تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

بورس بازاری کم ریسک با سوددهی بلندمدت

بورس بازاری کم ریسک با سوددهی بلندمدت
ایلام- بازار بورس به اصطلاح بازار صبر است و در بلند مدت منافع بالایی دارد اما صاحبنظران می گویند تمامی کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند یا باید خود دارای مهارت کافی باشند یا کار را به شرکت های کارگزاری و افراد دارای دانش و تجربه بالا بسپارند.

فکر حضور در بازار بزرگ بورس برای بسیاری از افراد مبتدی هیجان انگیز است و این روزها افراد بسیاری در استان ایلام ساعت ها وقت خود را در گوشی موبایل و لب تاب ها می گذرانند و با امواج نوسانی بازار نبضشان بالا و پایین می پرد.

در حالیکه در این شرایط کرونا رکود سنگین بر فعالیت های اقتصادی در جهان حاکم شده است افزایش شاخص بورس در کشورمان خیلی ها را در استان ایلام و دیگر مناطق کشور به فکر سرمایه گذاری در این بازار انداخته است.

این در حالیست که صاحبنظران اقتصادی معتقدند: ورود افراد بدون اطلاعات و دانش کافی به این بازار خطرناک است و صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه برای افرادی است که تخصص کافی برای معامله در این بازار را ندارند.

افراد برای ورود به بازار بورس مهارت کسب کنند

دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه های ایلام در این خصوص گفت: بورس یک بازار رسمی متشکل سرمایه و یکی از ارکان بازار سرمایه و محل تجمیع سرمایه های اندک مردم برای مشارکت در سهام شرکت های بزرگ که مجوز ورود به بورس گرفته اند، است.

محمد اوشنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرکت ها می توانند در بورس تامین مالی کنند و برای توسعه طرح هایشان از این بازار استفاده کنند.

وی افزود: در شش ماه گذشته بسیاری افراد مبتدی به دلیل سودهای شارپی(رشد سریع قیمت سهام شرکت در یک بازه زمانی کوتاه مدت) اخیر وارد بورس شده اند و باید توجه داشت که افراد مبتدی به سودهای شارپی بازار نگاه نکنند.

حمایت دولت باعث افزایش شاخص بورس در ایران شده است

وی در خصوص افزایش شاخص بورس در ایران و کاهش آن در جهان در این شرایط کرونا گفت: در کشورهای دیگر به خاطر بحث کرونا رکود سنگین بر فعالیت های اقتصادی حاکم شده و شاخص بورس کاهش یافته است اما در کشور ما به دلیل اینکه حمایت دولت از بورس صورت گرفته و مردم حجم زیادی از نقدینگی را وارد بازار سرمایه کرده اند، افزایش شاخص بورس اتفاق افتاده است.

اوشنی گفت: عرضه گسترده سهام شرکت ها و هلدینگ های بزرگ مثل شستا و عرضه صندوق ای تی اف قابل نقل و انتقال در بورس که درصدی از شرکت های دولتی را به مردم واگذار می کند موجب رشد شاخص بورس شده است.

وی ادامه داد: اما دلیل دیگر استقبال گسترده از بازار بورس این است که خیلی ها به این بازار ورود کرده اند و این از دیگر دلایل افزایش شاخص بورس است.

این دکترای اقتصاد در خصوص دلیل اصلی ورود دولت به بازار بورس گفت: دو سیاست پشت این قضیه است که یکی از آنها جذب نقدینگی سرگردان مردم و اجرای سیاست انقباظی و دوم کاهش حجم بدنه دولت با فروش سهام شرکتهای دولتی در بورس است.

آزادسازی سهام عدالت به نفع مردم است

این استاد دانشگاه گفت: آزادسازی سهام عدالت به نفع مردم است چون مردم مالک دارایی بودند که نمی دانستند چیست و نمی توانستند آن را مدیریت کنند و مدیریت آن در دست دولت بود و هر چند وقت یکبار سود حاصل از آن به حساب مردم واریز می شد.

اوشنی افزود: اکنون با آزاد سازی سهام عدالت اختیار آن به دست مردم افتاده و افرادی که علاقمندند این سهام را نگه می دارند، برخی می فروشند و آن را تبدیل به پول می کنند اما توصیه می شود افرادی که نیاز فوری ندارند سهام عدالت را نفروشند.

وی در خصوص وضعیت بازار بورس گفت: اکنون اصلاح بازار اتفاق افتاده و این ذات بازار است که بعد از هر رشدی اصلاح می شود و ریزش می کند و این نوسان ها جز ذات بازار سرمایه است به همین خاطر افرادی که بدون استراتژی و بدون آموزش و دانش وارد این بازار می شوند ممکن است بخشی از سرمایه خود را همانند هر بازار دیگری از دست بدهند.

وی از مردم خواست: تحت تاثیر القائات هیجانی وارد بازار سرمایه نشوند و بدون بررسی اقدام به خرید سهام نکنند.

این مدرس دانشگاه گفت: افرادی که در بازار بورس هستند باید توجه داشته باشند اگر سهامی را می خرند اطمینان حاصل کنند که سهام شرکت مناسبی را خریده اند و در زمان و قیمت مناسب بتوانند وارد سهام شوند.

