سازمان کرده اند. نمی خواهم بگویم که درفلان کارخانه آدمی را آورده اند که از آن رشته سر در نمی آورد و بدترش کرده است. این که ما دستاورد داریم غیرقابل انکار است. من که نمی گویم دستاورد نداریم می گویم از روش های علمی و کارشناسان و کسانی که خبره اند استفاده نکنیم .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس قانون برنامه باید رفت و حرف من از اول این بوده است اما این که قانون برنامه منابع آن همخوانی داشته باشد که این یک بحث علمی رقم و عدد است. ۴۰ سال است که می گوییم رشد ۸ درصد، چرا نتوانستند. از اول انقلاب تا الان چرا نتوانستند. چرا حرف هایی می زنیم که اجرا نخواهیم کرد. الان ادعا می کنیم و بعد نمی توانیم جواب دهیم هیچ کس هم نیست که بگوید چرا.

پزشکیان گفت: آقای دکتر می گوید ترکیه شکست خورده است. لطفا بروند آنجا جاده ها، مغازه ها و صادرات بازرگانی و مردم ترکیه را با این تورمی که دارند ببیند بعد با جاده های ایران مقایسه کند، زمان قبل از انقلاب ترکیه حسرت جاده های ایران را می خورد. الان ببینید در یک جاده صدکیلومتری ۷۰ تا ۸۰ تونل زدند ما ۴ تا تونل می زنیم افتخار می کنیم.

وی با بیان این که باید بدانیم کجاییم تا بدانیم چه چیز را حل کنیم، گفت: ما بدون مشارکت همه ، بدون حل این اختلافات و مشکلات و بدون اتکا به مسایل علمی و تجربه های بین المللی و بدون بازکردن بازار امکان ندارد که پیشرفت کنیم.

 

تلاش آیت الله رئیسی را نادیده نمی‌گیریم اما باید بررسی کنیم چرا مشکلات بورس حل نشد
پزشکیان در ادامه این مناظره در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: چه کسی گفته ما دل به خارج می بندیم. من اول گفتم که باید انسجام داخلی داشته باشیم. اختلافات را کنار بگذاریم. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرزها را باز کنیم مشکل حل نمی شود. هرچقدر پول هم بیاوریم فایده ندارم. باید اختلافاتمان را حل کنیم. تصویر این که یک عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی، خارجی و وابسته و از این حرف ها، این تصورات را باید درست کنند. این مردم ایران هستند که مشکلات را می توانند حل کنند نه یک گروه ، دسته و جناح.

وی در رابطه با بورس هم افزود: من نگفتم که بورس حل نمی شود، بورس سه روزه حل نمی شود حتی یکساله هم مشخص نیست که حل شود در نتیجه این توقعی که در جامعه ایجاد می کنید که ما سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه وعده هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت که نشد و تورم هم آمد و وعده هایی هم که دادند معلوم شد که چگونه است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته این مانع نمی شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی را نادیده گرفت. شبانه روز تلاش کرد و زحمت کشید ما قدردان زحمات آنها هستیم اما این که چرا حل نشد دلایل علمی دارد. مدیران، کارشناسان، عدم ارتباط بین المللی، اختلافات و دعواهای داخلی اینها علل عدم حل مشکل است.

پزشکیان با تاکید بر این که عامل اصلی تورم ها دولت ها هستند، گفت: دولت است که تورم ایجاد می کند یا کسری بودجه دارد یا از بانک ها می خواهد که پول چاپ کنند. اگر می خواهد درست شود باید کسری بودجه را به مجلس نیاورد و از طرف دیگر بانک ها پول چاپ نکنند.

وی افزود: واقعیت این است که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن است. بدون این که متوجه شوید صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که قدرت خرید از بین رفته است. اکثر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند.

پزشکیان ادامه داد: باید در اصلاح بودجه ریزی را عملیاتی کنیم . دولت باید هزینه های خود را کنترل کند وکسری بودجه برای سیستم ایجاد نکند. کنترل بودجه چگونه است؟ کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که بودجه عملیاتی شود. کنترل هزینه زمانی است که نظارت اصلاح شود. کنترل هزینه زمانی است که شفافیت در هزینه ها اعمال شود. و از طرف دیگر دولت اولین کاری که باید بکند به بانک ها دستور ندهد که پول چاب کنند. بانک ها را وادار نکند که تعهداتی ایجاد کنند که امکان پرداخت وجود ندارد. به بانک ها بگوید کسانی که می خواهند ازدواج کنند این پول ها را بدهید. از کجا باید بدهند باید چاپ کنند. اکثر توقعاتی که دولت در بانک ها اعمال می کند، عامل تورم است.
وی گفت: اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید نظام بانک ها را به صورت علمی اصلاح کنیم. قاعده مندی قیمت ها و خدمات بانکی را انجام دهیم.

