تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴

در نخستین روز از سفر رئیس جمهور به استان فارس چه گذشت؟

ره‌آورد سفر رئیسی به دیار لسان الغیب/ از پیگیری مصوبات سفر قبل تا افتتاح آزادراه شاهچراغ

ره‌آورد سفر رئیسی به دیار لسان الغیب/ از پیگیری مصوبات سفر قبل تا افتتاح آزادراه شاهچراغ
تهران- «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین روزهای هفته در قالب دومین دور سفر استانی خود و برای دومین بار به استان فارس سفر کرد و علاوه بر حضور در آرامگاه حافظ و زیارت حرم شاهچراغ، طرح‌های بزرگی همچون آزادراه شیراز - اصفهان را مورد بهره‌برداری قرار داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت الله رئیسی در هفتمین مقصد از دور دوم سفر های استانی خود صبح روز -پنج شنبه۲۰ مهر-به استان فارس سفر کرد. افتتاح پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی. تی. آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر ۲ روزه رییس جمهوری به استان فارس است.

پیشرفت اجرایی در طرح‌های مصوب دور اول سفرها

آیت الله رئیسی در بدو ورود درباره اهداف و برنامه‌های سفر دو روزه خود به این استان، گفت: در دور اول سفر به فارس به‌خاطر شرایط کرونایی کشور نتوانستم دیدارهای مردمی داشته باشم، اما در این سفر وضعیت متفاوت شده و می‌توانیم به شهرستان‌های استان سفر و علاوه بر دیدار با مردم از پروژه‌ها و طرح‌های مصوب دور اول نیز بازدید کرده و از میزان پیشرفت‌ها آنها مطلع شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه طبق اطلاع دریافتی برخی طرح‌های مصوب دور اول سفر به فارس، پیشرفت‌های اجرایی خوبی داشته و به سرانجام رسیدند و برخی نیز با جدید دنبال می‌شوند، افزود: در این سفر حتما از وضعیت اجرای این طرح‌ها سرکشی خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دو سال گذشته همه تلاش دولت مردمی این بوده که مردم استان فارس در رفاه زندگی کرده و مشکلات آنها برطرف شود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم برخی از مشکلاتی که به دلیل بعضی عقب‌ماندگی‌ها از گذشته وجود داشته با همت مضاعف برطرف شود.

بدون توقف تا آزاد راه شیراز-اصفهان

رئیس جمهور از فرودگاه بدون توقف روانه آزاد راه شیراز به اصفهان شد تا انتظار ۱۳ ساله مردم را به پایان برساند و پروژه ملی آزادراه شیراز_اصفهان را پس از سال‌ها تکاپو مورد بهره‌برداری قرار داده و آن را تقدیم مردم کند؛ پروژه‌ای که یکی از مهم‌ترین مطالبات به زمین مانده مردم فارس و دیگر استان‌های کشور بود.

در نخستین برنامه سفر دو روزه، آیت الله رئیسی ۶ قطعه از پروژه بزرگ و ملی آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر را افتتاح و دستور آغاز عملیات قطعه ۷ این پروژه را صادر شد.

با افتتاح این پروژه زمان سفر از شیراز به اصفهان و به تبع آن به مناطق مرکزی کشور بیش از دو ساعت کاهش خواهد یافت و مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز از آن بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این امنیت سفر و رفت و آمدهای مردم نیز به شکل جدی ارتقا پیدا می‌کند.

کاهش سالانه ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان از مزایای این آزادراه است. برای این پروژه آزادراهی تاکنون مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان (به ارزش روز) هزینه شده است.

همچنین افتتاح این پروژه بزرگ ملی گامی مهم در راستای تکمیل کریدور آزادراهی جنوب کشور است.

عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۹ آغاز شد که در پیچ و خم کمبود اعتبارات متوقف مانده بود، اما در دو سال گذشته با پیگیری شبانه‌روزی مسئولان دولت مردمی در سطح استانی و کشوری، تلاش‌های بسیاری برای بهره‌برداری از این پروژه شکل گرفت. تأمین اعتبار و تکمیل این ابرپروژه در سفر نخست رئیس جمهور به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ مطرح و مصوب شد.

