طرح یاس؛ جهش اجتماعی دختران جوان در عرصههای امدادی و فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری نگاه اقتصاد، حسین رجبی مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگ کمیته امداد امام خمینی(ره)با اشاره به آغاز طرح یاس از سال ۱۳۹۹ و همکاری این نهاد با جمعیت هلالاحمر، به تشریح روند رو به رشد این طرح پرداخت. وی گفت: “طرح یاس از هزار نفر آغاز شد و اکنون تعداد مشارکتکنندگان به بیش از ۸۰ هزار دختر رسیده است.”
این مقام مسئول با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص لزوم حضور جوانان در عرصههای مختلف اجتماعی، هدف اصلی این طرح را فراهم کردن زمینه کنشگری اجتماعی برای دخترانی دانست که پیشتر امکان بروز توانمندیهایشان محدود بود. رجبی افزود: “امروز شاهد فعالیت جدی این دختران در حوزههای اجتماعی و امدادی هستیم و آنها به عنوان کنشگران اجتماعی در سراسر کشور وارد میدان شدهاند.”
رجبی همچنین به اطلاعرسانی به حدود ۱۶۰ هزار دختر در این رنج سنی اشاره کرد و گفت که استقبال از ثبتنام در ادارات کمیته امداد بسیار قابل توجه بوده است. وی همکاری سازمان جوانان هلالاحمر را نیز ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت که مربیان این سازمان آموزشهای متنوعی را به شرکتکنندگان ارائه کردهاند.
مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگ کمیته امداد با اشاره به ترکیب تحصیلی شرکتکنندگان، از وجود بخش قابل توجهی از آنها با تحصیلات کارشناسی و بالاتر خبر داد و گفت: “این ظرفیت میتواند در عرصههای مختلف اجتماعی و فرهنگی نقشآفرین باشد.” همچنین، وی خاطرنشان کرد که ۸۰ درصد شرکتکنندگان علاوه بر عضویت در طرح ملی یاس، بهعنوان داوطلب در سامانه جمعیت هلالاحمر نیز ثبت شدهاند.
رجبی با تأکید بر اهمیت تقویت مهارتهای زندگی و افزایش تابآوری دختران، اعلام کرد که کمیته امداد برای هر یک از ۸۰ هزار دختر پشتیبان تلفنی تعیین کرده است. این پشتیبانها که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی هستند، سالانه چهار نوبت با شرکتکنندگان تماس میگیرند تا مشکلات و مسائل روانشناختی آنها را شناسایی کنند.
وی همچنین به برگزاری اردوهای متعددی برای افزایش مشارکت دختران اشاره کرد و گفت: “شرکتکنندگان پس از پایان دورهها گواهیهای معتبر از هلالاحمر دریافت کردهاند.” رجبی با بیان اینکه دستاوردهای طرح بسیار ارزشمند بوده، تأکید کرد که تلاش آنها بر این است که زمینه رشد، حضور اجتماعی و نقشآفرینی مؤثر دختران را بیش از پیش فراهم کنند.
در پایان، رجبی از ایجاد شبکه سازمانهای مردمنهاد ویژه دختران ۲۰ تا ۴۰ سال خبر داد و گفت: “این شبکهها در هر ۳۱ استان راهاندازی شده و تاکنون ۳۰ تا ۳۵ نفر از آنان موفق به دریافت مجوز رسمی فعالیت شدهاند.” وی تأکید کرد که هدف این اقدام، شبکهسازی دختران توانمند است تا علاوه بر نقشآفرینی اجتماعی، بخشی از بار کاری کمیته امداد را نیز بر دوش بگیرند.
برچسب ها :امدادی و فرهنگی ، جهش اجتماع ، حسین رجبی ، دختران جوان ، طرح یاس ، کمیته امداد ، مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگ کمیته امداد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