تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲

خط خطی های یک روز خبری در مهران * فرشته قاسمیان + گزارش تصویری

خط خطی های یک روز خبری در مهران   * فرشته قاسمیان  + گزارش تصویری
نگاه اقتصاد

 

امروز دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ است، دو روز به اربعین مانده، تابستان نفس های آخرش را می کشد، شهریور کم کم به نیمه رسیده، قاصدکهای سپید کوهی کم کم در همه جا پخش می شوند و نوید پاییز را می دهند، جاده های استان ایلام هر روز شلوغ تر می شوند، زائران اربعین حسینی مشتاق تر هر روز هستند.

 

تور خبری متشکل از خبرنگاران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، عازم مهران می شوند، از همان آغاز راه ترافیک روان و آرام، اولین چیزی است که به چشم می آید، وضعیت جاده ها نسبت به سال های گذشته به مراتب بهتر است.

 

حضور نیروهای امدادی و انتظامی به امنیت بیشتر زائرین کمک شایانی می کند، بودند زائرانی که در میانه راه با فراغ خاطر به استراحت می پرداختند و از انواع خدمات دهی موکب های بین راهی استفاده می کردند.

 

هر لحظه که به مهران نزدیک تر می شویم، حجم ترافیک بیشتر می شود اما روان تر و آرام تر است، به رغم اعلام اخباری مبنی بر شلوغ بودن مرز مهران، اما اینجا ترافیک، روان است، به شهر مهران که می رسیم، ترافیک و تردد زائران روان است.

 

از بی نظمی سال‌های قبل خبری نیست و ساماندهی و نظم بیشتری وجود دارد، این امر نشان از مدیریت بهتر و بیشتر در مرز مهران دارد، با زائران هم که هم صحبت می شوم، از امکانات بیشتر و وضعیت مطلوب امسال خرسند هستند.

 

در جای جای شهر مهران زائران پراکنده هستند، مهران به نگین درخشان ایران تبدیل شده است، از شهر مهران تا پایانه مرزی موکب ها با انواع نوشیدنی‌های سرد و مواد خوراکی از زائران حسینی پذیرائی می کنند، زائران در فراغ خاطر و با امنیت کامل از مرز مهران تردد می کنند، در این میان مسئولین استانی و شهرستانی با تلاشی مضاعف در مرز بین المللی مهران  مشغول خدمت رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین (ع) هستند.

 

در ادامه و در میان این بازدیدها، حجت الاسلام الله نور کریمی تبار امام جمعه ایلام که ایشان نیز برای بازدید از موکب ها، به شهر مهران آمده بودند، با ما هم صحبت شدند و در گفتگویی، اظهار داشتند: لطف و کرامت امام حسین(ع) باعث شده تا مرز مهران مورد توجه تمام جهان قرار بگیرد و کسانی که برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) به کربلای معلا می آیند، مرز مهران را انتخاب می کنند.

ایشان در ادامه به اقدامات گسترده ای که در مرز مهران انجام می شود، اشاره داشت و افزود: تمام استان ایلام و مهران در خدمت زائران اباعبدالله الحسین(ع) هستند و هر روز خدمات فراوانی را ارائه می دهند.

 

بعد از گفتگویی کوتاه با امام جمعه ایلام، به سوی پایانه مرزی می رویم، هر لحظه که به پایانه نزدیک تر می شویم، هوا خنک تر می شود و زائران با نشاط بیشتری به پیاده روی می پردازند، این خنکای هوا به واسطه انواع مه پاش های گوناگون است که به تونل های خنکی می مانند که در میان گرمای سوزان مهران محبتی بی نظیر هستند، هر چه به پایان پیاده روی در مرز نزدیکتر می شوم، شور و شوق زائران برای زیارت بیشتر می شود، زائرانی که با پای پیاده نه، با پای دل به پیاده روی اربعین آمده اند.

موکب هایی که از شهر مهران و از جای، جای کشور، برای خدمات دهی به زائران به مرز آمده اند، با انواع خوراکیها از زائران پذیرایی می کنند، یکی شربت بهار نارنج و دیگری شربت شاه توت را میهمانت می کند، به نظرم امام حسین در زمان حیات مبارکشان سفره گسترده ای برای همه مردم داشتند و هم اکنون نیز میهمانان و مسافران خانه اش با سفره ای بزرگ به وسعت دلهای زائرانی که از اقصی نقاط جهان به خانه اش می آیند، پذیرایی می شوند، امام خوبیها که هیچ کس ناامید از سفره خوانش باز نمی گردد.

 

در جریان این بازدیدها همراه دکتر علیمحدی؛ رئیس دانشگاه ایلام می شویم، ایشان نیز ضمن خوش آمدگویی به خبرنگاران به مرز مهران و تسلیت ایام اربعین، در سخنانی گفتند: زیارت اربعین با سایر زیارت ها تفاوت دارد، چرا که زیارتی همراه با معرفت است و همین معرفت که تأثیرش را دو چندان می کند و باعث رشد معنوی می شود، کسانی که به پیاده روی اربعین می آیند، متوجه اهداف امام حسین(ع) می شوند و در مورد اهداف ایشان تفکر می کنند، بنابراین دشمن سعی دارد این پیاده روی جهانی را کمرنگ جلوه دهد و از شور و اشتیاق آن بکاهد، اما همیشه ناموفق بوده است.

ایشان در بخشی از سخنان خود، دانشگاه‌ها را در همه مسائل مختلف پیشتاز دانست و افزود: در بحث اربعین دانشگاه وظیفه خود می داند که در این امر خطیر پیشرو باشد، چندین سال است که دانشگاه ایلام در این عرصه حضور فعال دارد و سال گذشته نیز از این حیث جزو دانشگاه‌های برتر شد و خدمت به امام حسین در تمام رتبه های علمی وجود دارد.

 

طاهر علیمحمدی در پایان؛ فعالیت های فرهنگی، رفاهی و اسکان زائران، پارکینگ اربعین را از فعالیت های دانشگاه ایلام در بحث خدمات به زائران عنوان کرد.

باری؛ تور رسانه ای بعد از گشت و گذاری هر چند کوتاه در میان زائران و پایانه مرزی به سفر خود در شهر مهران پایان می دهند، اما زائران همچنان تا منزلگاه یار به پیاده روی خود ادامه می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.