 

یک عده صفر کیلومتر برای کشور هزینه ایجاد کرده‌اند
پزشکیان در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: آنچه که من گفتم و دکتر هم می گوید خارج، از اول می گویم داخل. ما هوای داخل را نداریم. ما فقط یک گروه خاصی را مدیر می دانیم. دعوایی هم که آن زمان می کردم گفتم مشکل مدیریت است. کسی که نه دوره دیده و نه علم دارد نه تجربه دارد و نه جایی عملکرد خود را نشان دهد. کسانی که تجربه داشته اند را کنار گذاشتیم یک عده صفر کیلومتر آورده ایم مشخص است که هزینه ایجاد می کند.

وی با بیان این که حضرت ابراهیم که پیامبر بود خدا می گوید وقتی امتحان داد گفتیم که می تواند پیامبر شود، افزود: کسی که هیچ تجربه ای ندارد و کار کارشناسی نکرده است مدیرکل و رئیس یک بنگاه اقتصادی می کنیم. مراحل را به هم زدیم اینجا را باید درست کنیم. ساختار همین است که برادران گفتند. یعنی روش مشخص است بحث الان این نیست که اختلاف در روش باشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عامل اصلی ایجاد تورم دولت ها هستند. کسری بودجه و بزرگ کردن دولت از مهمترین عوامل ایجاد تورم است. دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند. جاهایی که بی خود است باید ببندد. بنگاه هایی که کارایی ندارد حذف کند یعنی بودجه آن را کنترل کند. بودجه ای بیاورد به مجلس که بدون کسری باشد. در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد کسری بودجه داریم غیر از پول ها و تکلیف هایی که به دولت ایجاد می کنیم.

پزشکیان گفت: ما خودمان مقصر هستیم. بانک های ما هم باز دولت این کار را می کند یعنی عامل اصلی این تورم چاپ پول است که چاپ پول یا با کسری بودجه شکل می گیرد یا با تعهداتی که بانکها کارهایی می کنند که تورم را تشدید می کند.

وی افزود: اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی را بگوییم، بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند. باید نظارت بر وام دادن های کلان بانک ها داشته باشیم. بانک ها در برگردان وام های کلان مشکل پیدا می کنند. بانک ها موظف اند قاعده گذاری کنند نه این که قیمت گذاری. بانک ها برای خدمات بانکی قیمت گذاری می کنند. ممنوعیت تامین مالی دولت از بانک ها باید صورت بگیرد. دولت نباید سراغ بازار بدهی برود.اینها کارهایی است که باید انجام دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همین طور که گفته شد مجلس هم مقصر است. دولت پولی را می آورد و در مجلس هم تقریبا چندصد میلیارد هم ما می گذاریم. (که آقای قالیباف گفت که با اصلاحی که انجام شد و دو مرحله ای شدن دیگر این اتفاق نمی افتد) بنابراین هم مجلس و هم دولت مقصر است . نتیجه کار این است که ما روزگار مردم را سیاه می کنیم. گردن کلفت ها را گردن کلفت تر می کنیم و فقرا را محروم تر می کنیم. راه و روش معلوم است. مدیریت باید توسط کسانی که علم و تجربه و کارشناس هستند شکل بگیرد.

پزشکیان اظهار داشت: از سویی نیز ما آنقدر مدیر باتجربه نداریم که بگوییم فردا آنها را تغییر می‌دهیم؛ مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند جای دوری نمی رود اگر بتوانیم از کسان دیگری که تجربه دارند مشورت بگیریم خیلی بهتر است و ضرر نمی کنیم. چرا برای بیماری به خارج می رویم چهارتا از آنها را بیاریم در این رابطه نسخه بنویسم حلش کنیم.

حذف زمینه های فساد و برخورد با افراد فاسد ضروری است
پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: خدمت برادر قاضی زاده بگویم که نمی خواهم وارد تحلیل دولت رئیسی شوم قلبا نسبت به او ارادت دارم. ولی مطالبی که دکتر گفتند اما من هیچ وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم و مشورت کنیم. همچنین وعده هایی که می دهید و می گویید به آنجا می رسیم همان حل مشکل بورس سه روزه یا اشتغال یک میلیون تومانی است.

