تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

شهروندان تا ۴۸ ساعت از مصرف گوشت تازه خودداری کنند

شهروندان تا ۴۸ ساعت از مصرف گوشت تازه خودداری کنند
ایلام -معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو از مصرف گوشت تازه تا ۴۸ ساعت خودداری و گوشت را قبل از مصرف در دمای صفر تا چهار درجه قرار دهید.

 

دکتر علی نیکونهاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: حشره کَنه ناقل بیماری و مخزن تب کریمه کنگو است که می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان نیز در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده ممکن است به ویروس مبتلا شود.

وی افزود: تب کریمه کنگو بیماری است که هر سال با آغاز فصل گرما در کشور بروز پیدا کرده و سرایت پذیری بالایی دارد که در سال جاری ۱۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو که شایعترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است، شناسایی شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: یک مورد جدید شناسایی شده مبتلا به تب کریمه کنگو در استان در بیمارستان و در شرایط کاملاً ایزوله بستری و تحت درمان می باشد و کلیه اقدامات پیشگیرانه و لازم مطابق پروتکل‌های کشوری انجام شده است.

نیکونهاد یه شهروندان ایلامی توصیه کرد: در راستای حفاظت از سلامت خود حتماً از مراکز مجاز، گوشت قرمز مورد نیاز را خریداری و اگر اقدام به ذبح دام می‌شود، موارد حفاظت فردی چون استفاده از ماسک، دستکش و شست و شوی محل جاری شدن خون دام ذبح شده مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: شایع ترین راه انتقال این بیماری در کشور ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام است و از دام آلوده به انسان منتقل و از انسانی به انسان دیگر قابل سرایت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ایلام ادامه داد: این ویروس اگر در بدن دام باشد و آن دام ذبح شود، پس از ۲۴ ساعت بر اثر اسید داخل بدن دام از بین می‌رود، به همین دلیل است که در کشتارگاه‌ های صنعتی، لاشه را پس از ذبح دست کم ۲۴ ساعت نگه می‌دارند.

به گفته دکتر نیکونهاد متأسفانه در برخی مناطق بلافاصله پس از این که دام ذبح می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روش احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: داروی درمان این بیماری هم اکنون در کشور و استان موجود است اما پیشگیری به مراتب گزینه راحت تری می باشد.

دکتر نیکونهاد راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو را، حفاظت فردی هنگام کار در فضاهایی که احتمال وجود کنه وجود دارد (استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه)، پرهیز از قرار دادن چاقوی آلوده به گوشت و احشای دام در دهان، خرید دام مطمئن از مکان هایی که مورد تایید دامپزشکی است.

وی ادامه داد: ذبح دام با هدف ادای نذورات و مراسم سنتی پسندیده مانند عقیقه در کشتارگاه ها، عدم نگهداری از حیوانات بجز در مواقع ضروری، رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، حفاظت فردی در تماس با دام و عدم جداسازی کنه با دست از دام یا انسان را از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

دکتر نیکونهاد با بیان اینکه این بیماری در دام آلوده هیچ علامتی ندارد و از ظاهر دام متوجه بیماری آن نخواهیم شد، گفت: مصرف گوشت و احشام کاملا پخته، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت پس از ذبح در سردخانه یا یخچال، رعایت حفاظت فردی در تماس با بیمار مشکوک و محتمل و قطعی (استفاده از ماسک، دستکش، عینک، گان) نیز از ابتلا به تب کریمه کنگو جلوگیری می کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.