تاریخ انتشار : شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

مروری بر سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ایلام * شهریار غلامپور + گزارش تصویری

مروری بر سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ایلام     * شهریار غلامپور   + گزارش تصویری
نگاه اقتصاد

روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۲، استان ایلام میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. آیین استقبال از محمدمهدی اسماعیلی و هیأت همراه با حضور مسئولان ارشد استانی و مدیران دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان در فرودگاه شهدای ایلام انجام شد.

برگزاری نشست هیأت رئیسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان های استان، نشست هم اندیشی فعالان فرهنگی استان، نشست هم اندیشی هنرمندان شهرستان های جنوبی استان (دره شهر، آبدانان و دهلران) و بهزاد علیزاده نماینده حوزه جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله برنامه های عصرگاهی وزیر در حسینیه حضرت زینب(س) دفتر نماینده ولی فقیه در استان بود که با حضور سایر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام، اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان های استان و جمع زیادی از فعالان فرهنگی هنری و رسانه ای برگزار گردید.

در این نشست ها، موضوعات مختلف و درخواست های متعددی در حوزه فرهنگ عمومی، زیرساخت های عمرانی حوزه فرهنگ، اعتبارات فرهنگی ویژه برای رویداد بین المللی پیاده روی اربعین، توجه به توسعه و ایجاد زیرساخت های فرهنگی هنری به ویژه سینما و مراکز فرهنگی هنری در شهرستان های استان، ایجاد و تأسیس ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان های تازه تأسیس استان، تشکیلات و چارت سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها، حمایت از رسانه های استان و توجه جدی وزارت به حمایت و اختصاص یارانه های نقدی و کاغذ یارانه ای به رسانه های استان ایلام، اعطای تسهیلات کم بهره و بدون بهره به مؤسسات و مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی و فعالان حوزه های فرهنگ هنر و رسانه استان، حمایت بیمه ای و فراهم شدن بستر مناسب برای بهره مندی اهالی فرهنگ هنر و رسانه استان از بیمه های پایه و تکمیلی، اختصاص اعتبارات مناسب برای برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در شهرستان های استان، تهیه و تولید فیلم های بلند سینمایی و سریال های تلویزیونی در حوزه دفاع مقدس استان ایلام با توجه به ۸ سال دفاع مقدس در استان ایلام، برگزاری برنامه های مشترک و هفته های فرهنگی هنری مشترک میان استان ایلام و استان های همجوار در کشور عراق (میسان، واسط و دیالی)، نامگذاری روز استان ایلام در تقویم ملی با توجه به عملیات غرورآفرین میمک و آزادسازی مهران از چنگال رژیم بعث عراق، توجه به استقامت و حضور عشایر استان ایلام در دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی استان، نامگذاری روز شهدای فوتبال شهرستان چوار در تقویم ملی و… مطرح شد.

در ادامه؛ دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و سه هزار شهید استان ایلام و همچنین شهید داریوش رضایی‌نژاد که از مفاخر دانش هسته‌ای است، بیان داشت: دولت سیزدهم کشور را در یک حالت نیمه تعطیل به دلیل مشکلات و شرایط اقتصادی و کرونا تحویل گرفت. دشمن با یک جنگ ترکیبی و گسترده ما را دچار فتنه فرهنگی در سال گذشته کرده بود، امروز جمهوری اسلامی با پشت سرگذاشتن التهابات گذشته، در مسیر رشد و بالندگی قرار گرفته است.

در دولت سیزدهم مسئله بودجه برای اولین بار در حوزه فرهنگ حل شد و با تصویب آیین‌نامه بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲؛ مصوب شده یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ باید در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود.

وی افزود در جریان این سفر اقدامات خوبی جهت حل مشکلات فرهنگی این استان انجام می‌شود و در تلاش هستیم بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان ایلام را، به خصوص در حوزه فرهنگ اجرایی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد در استان‌ها، چالش کمبود نیروی انسانی و همچنین کمبود اعتبارات وجود داشت، در دولت قبل پروژه‌های عمرانی فرهنگی زیادی بلاتکلیف مانده بود که تحویل دولت سیزدهم شد.

در حوزه شوراهای فرهنگ عمومی؛ همه استان‌ها از ماه آینده بودجه مستقل تخصیص خواهد یافت و در این راستا بودجه مناسبی به استان‌ها تزریق می‌شود. در حوزه فرهنگ و هنر ۳۰۰ میلیارد تومان به استان ایلام اختصاص خواهد یافت و همچنین پروژه‌های فرهنگی و هنری استان تعیین تکلیف خواهند شد. همچنین علاوه بر نامگذاری روز استان به نام «روز آزادسازی مهران قهرمان»، یک روز دیگر هم در نظر گرفته شده است به نام «روز صلح و ورزش» به نام شهدای زمین فوتبال شهرستان چوار و یک رویداد بین‌المللی برای این روز تعریف خواهد شد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود: تخصیص و تأمین اعتبار و بودجه خاص فرهنگی به استان ایلام برای رویداد بین المللی پیاده روی بزرگ اربعین که مهمترین سرمایه فرهنگی کشور است، ساخت دو فیلم بلند سینمایی یا سریال فاخر از موضوعات دفاع مقدس استان ایلام با همکاری بنیاد فارابی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اختصاص بودجه برای آسیب های فرهنگی و اجتماعی استان بخصوص مسئله خودکشی، همکاری و مساعدت مالی به منظور برگزاری هفته های فرهنگی و هنری مشترک بین استان ایلام و استان های مرزی در کشور عراق (میسان، دیالی و واسط) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بهره برداری و اتمام پروژه های نیمه تمام (پروژه های فرهنگی – عمرانی) تا پایان دولت در استان ایلام، اختصاص هدیه ای ویژه به خبرنگاران و اهالی فرهنگ و هنر استان ایلام به مناسبت سفر به این خطه، پرداخت یارانه ی کاغذ به مطبوعات استان ایلام، استقرار ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان های تازه تأسیس تا پایان سال ۱۴۰۲ را عنوان نمودند.

شرکت در آیین اختتامیه «دومین جشنواره تئاتر طنز تی تالی» از دیگر برنامه های وزیر در شامگاه روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ در شهرستان ایوان بود.

 

***

 

پ.ن: امیدواریم که این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ایلام مایه خیر و برکت برای حوزه فرهنگ هنر و رسانه استان بوده و دستاورد های مناسبی در پی داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و دید:

# پس از برگزاری و اجرای برنامه ها و فعالیت های متنوع فرهنگی هنری در رویداد بین المللی اربعین طی سالهای متمادی، با کمترین اعتبارات فرهنگی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، آیا تخصیص اعتبارات فرهنگی ویژه اربعین برای این دستگاه فرهنگی تحقق می‌یابد؟

# با توجه به نبود، کمبود و ضعف شدید زیرساخت های فرهنگی هنری در استان ایلام، آیا در دو سال آینده، شاهد انقلاب در حوزه عمران و آبادانی مراکز و مجتمع های فرهنگی هنری و سینمایی در استان خواهیم بود؟

# آیا حمایت های مادی و معنوی از فعالان فرهنگی هنری و رسانه ای استان در سال‌های آتی به صورت ویژه تحقق پیدا خواهد کرد؟

# آیا اعتبارات فرهنگی اختصاصی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به عنوان متولی اصلی فرهنگ در استان، در سال های پیش رو افزایش خواهد یافت؟

# و آیاهایی دیگر ….
در نهایت باید دید در دو سال باقیمانده به پایان دولت سیزدهم ، چند درصد موارد مدنظر و قول های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ایلام تحقق یافته و جامه عمل خواهد یافت.

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.