تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷

بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی

بیانات رهبری و نقشه راه انتخابات

بیانات رهبری و نقشه راه انتخابات
تهران- بیانات رهبر انقلاب در خصوص انتخابات، پربازتاب‌ترین موضوع شبانه‌روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی بود.

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه و نیم مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح یکشنبه دوازدهم اردیبهشت تا ۱۱ صبح دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب

بیانات روز گذشته حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت. با وجود اینکه بخش مهمی از این بیانات در خصوص معلمان و کارگران بود اما بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و انتخابات در شبکه های اجتماعی مختلف وایرال شد. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخشی از سخنان ایشان نوشت: انتخابات یک فرصت بی‌بدیل است. انتخابات به معنای واقعی کلمه فرصت مهم است و نباید مردم را دلسرد کرد …انتخابات را نباید با حرف های بیهوده و وعده های فریبنده و بدون پشتوانه خراب کرد. کسانی که می‌خواهند وارد کارزار شوند، فکر کنند و بعد وارد شوند. عده ای مردم را دلسرد می‌کنند. برخی خدشه ایجاد می‌کنند و این غلط است. از اول انقلاب تا به امروز، انتخابات‌ها سالم بوده است. برخی تخلفات کوچک اتفاق افتاده که در نتایج کلی تاثیری نداشته است. انتخابات هرگز تخلفی که خلاف امانت بوده و یا تاثیری در نتایج داشته، وجود نداشته است. برخی انتخابات را وقتی قبول دارند، که نتیجه به نفع آنهاست.

سخنان دیروز عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات و بلامانع بودن حضور زنان در جایگاه نامزدی ریاست جمهوری بازتاب زیادی در تلگرام، توییتر و اینستاگرام داشت. یک کانال تلگرامی با اشاره به مصاحبه وی با شبکه‌ لبنانی المیادین از قول وی نوشت: زنان هم می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند. انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت بیشتری دارد. انتخابات در همه جوامع به عنوان یک تحول عظیم تلقی می‌شود، فرقی نمی‌کند که جامعه ایران باشد یا یک کشور همسایه در کنار ما یا کشورهای غربی.

در ۲۴ ساعت گذشته، سه چهره جدید سیاسی، نظامی و علمی به فهرست نامزدهای ریاست جمهوری اضافه شدند؛ در ابتدا صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کرد. سردار علیرضا افشار دیگر چهره انتخاباتی روزگذشته بود که به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرد. رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و فرمانده سابق بسیج از مهمترین سمت های مدیریتی و اجرایی افشار عنوان شده است. همچنین دیروز عصر، دکتر خسرو نصیری‌زاده، بنیانگذار مجمع متخصصین ایران، با انتشار پیامی کاندیداتوری خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

معرفی گزینه‌های پیشنهادی جبهه اصلاحات در روز ۱۲ اردیبهشت ماه، از جمله خبرهای پربازدید در فضای مجازی بود که از زمان انتشار لیست ۱۴ نفره مجمع عمومی جبهه‌ی اصلاحات ایران، واکنش ها و تحلیل ها در خصوص این فهرست در توییتر، کلاب هاوس و تلگرام آغاز شد. یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر نوشت: فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه‌ی اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پیشنهاد شده‌اند به ترتیب تعداد پیشنهادها در پی می‌آیند. قرار است اعضای جبهه‌ی اصلاحات درباره‌ی این افراد رای گیری کنند و کسانی که یک سوم آرا را می‌آورند برای ارائه‌ی برنامه به این جبهه دعوت شوند.

۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)

۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)

۳- مصطفی تاج زاده (۳۲ پیشنهاد)

۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)

۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)

۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد) ۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد) ۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد) ۹- محمد صدر(۱۳ پیشنهاد) ۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد) ۱۱- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد) ۱۲- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد) ۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) ۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد).

تحلیل پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خصوص حضور سیدابراهیم رئیسی و نقش وی در تعیین معادلات انتخاباتی و مشارکت حداکثری نیز از جمله محورهای پربازدید در کانال های مختلف تلگرامی بود. یک کانال تلگرامی با انتشار بخشی از سخنان وی نوشت:رئیسی تا الان گفته که تصمیمی برای ریاست‌جمهوری ندارد و برنامه‌اش در حال حاضر قوه قضائیه است. ۲۱ اردیبهشت قطعا تکلیف برای ورود آقای رئیسی مشخص خواهد شد. تا الان خبر دقیقی از اینکه آقای رئیسی تصمیم گرفتند وارد انتخابات بشوند یا نه، نداریم. حضور آقای رئیسی باعث اجماع حداکثری می‌شود. در نبود رئیسی ممکن است اجماع حداقلی یا حتی تکثر کاندیدا داشته باشیم.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری از دیگر چهره های خبرساز پیرامون انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۳ اردیبهشت ماه بود به طوری که بخشنامه قاطع و صریح شریعتمداری مبنی بر پرهیز از هرگونه دخالت در انتخابات پیش رو در فضای مجازی پربازدید شد. یک کانال تلگرامی در این خصوص نوشت: شریعتمداری در این بخشنامه به طور مشخص تاکید کرده است همه کارکنان وزارتخانه‌ و دستگاه‌های تابعه به ویژه معاونین وزیر، روسای سازمان‌ها، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره صندوق ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در جایگاه شخصیت حقوقی و در ساعات اداری حق حضور در ستادهای انتخاباتی را ندارند؛ مگر اینکه در حالت مرخصی باشند. همچنین تاکید شده است: هیچکدام از واحدهای تابعه در این وزارتخانه حق ندارند له یا علیه کاندیداهای انتخاباتی اقداماتی انجام دهند. بنا بر تاکید شریعتمداری، امکانات لجستیکی، مالی و نیروی انسانی شرکت ها و ارکان در اختیار وزارتخانه نباید برای هیچ کاندیدای انتخاباتی هزینه شود. در پایان این بخشنامه تصریح شده است هر فردی در هر سمتی حتی از نزدیک‌ترین مدیران منتسب به اینجانب تقاضای کمک به هر کاندیدا یا ستاد انتخاباتی کند هم تقاضا کننده و هم اجابت کننده تقاضا هر دو بر کنار خواهند شد.

توییتر و بحث و تبادل نظر کاربران پیرامون بیانات رهبری و مشارکت حداکثری

حساب توییتری رهبر معظم انقلاب در توییتی پربازدید با بازنشر سخنان ایشان نوشت: اظهارات بعضی از کسانی که وارد میدان #انتخابات میشوند فریبنده و بدون پشتوانه فکری و برنامه‌ای است. یک وعده‌ای میدهند بدون اینکه امکانات کشور را حتی بدانند و محاسبه کرده باشند. اینها خوب نیست. بایستی به معنای واقعی کلمه #برنامه ارائه بشود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در راستای فرمایشات رهبری در صفحه شخصی خود نوشت: داشتن برنامه واقعی، پرهیز از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری، جان کلام امروز رهبر معظم انقلاب خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری بود و البته به مثابه نقشه راهی برای انتخابات پیش رو برای همه دست اندرکاران. #انتخابات_۱۴۰۰

کاربران دیگری نیز در توییتر فارسی نسبت به منویات رهبر معظم انقلاب و تاثیر مشارکت در انتخابات در تعیین سرنوشت مردم بحث و تبادل نظر کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.