تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

حدود ۳۹۸ هزار نفر در ایلام غربالگری سلامت شدند

حدود ۳۹۸ هزار نفر در ایلام غربالگری سلامت شدند
ایلام -سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:

۳۹۷ هزار و ۹۸۹ نفر در این استان در قالب پویش ملی سلامت به لحاظ ابتلا به فشارخون و دیابت غربال شده است.

“هدایت حیدری زاده” روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این پویش در استان ایلام همزمان با سایر مناطق کشور از ۲۰ آبان‌ماه با هدف تحت مراقبت قرار دادن بیماران دیابتی و فشارخون بعد از شناسایی، آغاز و به طور رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: تعداد موارد مشکوک به فشار خون بالا، ۹ هزار و ۱۸ نفر و تعداد موارد مشکوک به دیابت پنج هزار و ۵۳۳ نفر در استان بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی استان ایلام یادآور شد: موارد پیش فشار خون بالا ۷۲ هزار و ۶۱۶ نفر، و تعداد موارد پیش دیابت ۱۹ هزار و ۷۸۵ نفر بوده است.

حیدری زاده با بیان اینکه غربالگری پویش ملی سلامت به منظور شناسایی افراد دارای دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال انجام می‌شود، گفت: در دسته اول که گروه سنی ۱۸ سال را تشکیل می دهد، فشار خون و شاخص BMI یا توده بدنی مورد محاسبه قرار می‌گیرد، در دسته دوم که افراد ۱۸ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود در صورت وجود عامل خطر از جمله اضافه وزن، سابقه خانوادگی و… علاوه بر شاخص BMI ، قند خون نیز بررسی می‌شود.

به گفته وی، دسته سوم که افراد بالای ۴۰ سال را شامل می شود شاخص BMI ، فشار و قند خون نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به استقبال مردم از این طرح در استان، افزود: کل جمعیت تحت پوشش بالای ۱۸ سال ۴۴۷ هزار و ۴۶۴ نفر بوده که تا کنون تعداد ۳۹۷ هزار و ۹۸۹ نفر در این طرح شرکت و مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می کنند، ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند، ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی‌خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می‌افتد.

اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان سال‌جاری آغاز شده که تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد و طبق گفته‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان با انجام این کار می‌توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.