تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

غم های بزرگ به جا مانده از کرونا

غم های بزرگ به جا مانده از کرونا
ایلام - شانه را روی گیسوان بلند و سیاهش آرام می کشیدم و به حرف هایی که با ذوق برایم تعریف می کرد گوش می دادم، یک لحظه آرام شد و در حالی که چشمانش پر از اشک بود، دستم را گرفت و بوسید، گفت: "خدارو شکر کنارمی مامان، خدارو شکر کرونا جونت رو نگرفت..."

 

به گزارش ایرنا، دست دیگرم را از میان موهای زیبایش بیرون کشیدم و صورتش را بوسیدم، حالا چی شده مامان جان.

صدای بغض آلودش و لب هایش که داشت می لرزید، آتشی به جانم زد و کلماتی که دیگر هیچ کدام را نمی شنیدم و تصویر صورت زیبایش در میان حلقه اشکی که چشمان را گرفته بود، تار می دیدم.

مامانی، فردا سالگرد مادر دوستمه که به دلیل کرونا فوت شد، خودش گفت: کلی براش آمپول و داروی گرون خریدیم اما خوب نشد، مامان، وقتی معلم در مورد مادر حرف می زد ، نرگس بلند زد زیر گریه و رفت بیرون از کلاس وقتی زنگ تفریح ازش پرسیدم دلت تنگ شده گفت، املام خراب کردم اما مامان اون «مامانشو می خواست»

مامان، نمی دونم چیکار کنم این چند روزه که به سالگرد مامانش مونده اینقدر غمگینه، اصلا حرف نمی زنه، خیلی تو خودشه، اون همش ۱۲ سالشه، مامان نداشتن خیلی سخته باید تنهایی همه غصه هاشو تحمل کنه.

همدیگر رو بغل و کلی گریه کرده و خدارو شکر کردیم که در کنار هم هستیم.

شب عکس های مزار مامان نرگس که روی وضعیتش بود داشت نگاه و گریه می کرد، با دیدن آن حال و روزش که هیچ تمرکزی روی درس هاش نداشت در این چند روز به خوبی متوجه شدم که کرونا هرچند با دست سنگین و بی رحمش زندگی خیلی ها را خراب و نفس بسیاری را گرفت اما آثار و پیامدهای ناشی از آن دل بسیاری دیگر را غمگین کرد و آرامش را از وجود بقیه گرفت.

نمی دانم در این کشور چندین بچه دیگر همچون نرگس مادر و پدر و عزیزانشان قربانی کرونا شدند، اما این را به خوبی می دانم که کودکان زیادی همچون کارین من باید عوارض و مصائب پسا کرونا را که در جامعه باقیمانده تحمل کنند.

دیدن غم و اندوه و اشک همکلاسی و یک دوست و درگیر شدن ذهن و فکرت که مبادا این بلا سر تو بیاید، بدون شک برای بچه ۱۲ ساله بسیار سخت است و آثار و پیامدهای منفی بر روح و روانش خواهد داشت.

زیرا من در این مدت سه ماهی که دخترم با نرگس آشنا شده به خوبی شاهد تغییر رفتارهای دخترم و دل نگرانی و دلواپسی هایش شده ام که به محض یک سردرد کوچک آنچنان بی تاب و بر آشفته می شود که نمی داند چیکار کند و طاقت دوری من را که باید هشت ساعت در اداره باشم را ندارد در حالیکه تا پیش از این از این قبیل رفتارها نداشت.

امروز کلیپ تشریح پیکر تازه عروسی از شهرستان ایوان استان ایلام که فقط هشت ماه ار عروسی اش گذشته بود در فضای مجازی منتشر شده که سوز و داغ دل داماد و پدر و مادر و بستگان عروس آنچنان غمناک بود که هیچ کس دلش تاب نمی آورد آن تصاویر را ببیند و حتی لحظه ای خود را در آن شرایط بازماندگان تصور کند.

کرونا همچون ماری زهرآلود آنچنان دل بسیاری ها را در این ۲ سال زخمی کرد و وجودشان را غمناک که آثار و پیامدهای آن تا مدت‌های مدید در اذهان باقی خواهد ماند.