آزادراه شاهچراغ؛ ابر پروژه ایران

رئیس جمهور در مراسم افتتاح رسمی ۶ قطعه از آزادراه شیراز-اصفهان، تکمیل این بخش از این آزادراه را کاری افتخارآمیز در جهت رفاه مردم و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی کشور دانست و اظهار داشت: احداث این مسیر سهم مهمی در تکمیل مسیر شمال-جنوب و دریا به دریا دارد و کار فنی که در جریان احداث آن انجام شده شایسته قدردانی است و باید از دست‌اندرکاران این پروژه تشکر کنم.

ایران؛ مسیری آسان‌ و ارزان‌ در راه ارتباطات بین‌المللی

رئیس جمهور با تشریح مزایای احداث این آزادراه از جمله در زمینه کوتاه شدن زمان سفر، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری افزود: بخش بعدی این آزادراه در حدفاصل شیراز تا بوشهر نیز باید با سرعت اجرا شود تا این کریدور به شکل تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه قطعه افتتاح شده به حق به نام «شاهچراغ» نامگذاری می‌شود که چراغ راه ما هستند، گفت: احداث این آزادراه کاری ماندگار برای کشور و نماد نوآوری، خلاقیت و تلاش‌های مهندسین توانمند کشور است و جا دارد از تلاش‌های همه کارگران زحمتکش کشور به‌ویژه کارگرانی که در این پروژه مشارکت داشتند، قدردانی کنم.

رئیس جمهور قدرت و موقعیت امروز ایران را به برکت خون شهدا، حضور مردم در صحنه‌های مختلف و تلاش نیروهای متخصص کشور دانست و خاطرنشان کرد: امروز وزارت دفاع و نیروهای مسلح ما هم با تولید سلاح و تجهیزات و تربیت نیروهای توانمند برای کشور تولید قدرت می‌کند هم در کنار مردم حضور یافته و برای آنها بزرگ‌راه و آزادراه می‌سازد و از این طریق قدرت کشور را ارتقا می‌هد.

نوآوری های پزشکی شیراز، افتخاری برای کشور

رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ آغاز سال تحصیلی را در خارج از پایتخت برگزار کرد، حضور رییس جمهور در این آیین با تشویق پیاپی دانشجویان همراه شد. رئیس جمهور در این مراسم گفت: نوآوری‌های پزشکی در شیراز، ‌ برای کشور افتخارآفرین است. گردشگری سلامت در شیراز فعال شده و بسیاری از همسایگان ما در کشورهای همجوار، ‌ ترجیح می‌دهند به جای سفر به اروپا برای درمان به شیراز مراجعه کنند. در زمینه تخصص و کار درمانی، ‌ بهترین خدمات در شیراز ارائه می‌شود و حتی هزینه تمام‌شده برای بیماران خیلی کم‌تر از هزینه تمام‌شده درمان در اروپاست.

وی در ادامه بیان کرد: برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد انتقاد شما دانشجویان است، ما از نظرات و پیشنهادات شما استقبال می کنیم. به هیچ عنوان وزارت خانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد نباید از انتقادات دانشجویان و اساتید نسبت به تصمیم ها ناراحت شوند.
البته تا قبل از مصوبات، این اعلام نظرها راه گشا هست.

اشتغال در ۲۳ استان ساماندهی شده است

آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نمانده و این امر در حال تحقق است، گفت: برخی شهرها در جذب نیروی کارگر دچار مشکلاتی هستند اما مسئله اشتغال در ۲۳ استان ساماندهی شده است. ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد و همه تلاش ما هم این است که این ظرفیت ها به کار گرفته شود و همزمان امیدواریم با شکسته شدن بروکراسی های خسته کننده بسیاری از مشکلات حل و فصل شود.

وی افزود: تمام تلاش دولت معطوف به این است که نظام اداری ما کارآمد شود و بتوانیم بهره وری را که از مسائل مهم و محوری نظام اداری است به صورت مضاعف افزایش دهیم.

