تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

پروژه بزرگ آب رسانی و امیدی که در دولت سیزدهم برای مناطق کم آب، ایجاد شد

پروژه بزرگ آب رسانی و امیدی که در دولت سیزدهم برای مناطق کم آب، ایجاد شد
نگاه اقتصاد
به همت شرکت آبفای ایلام جمعی از خبرنگاران استان در قالب تور رسانه ای پروژه جهاد آبرسانی شرکت آب و فاضلاب ایلام، برای بازدید چند ساعته، از سه روستای جوب دراز میرزابیگی شامل، روستای “چشمه خزانه، سراب کارزان و قنات آباد ” از توابع شهرستان سیروان رفتند و از نزدیک با برخی از تلاش ها و فعالیت‌های شرکت آبفا و مشکلاتی که در مسیر اجرای پروژه ها وجود دارد، آشنا شدند.
مشاهدات عینی و اینکه خود شاهد انجام کاری باشی از روایت های شنیداری برتر و تاثیر بیشتری دارد، زمانی،هرچند کوتاه، در محیط و موقعیت انجام این پروژه ها قرار می گیری، وتهیه گزارش دراین شرایط ملموس تر است.
به روستاهای مورد نظر که می رسیم، کارکنان مشغول تلاشند و می کوشند تا هر چه زود تر آب شرب سالم و پایداررا به خانه های روستایی برسانند، با وجود اینکه نزدیک ظهراست اما هنوز تلاش ها ادامه دارد و کار تمام نشده است، در حقیقت این پروژه با تلاش آبفا و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی، برای روستاهای فاقد آب آشامیدنی و یا دچار تنش آبی کلید خورده است تا تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور ایجاد شود.
در ادامه این بازدید با امیر باقی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان هم صحبت شدیم ، ایشان، ضمن خیر مقدم، به اصحاب رسانه، در سخنانی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، اولین پروژه آبرسانی به روستاهای در قالب پروژه بزرگ جهاد،آبرسانی در کل کشور کلید خورد.
وی افزود: این پروژه در استان ایلام، در ۱۰ شهرستان و ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی با هدف رفع تنش در کلیه روستاهایی که با مشکل کمبود آب یا مسائلی از قبیل ، افت فشار یا قطعی آب مواجه بودند وارد فاز اجرایی شد.
امیر باقی ادامه داد: پروژه جهاد آبرسانی برای ۱۲۸ روستا با جمعیت نزدیک به ۸۰ هزار نفردر استان دردست اقدام قرار گرفت که از انتهای سال ۱۴۰۰، این پروژه وارد فاز اجرایی شد، و تا این لحظه، با پیشرفت ۷۳ درصد در حال اجرا است.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان افزود: برخی از پروژه ها یی که عملیات اجرایی خاتمه یافته و به بهره برداری رسیده اند، مردم از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند و سایر مناطقی که پروژه ها در حال تکمیل شدن هستند تا پایان سال جاری، که مدت خاتمه ابر پروژه(جهاد آبرسانی) است، از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
باقی با اشاره به انجام پروژه بزرگ جهاد آبرسانی در سه روستای چوب دراز میرزابگی از توابع شهرستان سیروان ، اضافه کرد: این روستاها سالیان متمادی بود که با کمبود و یا افت فشار آب مواجه بودند که برای رفع این مشکل به وجود آمده، یک حلقه چاه آبرسانی به عمق ۸۰ متر حفر شد و طول خط انتقال لوله فولادی ۴ کیلومتر، در حال اجرا است که در پایان خرداد مشکل مناطق یاد شده رفع می شود و این مناطق از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می شوند.
باقی گفت: روستا های چشمه خزانه، سراب کارزان و قنات آباد، با وجود ۵۸۰ خانوار و ۲ هزار نفر جمعیت سال‌های متمادی و از سال ۹۰ ۱۳ با مشکل کم آبی مواجه بودند، خوشبختانه با انجام پروژه جهاد آبرسانی در دولت سیزدهم، کم آبی آنها برطرف می شود و از این مطالبه به حق مردم که تامین آب آشامیدنی سالم است، برخوردار می شوند.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان گفت: هدف دولت سیزدهم از انجام این پروژه ها، به صفر رساندن تنش آبی در همه مناطق کشور و دست یابی همه روستاها به اب آشامیدنی سالم و پایدار عنوان کرد.
امیر باقی در پایان گفت: یکی از چالش‌هایی که در مسیر اجرای پروژه ها، وجود دارد معارضانی است که متاسفانه در مسیر پروژه ها اخلال ایجاد میکنند، این معارضان دستگاه های خدمات رسان ، مردمی و اجتماعی هستند، وجود معارضان باعث می شوند پروژه ها برای مدتی راکد بماند و حتی انجام پروژه از مسیر اصلی خود خارج شود.
وی ادامه داد: ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه در بین مردم مورد نیاز است که این پروژه ها در راستای ارامش و رفاه مردم است،این درحالی است که معارضان باعث می شوند، مردم از حق طبیعی خود محروم شده و تخصیص اعتبارات نیز با کندی مواجه می شود.
در ادامه این بازدید اکبر حیدری مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در سخنانی گفت: به منظور آشنایی خبرنگاران با پروژه جهاد ابرسانی ، روند اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه ها و با توجه به پیشرفت قابل توجه پروژه جهادآبرسانی، این تور خبری برگزار شد.
حیدری افزود: بسیاری از روستا ها از نعمت آب آشامیدنی و سالم برخوردار هستند، به همین جهت، لازم است رسانه ها و افکار عمومی از پیشرفت فیزیکی این پروژه ها و تاثیری که در روستاها داشته اند و نیز تلاش های دولت سیزدهم در این راستا، اطلاع رسانی کنند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در پایان از مردم درخواست کرد با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش مصرف آب، با صرفه جویی در مصرف آب همکار و همیار شرکت آب و فاضلاب استان ایلام باشند./فرشته قاسمیان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.