از همه بدتر شرایط سخت نتوانستن وداع با عزیزترین کسانی که در این شرایط کرونایی فوت شدند و برای همیشه محروم از دیدار عزیزانشان گشتند، در غریبی و بی کسی به خاک سپرده شده اند، غمی دائمی برای بازماندگان به همراه خواهد داشت.

داغ سنگین نبود عزیزانی که نمی توانستند به خاطر شرایط و محدودیت ها تسلی بخش دل غمدیده ات باشند و اشکی از گوشه چشمات بزدایند، باید هر سختی و داغ سنگینی را تنهایی و در چهار دیواری خانه تاب می آوردی و رنج و ابدی این داغ سنگین را با هیچ کس شریک نمی شدی.

کرونای منحوس آنچنان بی رحم و سنگدل بود که بسیاری از نان آوران خانه را برای همیشه گرفت تا داغ یتیمی و بی کسی بر شانه های نحیف و ضعیف اعضای خانواده بیش از هر زمان دیگر احساس شود.

کرونا با بی رحمی تمام آنچنان عزیزان و بزرگان و ورزشکاران و پیر و جوان و مادران و پدران و فرزندان زیادی را داغدار کرد که حتی تصور یک لحظه نبودن آن انسان ها برای اعضای خانواده و دوستانشان تا مدتها غیر قابل باور بود.

مگر می شود یکباره شادی و آرامش خانه ای را به کابوس سیاهی و تنهایی از دست دادن عزیزی را تصور کرد.

کرونا چهره زشت و خشن و ترسناکش را به جهان نشان داد تا همه بدانیم که قدر هر لحظه باهم و در کنار هم بودن با همه وجودمان را غنیمت بشماریم و از ثانیه ثانیه زندگی لذت ببریم و آنرا با کینه و دلخوری و لجاجت و بدی سپری نکنیم.

از دیدار بزرگترها و عزیزان محروم ماندیم، در چهار دیواری خانه و تنهایی رنج بیماری را تاب آوردیم و سخت ترین و دلهره آورترین لحظات را با رنج سپری کردیم.

هنوز هم این آتش زیر خاکستر آنچنان داغی بر دل خیلی ها نهاده که غم و افسوس و غصه و رنجش تا مدت‌های مدید باقی خواهد ماند.

این همه غم فارغ از رنج پیامدهای جسمی است که برای افرادیکه مبتلا شده و از مرگ رسته آمد به دنبال داشته است، چراکه کم خونی، بی خوابی، ریزش موی شدید، بی حالی گاه و بیگاه، استخوان درد، کلیه درد و ضعف و بی حالی از دیگر عوارضی است که افراد مبتلا به کرونا با آن دست به گریبانند.

در سالهای اخیر بی گمان کرونا بزرگترین مصیبت و سخت ترین بلایی بود که انسانهای کره خاکی تجربه کرده اند.

تسریع در راه اندازی کارگروه پسا کرونا

رییس قرارگاه استانی کرونا ایلام خواستار تسریع در تشکیل و راه اندازی کارگروه پسا کرونا در استان شد و گفت: با توجه به عوارض و آسیب هایی که در این ۲ سال از کرونا برجای مانده نیاز است هرچه سریعتر این کارگروه فعال شود.

جهانگیر رستمزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه دوران کرونا باعث ایجاد آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی از قبیل فقر و بیکاری و آسیب های روحی و روانی و صدمه به آموزش دانش آموزان شده، اما باید برای جبران این آسیب ها راهکارهایی برنامه ریزی شود.

وی تاکید کرد: نیاز است رسانه ها و دستگاه های فرهنگی پای کار بیایند و برای ایجاد شرایط نشاط آور و شادی آفرین در جامعه تلاش تا از بار روانی آسیب های اجتماعی کرونا کاسته شود.

افزایش خشونت خانگی در دوران کرونا

یک کارشناس اجتماعی می گوید: از زمان شیوع و اعلام رسمی کرونا در کشور، محدودیت‌ها و قرنطینه در مشاغل و رفت و آمدها اعمال شد.

