تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

راهبرد ۲وجهی برای عبور از تحریم‌ها

راهبرد ۲وجهی برای عبور از تحریم‌ها
تهران- حمایت رهبری از مسئولان اجرایی در خصوص ضرورت رفع تحریم‌ها و عیان‌شدن شکست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران از جمله نشانه‌هایی است که می‌گوید تحریم راهی جز نابودی ندارد.

افول و بی‌سرانجامی کارزار فشار حداکثری که با شکست ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ضربه خورد، باعث شده مسئله رفع تحریم‌ها در داخل کشور بیش از مقاطع قبلی مورد توجه مسئولان نظام، افکار عمومی و رسانه‌ها قرار بگیرد.

ماهیت غیرانسانی، غیرحقوقی و ضدبشری تروریسم اقتصادی دولت ترامپ علیه ملت ایران در حدود سه سال گذشته بر هیچ کس پوشیده نبود. با فهم همین ماهیت، نظام جمهوری اسلامی و ارکان مختلف آن حاضر نشد در زمین بازی طراحی شده ترامپ نقش آفرینی کند و با همراهی ملت مسیر مقاومت و تن ندادن به خواسته‌های نامشروع و غیرقانونی ترامپ را برگزید. شکست ترامپ و فروپاشی کمپین کارزار فشار حداکثری بخشی از ثمرات مقاومت دولت و ملت ایران است.

ثمربخشی مقاومت

راهبرد مقاومت و ایستادگی دولت و مسئولان کشور با همراهی مردم باعث شده که امروز با شکست ترامپ، مسئله رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات کشور، ضرورت بازگشت آمریکا به برجام و عمل به تعهدات قانونی مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد. مسئولان دولت جدید آمریکا هم حداقل تا مقطع کنونی از بازگشت به برجام سخن گفته‌اند؛ بازگشتی که بدون تردید با تداوم تحریم‌ها و عمل نکردن به تعهدات قانونی دولت آمریکا، معنا نخواهد داشت. از همین رو رهبر انقلاب روز جمعه ۱۹ دی در سخنرانی تلویزیونی خویش بر این امر تاکید و بازگشت آمریکا به برجام را در صورت لغو تحریم‌ها معنادار توصیف کرده‌اند.

با خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۹۷، مکررا دولت آمریکا ایران را به مذاکره مجدد دعوت و حتی در مقاطعی پالس‌هایی مبنی بر دادن امتیازاتی به ایران ارسال می‌کرد. اما با این حال خروج ترامپ از تعهدات قانونی دولت آمریکا در برجام باعث شد ایران هیچگاه سخنان او در مورد مذاکره را جدی تلقی نکرده و راه مقاومت را مقابل کارزار فشار حداکثری انتخاب کند. در مقابل، تهران بعد از یک سال صبر راهبردی، برداشتن گام‌های هسته‌ای را بر اساس حقوق برجامی آغاز کرد.

از سوی دیگر، «حسن روحانی» رئیس جمهوری که در مقطع اعمال تحریم‌های ظالمانه بر ضرورت مقاومت و تن ندادن به خواسته‌های غیرقانونی ترامپ تاکید می‌کرد، در مقطع کنونی که ترامپ شکست خورده و کارزار فشار حداکثری به روزهای آخر خود رسیده نیز از ضرورت خودداری از فرصت‌سوزی در رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید. هر چند این سخنان با هجمه های تند از سوی برخی مدعیان مواجه شد اما مواضع صریح رهبر انقلاب نشان داد که راهبرد جمهوری اسلامی رفع تحریم‌های ظالمانه از سر مردم ایران است و در این راهبرد همه ارکان نظام هم دل هستند.

راهبرد دووجهی رفع و خنثی‌سازی تحریم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی تلویزیونی به مناسبت قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم در مورد مسئله تحریم‌ها، بیان داشتند: جبهه غرب و دشمنان موظفند حرکت خباثت‌آمیز تحریم علیه ملت ایران را که واقعاً یک خیانت، جنایت و دشمنی بی‌جهت علیه مردم است، فوراً متوقف کنند و همه تحریم‌ها را بردارند…بنابراین این حرف طرف مقابل که فلان کار را بکنید یا نکنید، بیخود است و تحریم‌ها که خیانت و جنایت در حق ملت است، باید برداشته شود.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود بازگشت آمریکا به برجام را در صورتی معنا دار دانستند که تحریم‌ها برداشته شود و تصریح داشتند: عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است… البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم.

روحانی هم در سخنان خود به مسئله رفع تحریم‌ها و ضرورت بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام بارها تاکید کرده است. رئیس جمهور ۲۱ آبان در جلسه هیات دولت گفت: هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد؛ هدف‌ ما از بین بردن تحریم‌های ظالمانه است؛ هرجایی هر فرصتی مناسب باشد کارمان را انجام می‌دهیم؛ هیچکس حق فرصت‌سوزی ندارد. از هر فرصتی‌ که به نفع منافع ملی مردم و رفع تحریم باشد استفاده خواهیم کرد؛ این مسئله حزبی و جناحی نیست؛ البته هر گامی که بخواهیم برداریم به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خواهیم کرد.

نگاه رهبر انقلاب و رئیس جمهوری مبنی بر بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی در صورت عمل آمریکایی‌ها به تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای نشان‌دهنده منطق قانونی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با اقدامات غیر قانونی دولت ترامپ است. البته نظام جمهوری اسلامی منتظر رفع تحریم‌ها دست روی دست نگذاشته و مسیر و راهبرد بلندمدت خنثی سازی اثر تحریم‌ها را هم در پیش گرفته است.

در واقع دولت و ارکان مختلف نظام به موازات تلاش برای رفع تحریم‌ها که مسئولان کشور با هدایت رهبری در آن متفق القولند راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها را هم برگزیده‌اند که جزو تاکیدات رهبر انقلاب هم بوده است. رهبری در سخنان ۱۹ دی با بیان اینکه بارها تأکید کرده‌ایم که باید اقتصاد را با فرض برداشته‌نشدن تحریم‌ها جوری برنامه‌ریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن دچار مشکل نشود گفتند: این کار با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریم‌ها نیز به تدریج در حال بی‌اثر شدن هستند.

با توجه به نظر صریح رهبر انقلاب و تلاش‌های دولت در زمینه رفع تحریم‌ها، برای تامین منافع ملی بهتر است دیگر ارکان نظام و برخی شخصیت‌های سیاسی که در جایگاه‌های مدیریتی هم قرار دارند با راهبرد رهبر انقلاب همراه شده و در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها و همچنین رفع تحریم‌ها، دولت را به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی یاری دهند و مراقبت کنند که اهداف سیاسی و انتخاباتی باعث استمرار برخی تلاش‌ها برای ادامه تحریم‌ها نشود؛ چرا که رفع تحریم‌ها و کاهش مشکلات مردم اولویت دارد و اصولا اهمیتی ندارد که کدام مسئول و فرد در این مسیر بلندترین گام را برداشته است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.