لسان‌الغیب، دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین

رئیس جمهور در جریان سفر خود به استان فارس در پیامی به مناسبت سالروز گرامیداشت حافظ، با بیان اینکه فرهنگ و ادب ایران‌زمین همواره مشحون از درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده و یکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدون تردید شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است، اظهار داشت: لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند.

آیت الله رئیسی در ادامه پیام خود آورده است؛ ارتباط عمیق حافظ با قرآن و استفاده از زبان قرآن در سروده‌ها و غزلیات، از او چهره متمایزی ساخته است. او شاعر همه اعصار و قرن‌هاست؛ از آنجا که درون‌مایه شعر او عمیقاً با ارزش‌های فطری انسانی گره خورده است، شأن و جایگاهی فرازمانی دارد و می‌تواند در همه اعصار و قرون، به ویژه عصر حاضر، آموزنده و دربر گیرنده پیام و معنا باشد. غزلیات حافظ، سرشار از مضامینی چون صلح و دوستی، اخلاق و انسانیت، عشق و محبت و نهایتاً بندگی خالصانه و خضوع و خشوع در برابر پروردگار است و همین ویژگی‌ها موجب شده دامنه نفوذ آثار این شاعر بزرگ از فرهنگ و زبان فارسی فراتر رفته و در گستره جهانی، جویندگان فضایل و مشتاقان شعر و ادب، از انوار و جاذبه‌های مضامین عرفانی و اخلاقی ادبیات والای او بهره‌ها ببرند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی سپس در جمع پرشور مردم استان فارس در حرم مطهر احمد بن موسی شاه چراغ (ع) با اشاره به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تلاش دشمن برای ایجاد انحرافاتی در استان فارس افزود: اما مردم استان فارس و مردم شیراز و مردم دل داده به احمد بن موسی (ع) ایستادگی کردند.

آیت الله رئیسی افزود: عصبانیت دشمن باعث شد ماموران خودش را برای ترور و ایجاد وحشت بفرستد تا در این حرم امن دست به ترور بیگناهان و زائران حضرت احمد بن موسی (ع) بزند و کودکانی را به خاک و خون کشیدند.

وی ادامه داد: امروز می بینم که همان ها در غزه جنایت می کنند و کودکان را به خاک و خون می کشند.

او اظهار کرد: امروز ما احساس می کنیم نوای پسا صهیونیستی از مناره های مسجد الاقصی و نابودی رژیم صهیونیستی به گوش می رسد.

رئیس جمهور  افزود: سراشیبی تند و بی بازگشت رژیم صهیونیستی کاملا احساس می شود با این کشتاری که نسبت به مردم بی دفاع غزه و کودک کشی که انجام می دهد و این نشانه استیصال و درماندگی رژیم صهیونستی است.

رییسی اظهار داشت: بدخواهان و معاندین به علت عصبانیت از وفاداری مردم به نظام جمهوری اسلامی دست به اعمال وحشیانه مانند حمله به حرم حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (ع) زدند اما مردم هیچ گاه ازآرمان های خود دست نخواهند کشید.

وی استقبال مردم از اعضای هیات دولت را برای پایبندی به خون شهیدان و وفاداری به رهبر انقلاب اسلامی دانست و گفت: این استقبال وظیفه مسوولان را برای خدمت بیشتر می کند.

در ادامه رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از نخبگان جامعه پزشکی استان فارس در شیراز با ارائه پیشنهاد تاسیس مرکز درمان اوتیسم در استان فارس، به نقش پزشکان و متخصصان این استان در ارتقای نظام سلامت کشور اشاره و بر ضرورت توسعه توانمندی‌های استان فارس در حوزه پزشکی به سایر نقاط کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور، با قابل بررسی دانستن پیشنهاد یکی از پزشکان حاضر در این نشست مبنی بر واگذاری تصدی‌گری اعطای مجوزهای سازمان غذا و دارو به استان فارس، تمرکززدایی از بخش بهداشت و درمان را از اولویت‌های مورد توجه دولت برشمرد.