امیر کریم زاده اظهار داشت: دورانی که در کنار شرایط تحریم و فقر اقتصادی، ساعات تماس زوج‌ها و مدت زمان تعامل آن‌ها را با یکدیگر بیشتر کرد و اختلافات زناشویی افزایش یافت و آتش خشم در خانه‌ها بیشتر شد.

وی افزود: در دوران این بیماری، زندگی فردی و اجتماعی تأثیر قرار گرفت و اولویت‌های فردی، خانوادگی، و اجتماعی به شدت متأثر از این بیماری شد.

کریم زاده یادآور شد: به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، تعطیلی بازار و اماکن پر جمعیت نظیر سینما و پارک ها و ممنوعیت ترددها  در دوران کرونا سبک زندگی خاصی را تجربه کردیم، از نظر بهداشتی و تکنولوژی با یکسری آموزش‌های جدید آشنا شدیم و امکاناتی در اختیارمان قرار گرفت اما آسیب های جدی هم به افراد وارد شد.

وی افزود: بدون شک، ارتقای سلامت روحی و روانی افراد، کاهش ارتباطات، ترس از بیماری، اضطراب از دست دادن عزیزان و قرنطینه و تنها موجب ایجاد مشکلات روحی در دوران کرونا شد و آسیب‌های زیادی به سلامت روحی افراد و جامعه وارد کرد که نیاز است اکنون برای جبران آنها یک برنامه مناسب اجرا شود.

این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: گسترش بیماری کووید ۱۹ علاوه بر تأثیرات بهداشتی موجب چالش‌های اجتماعی و روانی برای جوامع بشری شد و به همین دلیل آسیب‌های اجتماعی با شکل متفاوت تر نسبت به ابتدای شروع ویروس افزایش پیدا کرد.

کریم زاده اظهار داشت: مشکلات و مسائل اقتصادی و در نتیجه اختلال کسب و کار در مشاغل خرد و به دنبال آن بیکاری افراد موجب انحرافات اجتماعی شد.

وی افزود: در کنار اضطراب و نگرانی ابتلا به بیماری، بیکاری و تعطیلی بازار و کسادی کسب و کارها وضعیت بد اقتصادی را برای افراد به دنبال داشت و زندگی را برای آنان سخت تر کرد.

کریم زاده گفت: این در حالی است که مشکلات اجتماعی نظیر مرگ عزیزان بر اثر این بیماری بسیار سخت و دردناک است آن هم در شرایطی که برگزاری مراسم برای همدلی و پذیرفتن از دست دادن عزیزان برای بازماندگان امکان پذیر نبود.

وی یادآور شد: بدون شک تحمل این همه فشار اجتماعی و روانی و اقتصادی موجب ایجاد اختلالات روانی از جمله از دست دادن میل به زندگی، احساس تنهایی، بی علاقگی و به دنبال آن افسردگی در افراد به وجود می‌آید که نیازمند مهارت های تاب آوری و تزریق امید به زندگی و شادی در جامعه را دو چندان می کند.

وی تاکید کرد: عدم مهارت‌های لازم از جمله تاب آوری، مهارت‌های ارتباطی و خودکنترلی همگی تشدید کننده مسائل و مشکلات اجتماعی هستند هرچند که وضعیت اجتماعی قبل از شیوع کرونا هم مناسب نبود اما با وجود شیوع این بیماری تمامی مشکلات بیش از پیش در جامعه خود را نمایان کرده است.

این کارشناس اجتماعی گفت: به دلیل نبود مهارت‌های فردی و افزایش مسائل حل نشده خانوادگی به دلیل کرونا ، زمینه ظهور آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله خودکشی، خشونت خانگی، همسرآزاری، کودک آزاری، دعوا و نزاع، گرایش به سمت مواد مخدر و سایر آسیب ها در جامعه شدت گرفت.

کریم زاده گفت: بدون شک با وجود همه این آسیب ها و مشکلات اکنون نوبت دستگاه های فرهنگی و اجتماعی است که پای کار بیایند و برای زدودن آسیب ها و پیامدهای سنگین کرونا در زندگی مردم برنامه های اثر بخش تدوین و اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از یک هزار و ۱۷۱ نفر در اثر کرونا در استان ایلام جان خود را از دست داده اند.

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.