اوشنی تاکید کرد: بازار بورس بازار صبر است و در بلند مدت منافع خوبی برای افراد به همراه دارد به همین خاطر افراد باید از نوسانات بازار در کوتاه مدت نگران نباشند و با حرف هیچ کسی هیچ ‌سهمی را نخرند چون ممکن است بعضی بخواهند سوء استفاده کنند و افراد را تحریک کنند که با قیمت بالا سهام خود را بفروشند.

وی به همه افراد توصیه کرد: دو اصل اساسی را در این بازار سرمایه مد نظر داشته باشند، اولین اصل حفظ سرمایه است و اصل دوم حفظ اصل اول است.‌

وی از همه خواست که هیچ وقت فراموش نکنند برای ورود به هر بازار سرمایه گذاری باید دقت نظر و دانش کافی را مد نظر قرار دهند.

غیرحرفه ای ها و گزینه های پیش رو

کارشناس اقتصادی نیز گفت: در ابتدا حتما به سرمایه گذاران غیر حرفه ای و آن هایی که فرصت رصد لحظه ای وضعیت سرمایه خود در بورس را ندارند توصیه می کنیم هرگز به شکل مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

احسان نوریان زاده اظهار داشت: افراد نباید این بازار را با ملک و سکه اشتباه بگیرید زیرا قرار نیست هر سهمی را بخرید و یک سال بعد از آن سود و بازدهی قابل توجه بگیرد، این امکان وجود دارد که آن سهمی که خریده اید اگر انتخاب درستی نباشد، سرمایه شما را نصف کند.

وی تاکید کرد: مردم باید این را بدانند که سود سهامدار از محل خرید یک سهم از دو محل است اول بازدهی یک سهم و این که مثلا سهام فلان بانک را ۱۱۰ تومان خریده اید و دو ماه بعد قیمت آن ۱۵۰ تومان می شود و به شما ۳۶ درصد بازدهی می رساند و دوم این که اگر سهامدار صبوری باشید تا مجمع شرکت که پایان سال مالی آن شرکت است صبر کنید و عددی را هم به عنوان سود نقدی دریافت کنند.

نوریان زاده گفت: در بازار سهام برای حداکثر سود و زیان روزانه محدودیت تعیین شده است و روزانه هر سهمی پنج درصد حداکثر بالا می رود یا حداکثر پنج درصد پائین می آید.یعنی شما یک شبه در بورس پولدار نمی شوید و برعکس در یک شب سرمایه خود را به باد نخواهید داد.

این فعال اقتصادی گفت: اما بورس یعنی ریسک، کسانی که از طریق بورس به ثروت رسیده اند مزد ریسک خود را گرفته اند و البته دانش آن را هم داشته اند.

معرفی بهترین گزینه

نوریان زاده گفت: بورس جای کسانی نیست که از آن چیز زیادی نمی دانند و فقط سهمی را می خرند چون فلان کس به آن ها گفته خوب است، برای آن هایی که فقط خبر سودهای خیره کننده بورس آن ها را به سمت این بازار کشانده و عملا دانش و تخصص کافی برای معامله در این بازار را ندارند و یا این که عملا وقت لازم برای رصد سرمایه خود در بازار سرمایه را ندارند، توصیه اکید و همیشگی سرمایه گذاری در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک است.

وی اظهار داشت: صندوق های سرمایه گذاری مشترک با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و توسط کارگزاران و حرفه ای های بازار سهام مدیریت می شود و ریسک کمتری به همراه دارند.

وی گفت: .مدیران صندوق ها یعنی همان حرفه ای ها با پول شما در بورس و فرابورس سهام خرید و فروش می کنند و از محل سود و زیانی که این داد و ستدها برای صندوق ها دارد، ارزش واحد سرمایه گذاری شما افزایش می یابد.

وی یادآور شد: بیشتر این صندوق ها به دلیل سبد سهام متنوعی که دارند همگرا با شاخص بورس هستند و هر چه بازار مثبت تر باشد اوضاع این صندوق ها بهتر است و برعکس هر چه بازار منفی باشد، زیان این صندوق ها بیشتر است.

این فعال اقتصادی گفت: در یک کلام به صندوق های سرمایه گذاری مشترک اعتماد کنید این صندوق ها ویترین کارگزاران برای جذب مشتری هستند و قطعا اگر یک کارگزار بورس سهم سرسبدی را برای خود خریداری کند مقداری از آن را به صندوق زیرمجموعه خود می دهد تا ارزش صندوقش بالا برود و آن صندوق برایش اعتبار بیاورد، پس نگران چیزی نباشید در این صندوق ها هم قانون از شما حمایت می کند و هم ریسک شما به میزان زیادی کاهش می یابد.

با این وصف توصیه می شود همه افراد صاحب نقدینگی مازاد به جای ماندن در بانک یا خرید دارایی هایی همچون آپارتمان و زمین و مسکوکاتی چون سکه بازار سهام را از طریق یکی از روش هایی که عنوان شد برای سرمایه گذاری انتخاب کنند چرا که سرمایه گذاری در این بازار آن هم برای میان مدت و بلند مدت ریسکی ندارد و سودآفرین است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.