تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

در حاشیه جلسه هیات دولت؛ بهادری‌جهرمی: اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال افزایش می‌یابد

در حاشیه جلسه هیات دولت؛ بهادری‌جهرمی: اعتبار گذرنامه‌ها به ۱۰ سال افزایش می‌یابد
تهران- سخنگوی دولت گفت: به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران برای کاهش هزینه‌های سفر خارج از کشور مدت اعتبار گذرنامه از پنج سال به ۱۰ سال افزایش می‌یابد.

علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران در این باره گفت: بخش زیادی از کالاهایی که در انبارها ذخیره می شود، مصرف دامی دارد و تمامی این کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی ارزیابی و آزمایش می شود و همچنین در انبارها مستمرا مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه طبیعی است که در حجم گسترده برخی آفت ها وجود داشته باشد اما این آفت ها ارزیابی و سم زدایی می شود، اظهار داشت: اما در خصوص موضوعات مختلف اجازه دهیم نهادهای تخصصی و کارشناسی نظر بدهند، ذهن مردم را مشوش نکنیم.

ساخت ۲۰۰ سینما طی ۲ سال

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش شمار سینماهای ایران گفت: تعداد سینماهای موجود در کشور که در ابتدای دولت ۵۰۰ سینما بود ۲ سال گذشته به ۷۰۰ سینما رسید که این نشان دهنده افزایش بیش از ۳۰ درصدی تعداد سینماها است

بهادری جهرمی اظهار داشت که بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران برای کاهش هزینه های سفر خارج از کشور مدت اعتبار گذرنامه از مدت ۵ سال به مدت ۱۰ سال افزایش می یابد.

دولت به استاندار سیستان و بلوچستان اختیارات ویژه داده است

وی خاطرنشان کرد: دولت برای استان سیستان و بلوچستان استاندار ویژه انتخاب کرده است و برای اولین بار هیات وزیران اختیارات ویژه به استاندار این استان برای پیگیری سریع تر نیازهای منطقه اعطا کرد تا پیشبرد امور مردم با سرعت بیشتر پیش رود.

سخنگوی دولت بیان کرد: در جلسه امروز هیات وزیران با توجه به اینکه روز گذشته روز سینما بود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از بخشی از اقداماتی که دولت در طول این دو سال در حوزه سینما انجام داده ارائه دادند.

بهادری جهرمی عنوان کرد: مصوبات جلسه اخیر شورای عالی سینما که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تصویب شده بود گزارش خوبی بود.

وی ادامه داد: تعداد سینماهای موجود در کشور که در ابتدای دولت چیزی نزدیک به ۵۰۰ سینما بود در طول این دو سال به بیش از ۷۰۰ سینما یعنی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. اقدامات متعددی در حوزه‌های مختلف در این حوزه صورت گرفته بود که وزیر ارشاد گزارشی را به هیات وزیران ارائه کرده‌اند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رئیس سازمان محیط زیست گزارشی از اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار که اخیراً به میزبانی کشورمان و با حضور رئیس جمهور با شرکت نمایندگانی از حدود ۴۰ کشور دنیا و حدود ۱۵ سازمان و نهاد بین‌المللی یا منطقه‌ای برگزار شده بود ارائه کرد که گزارش بسیار خوبی بود.

بهادری‌جهرمی یادآور شد: پیرو این گزارش وزیر نفت گزارش بسیار خوبی از اقداماتی که مجموعه وزارت نفت برای جمع‌آوری گازهای مشعل در طول دو سال گذشته انجام داده است ارائه کرد. مطابق گزارشی که وزیر نفت ارائه کرده‌ است ما حدود ۵۰ مشعل داریم که حجم زیادی از گازهای مشعل و نزدیک به نیمی از این‌ها یعنی حدود ۲۱ مشعل تا پایان امسال به طور کامل خاموش می‌شوند.

وی تصریح کرد: یعنی گازهای آنها هدایت می‌شود که هم دیگر آلایندگی زیست محیطی ندارند و هم اینکه این گازها تبدیل به سرمایه می‌شود یعنی برای خوراک پالایشگاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در حقیقت دود تبدیل به سرمایه ارزی و درآمد برای کشور می‌شود. گزارش خیلی خوبی بود البته برای همه این ۵۲ مشعل برنامه دارند که فعلاً در این دو سال تا این ۲۱ مشعل به نتیجه برسد.

سخنگوی دولت ضمن قدردانی از خدمات شرکت‌های دانش بنیانی که جوانان و نخبگان ایرانی در این مسیر رقم زده‌اند و خدمت‌رسانی کرده‌اند ، گفت: هیات وزیران مصوبات مختلفی را در جلسه روز یکشنبه و جلسه امروز داشت که به برخی از این مصوبات اشاره می‌ شود.