رئیسی، با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال حل مسائل کشور است افزود: بنای دولت در مواجه با مسائل، عبور از کنار چالش‌ها و مشکلات نیست، بلکه باور داریم با اتکا به خدا و اعتماد به داشته‌ها و ظرفیتهای بسیار عظیم موجود در کشور، قطعا بر مشکلات کشور فائق خواهیم آمد.

تاکید بر لزوم توجه در صدور مجوزهای دانشکده‌های علوم پزشکی متناسب با نیازها، ظرفیت‌ها، متخصصان و امکانات مناطق مختلف کشور، اهتمام و مساعدت دولت برای رفع نیاز مسکن اساتید و ترویج و توسعه فرهنگ وقف به ویژه در حوزه سلامت کشور با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین سلامت از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در دیدار با نخبگان جامعه پزشکی استان فارس بود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان فارس، عصر پنجشنبه با جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان دو حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار جنایات تروریسم تکفیری را امتداد تاریخی دشمنی دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام با اهل ایمان عنوان کرد و افزود: امروز کسانی که ادعای حقوق بشر و آزادی بیان آنها گوش فلک را کرده کرده باید پاسخگو باشند که چگونه گروهک‌های تروریستی دست نشانده و ماموریت یافته آنها انسان‌های مومن را صرفا به جرم خداپرستی مورد هجوم قرار می‌دهند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نام شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ همواره برفراز و فراموش ناشدنی است، تصریح کرد: از خودگذشتگی و ایثار شهدا و خانواده آنها مسئولیت دولتمردان را مضاعف کرده و امیدواریم با دعای خیر شما خانواده معزز شهدا بتوانیم رسالت خود در گره‌گشایی و رفع مشکلات کشور را به سرانجام برسانیم.

آیت الله رییسی پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت یادروز حافظ شیرازی افزود: اثرگذاری سخن حافظ شیرازی برای همه نسل ها و همگانی است.

وی بیان کرد: قلم حافظ شیرازی همه عصرها و زمان ها را در نوردیده است چون اخلاص در آن موج زده و بر قلب ها اثرگذار است.

رییس جمهور تاکید کرد: نفوذ کلام حافظ به اندازه ای است که گویا زنده است و در زمان حاضر شعر می سراید.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: سخن حافظ انسان را در مسیر نسیم هدایت الهی قرار می دهد به طوری که اقشار مختلف مردم با هر گویشی شعر حافظ را در نجوای ها عارفانه های خود زمزمه می کنند.

آیت الله ریسی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از علاقه مندان به شخصیت حافظ بوده‌اند خاطرنشان کرد: حافظ جلوه ای از عشق به قرآن است.

وی اذعان کرد:چهره های شاخصی چون حافظ، حضرت حمدبن موسی شاه چراغ (ع) و بادمانهایی چون تخت جمشید از نمادهای فرهنگ و تمدن ایران در شیراز هستند.

آیت الله رییسی عنوان کرد:تخت جمشید نماد تمدنی هنرمندان ایران زمین است که جلوه ای از تمدن کهن ایران زمین است اما حافظ جلوه ارتباط ایران، پارسی زبانان با دین است.

رییس جمهور ادامه داد:تخت جمشید سخن از تمدن ایرانی می گوید و خواجه حافظ شیراازی جلوه ای از سخن دلنشین دین است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ۱۵۰ شرح به زبان فارسی بر اشعار حافظ نگاشته شده و در زبان های خارجی هم چنین شرح هایی وجود دارد ابراز کرد: این شرح ها نشان دهنده تاثیر سخن اوست.

وی عنوان کرد:متولیان آثار و آرامگاه های چهره هایی چون سعدی و حافظ با استفاده از آثار آنان شخصیت آنان و میراث آنان را تشریح کردند.

آیت الله رییسی عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی نمونه کامل فردی برای معرفی میراث شعر و ادب در نشست ها با شاعران هستند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.