تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹

عید فطر، عید بندگی و رهایی از هوای نفس

عید فطر، عید بندگی و رهایی از هوای نفس
ایلام - ماه رمضان به سر آمد و روز عید فطر آمد، یک ماه روزه داری و عبادت و دعا و نماز و تضرع در سحر و شامگاه پایان یافت و عید فطر از راه رسید.

 

با پایان یافتن ماه رمضان و آغاز ماه شوال همه مسلمانان با حضور در مساجد و بقعه های متبرک نماز عید فطر را می خوانند و این روز به عنوان روز عید بندگی و سرافرازی در برابر تاب آوردن گرسنگی و تشنگی و اطاعت معبود روز مهمی است.

یک ماه از سحر تا غروب آفتاب دم فرو بستن از غذا و طعام و دوری از گناه و پرهیز از نهی شده ها و حالا جشن پیروزی و سربلندی در برابر این آزمون با برگزاری نماز عید پایان می یابد.

رمضان با همه زیبایی هایش از افطاری دادن و کمک کردن به دیگران تا آن شب نورانی قدر و لیالی زیبای قرآن بر سر گرفتن و الغوث الغوث گفتن بار دیگر به پایان رسید و حالا مسلمانان خود را برای برگزاری عید فطر مهیا می کنند.

از شب قبل فطریه را بر اساس آنچه که مراجع اعلام داشته اند و قوت غالب سالانه خویش کنار می گذارند و صبح راهی مصلی و مساجد می شوند تا نماز عید را با جماعت برگزار کنند.

و چه زیبا لحظه ای تکرار تکبیرهای ، نوای دلنشین؛

اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَیٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَیٰ مَا أَوْلانا.

خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و ستایش ویژه خداست و ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت.

بی گمان تکرار این تکبیرهای یادآور بزرگی و عظمت معبود است و بیانگر ستایش تنها مخصوص اوست و باید برای همه نعمت هایش او را سپاس گوییم.

خدای که اهل بزرگی و عظمت و شایسته بخشش و قدرت و سلطنت است از گناه بندگانش در می گذرد و دوباره شادابی و نشاط را میهمان آنان می کند.

عید فطر علاوه بر فلسفه معنوی وحدت و اتحاد و همدلی و خضوع و خشوع بنده در برابر خداوند دارای پیام های بزرگی نیز است که از نظر اقتصادی به مسلمانان یادآور می شود تا با پرداخت دکان قطره به فکر نیازمندان نیز باشند.

این عید بزرگ پیام های معنوی بزرگی برای همه مسلمان به همراه دارد که درس بزرگ بخشش، گذشت، همدلی ، اتحاد، تواضع، دعا، راز و نیاز ، یاری کردن به همراه دارد.

همه در این روز عید برای اطاعت خویش از پروردگار به سجده و نماز و تکبیر گرد هم جمع می شوند تا نظر لطف الهی شامل حالشان شود.
عید سعید فطر، عید پاکی و رستن از گناه است، روزهای خوب بخشش، دعا و قرآن خواندن، مهر ورزیدن، بخشش و اطعام مساکین، روزهای خوب صدقه دادن، کمک به هم نوع، افطاری دادن و شریک شدن در خوبی های بی انتها امسال هم پایان یافت.
به گزارش ایرنا، نماز عید فطر همزمان با سراسر کشور صبح روز عید (یه شنبه) در مصلی امام خمینی(ره) به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اقامه می شود.
نماز عید سعید فطر در سایر شهرستان های استان نیز در مساجد جامع این مناطق به امامت ائمه جمعه برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.