وی اظهار داشت: برادرمان آقای زاکانی هم قرارداد با چین را شفاف کند و بگویند پولش را از محل بانک مرکزی ایران در چین است یا از منابع کشور چین است یا از فایناس چینی است به چه نحوی است و خود تخلفاتی که در شهرداری شکل می گیرد. اگر بخواهد این گونه مساله پیدا کند. بنده هیچ وقت نمی گویم که مشکل شهرداری از شما است اما تخلفات شکل می گیرد قرار باشد اینطوری حرف بزنیم بهتر است وارد نشویم. همان چیزهایی که هست بگوییم.

وی در ادامه گفت: مردم ایران زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر این اصل اخلاقی یعنی صداقت است و این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهمترین عهد من با شما خواهد بود.

پزشکیان افزود: خوب می دانم که رئیس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده ای دارد. قرار نیست که کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم. اما مواضع خود را شفاف اعلام می کنم و دنبال خواهم کرد. هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بینجامد. نگاه من در حوزه حکمرانی ، حکمرانی، اقتصادی و اجتماعی است. در ابعاد اجتماعی و اقتصادی من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان هایی است که قرار بود از آنها حمایت کنیم.

وی ادامه داد: به تعامل فعال با جهان قویا معتقدم. تحریم به معنای جنگ است و کشته های جنگ اقتصادی فقرا هستند. ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نو کیسه می دانم. ثروتمندان کارآفرینی که به بهره وری و کارآیی شان متکی هستند دست آنها را می بوسم.

پزشکیان گفت: اقدامات اولویت دار از نظر دولت من مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می شود. من خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه ای قرار می دهم. هر مبلغی که از خزانه به استثنای امور نظامی و امنیتی به خزانه وارد و پرداخت می شود باید منتشر شود. حذف زمینه های فساد و برخورد با افراد فاسد ضروری است. نظام چند نرخی منشا اصلی فساد است که به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد البته شوک وارد نخواهم کرد.

وی افزود: من اساسا پدیده ای به نام شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی می سپارم البته بخش خصوصی باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود.

پزشکیان ادامه داد: در تامین برق ، گاز، بنزین و سوخت به سرعت به سمت برهان حرکت می کنیم دولت چهاردهم با هر رئیسی جمهوری ناچار از اتخاذ تصمیم های مهم خواهد بود. هر تصمیمی باید مشکل کمبود را حل کند و هم به رفع فقر مطلق بینجامد.

وی گفت: فیلترینگ و محدودیت اینترنت مانع ایجاد کسب و کارها شده است که در دولت من حوزه های کارآفرینی نوین میدان بیشتری خواهند داشت.

پزشکیان افزود: فقر پدیده ای چند بعدی است باید همزمان با از بین بردن عوامل آن یک نظام تامین اجتماعی موثر برای فقرا داشته باشیم که من در دولتم این نهاد را ایجاد خواهم کرد. هر اصلاحی که در اقتصاد صورت بگیرد باید بزرگترین برنده آن فقرا باشند.

 

 

همدیگر را خراب و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست
وی ادامه داد: در رابطه با آنچه که گفتم ۴ اصل را به آن معتقدم. این ۴ اصل برای حل همه مشکلات می تواند استراتژی اقدام باشد. عدالت و روابط بین بخشی و مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب است. بنده با همین روش در استانی که رئیس دانشگاه بودم نزدیک به ۷۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار دولتی نزدیک به ۶ ماه ساختم. ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار دولتی ساختم. فقط با مشارکت مردم و روابط بین بخشی این کار را کردم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بسیج شویم و با نگاه بسیج و مشارکت مردم بخواهیم مشکلات را حل کنیم و اگر روابط بین بخشی را درست کنیم. قادریم هرکاری را انجام دهیم. لازمه این کار حذف اختلافات، دامن زدن به این اختلافات و تشدید آن راه به جایی نمی برد. شما می توانید از من عیب بگیرید من هم می توانم از شما بگویم. من اصلا ربطی به دولت روحانی نداشتم.
بنده از هر دولتی که خواستم دفاع کردم و نقد کنم نقد کردم. هر دولتی عیبی داشته و هر دولتی مزایایی داشته است. نظام با همین دولت ها به اینجا رسیدند. همدیگر را خراب و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست. بنده را به آن طرفی نکشید که عیب آدم ها را بگویم. عیب های ما را می توانید در بیاورید. چرا وادار می کنید که با یکدیگر دربیفتیم . دست به دست هم دهیم. این مملکت نیاز به هماهنگی و همدلی و همفکری دارد. سیاست های کلی رهبری، قانون برنامه ای که دولت باید تقدیم کند مسیر راه ما است.
به گزارش ایرنا، پنجشنبه ۳۱ خردادماه، جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

در بین زمان برگزاری این مناظره از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.