دولت با لایحه معاهده انتقال محکومان ایران و ازبکستان موافقت کرد

بهادری جهرمی اضافه کرد: در جلسه روز یکشنبه نوزدهم، دولت بنا بر پیشنهاد وزارت دادگستری و در استمرار سیاست همسایگی که دولت در پیش دارد و همچنین و سیاستی که پیش از این هم در حوزه حمایت از حقوق اتباع ایرانی و شهروندان ایرانی در سایر کشورها در راستای تبادل زندانیان و محکومان صورت گرفته بود با پیشنهاد وزارت دادگستری برای تصویب لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و ازبکستان موافقت کرد که زمینه‌ها و زیرساخت‌های حقوقی لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت این موافقتنامه‌ها برای حمایت موثرتر از اتباع ایرانی در کشورهای مختلف انجام شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مصوبات هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه مصوبه‌ای بود که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و امور دارایی به منظور تسویه بخش دیگری از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی به تصویب هیات وزیران رسید.

سخنگوی دولت بیان کرد: پیش از این نیز در طول دو سال گذشته بخش‌های زیادی از دیون گسترده دولت که طی ادوار گذشته و سال‌های گذشته انباشته شده و بدهی دولت به مجموعه سازمان تامین اجتماعی است تسویه شده بود و بخش دیگری از این بدهی مطابق مصوبه روز یکشنبه از محل سهام‌های مختلفی که دولت در شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های وابسته به دولت یا شرکت‌هایی که بخشی از سهامشان متعلق به دولت است، مصوب شد که این سهام در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد تا به عنوان بخشی از دیون دولت در سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

ناترازی بانک ها طی سال های آینده کاهش می یابد
بهادری جهرمی عنوان کرد: گزارش بسیار مفصلی هم در جلسه یکشنبه رئیس کل بانک مرکزی از برنامه بانک مرکزی برای رفع ناترازی در مجموعه نظام بانکی به تفکیک تک تک بانک‌ها ارائه کرد که گزارش تفصیلی بسیار خوب و جامعی بود یعنی هم به صورت کلان کلی وضعیت ناترازی بانک‌ها و هم علل و مبانی آنها چه عللی که ناشی از قوانین بودجه سنواتی و تسهیلات تکلیفی شده است و چه دیون دولت شده و چه موضوعاتی که عدم فعالیت موثر و مناسب شبکه بانکی بوده هم کلیات را به تفصیل شرح دادند و هم مورد به مورد درباره بانک‌های ناتراز برنامه‌ای که بانک مرکزی برای سوق دادن آنها به سمت اصلاح هرچه بیشتر آن بانک در نظر گرفته‌اند با برنامه زمانبندی تقریبا مشخص مورد به مورد ارائه دادند که مورد بحث و بررسی در هیات وزیران قرار گرفت.

وی افزود: امید است با برنامه خوبی که بانک مرکزی در این زمینه پیش بینی کرده است شاهد کاهش ناترازی بانک‌ها طی سال‌های آتی در طول اجرای برنامه باشیم.

وی به دیگر مصوبات جلسه امروز هیات وزیران اشاره کرد و گفت: مورد اول اینکه بنا بر پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران و به منظور تسهیل ترددهای خارج از کشور مردم و کاهش هزینه‌هایی که دارند چه ایرانیان خارج از کشور و چه سایر مردمی که سفرهای سیاحتی و زیارتی خارج از کشور دارند هیات وزیران لایحه‌ای را امروز تصویب کرد که تقدیم مجلس شورای اسلامی شود که مدت اعتبار گذرنامه‌ها برای افراد بالای ۱۵ سال از مدت ۵ سال به مدت ۱۰ سال افزایش پیدا کند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: یعنی افراد بالای ۱۵ سال در صورت تایید نهایی این لایحه از سوی مجلس گذرنامه‌ای که دریافت می‌کنند ۱۰ سال اعتبار داشته باشد که کمتر نیازمند تمدید آن باشند هم سهولت بیشتر و هم هزینه‌های کمتری را برای این امر داشته باشند.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: مصوبه دومی که به تایید هیات وزیران رسید لایحه‌ای بود که برای تقویت حوزه مبارزه با قاچاق تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد  در این رابطه لایحه‌ای را بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری و هماهنگی‌هایی که با مجموعه نظامی و انتظامی کشور و امنیتی صورت گرفته بود امروز در هیات وزیران به تصویب رسید.
سخنگوی دولت گفت: در صورت تصویب این دو لایحه هم در حوزه تسهیل خروج ایرانیان و سفرهای زیارتی و سیاحتی در حوزه اعتبار گذرنامه و هم در حوزه دوم در برخورد موثرتر در حوزه قاچاق بتوانیم شاهد اقدامات موثرتری باشیم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.