تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

دکه های مطبوعاتی؛ ضلع پر رنگ و گمنام در ادامه حیات و توزیع نشریات چاپی  *مجتبی تابش

دکه های مطبوعاتی؛ ضلع پر رنگ و گمنام در ادامه حیات و توزیع نشریات چاپی  *مجتبی تابش
نگاه اقتصاد

از دیرباز که وجود فضای مجازی شهر را از جمعیت خالی نکرده بود و اقبالی به گذران اوقات فراغت با مطالعه و خصوصاً دریافت اخبار از نشریات چاپی و علی الخصوص روزنامه ها وجود داشت کیوسک های مطبوعاتی به عنوان یک مکان فرهنگی مهم در عرصه ی توزیع و فروش، به عنوان ضلع نهایی رسیدن جراید و نشریات به مخاطبین اقدام به فعالیت می کردند.

اول صبح که در جلوی پیشخوان دکه های مطبوعاتی و گاهی بر روی زمین بساط روزنامه های مختلف پهن میشد، خیابان رنگ و زیبایی دیگری داشت و بوی خاص کاغذ مشام را نوازش می کرد.

گاهی شهروندان در مسیر رفت به محل کار و منزل روزنامه ای می خریدند و با اخبار کشور و جهان همراه می شدند و شادمان بودند از خواندن اخبار دست اول غافل از آنکه روزی خبرهای تکراری و کوتاه فضای مجازی ذهن ها را از مطالعه دقیق و موشکافانه به سمت سطحی نگری و تیتر خوانی می برد.

در شهر ایلام حدود ۲۵ دکه ی فروش و توزیع نشریات چاپی وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به بیش از بیست سال و حتی بیشتر می رسد که در امر توزیع و فروش نشریات فعال هستند. قشری که اکثراً نه بیمه مشخص دارند و نه درآمد کافی و نه ثبات شغلی اما هنوز هم با نشاطی خاص پیگیر امور و انجام شغل خود هستند.

با این پیش زمینه امروز و بنا بر خواست این عزیزان از اصناف استان با همت جناب آقای فیض الهی؛ رئیس اتاق اصناف استان و آقای شیرخانی؛ رئیس صنف نوشت افزار استان در جهت رفع برخی تناقض ها و مشکلات این صنف زحمت کش جلسه ای با حضور کارشناسان مربوطه از استانداری ایلام، پلیس اماکن ایلام، شهرداری ایلام، دادستانی استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات، سازمان بازرسی، شورای شهر ایلام و دیگر ادارات دخیل در این امر مهم صورت گرفت که مصوبه هایی در جهت ثبات کاری و ادامه فعالیت این عزیزان را در پی داشت.

از نکات مهم این جلسه تسلط فرهنگ بر همه ی امور و حفظ ارزش برای ادامه فعالیت این قشر زحمتکش و اهمیت به مقوله فرهنگ استان بود که در صحبت های حاضرین در جلسه پر رنگ و قابل برداشت بود.

پی نوشت: به نمایندگی از مالکین کیوسک های مطبوعاتی از زحمات جناب آقای دبیر فیض الهی؛ رئیس اتاق اصناف استان، جناب آقای دکتر غلامی؛ نماینده استانداری در جلسه، جناب آقای دکتر سعید انوری؛ عضو شورای شهر، جناب آقای وحیدی نیا؛ نماینده شهرداری، جناب آقای شیرخانی؛ رئیس صنف لوازم التحریر و جناب آقای سجاد صیدی؛ رئیس خانه مطبوعات استان و دیگر همراهان گرامی در جهت پیگیری این مهم و همراهی با این عزیزان سپاسگزارم.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.