تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

با بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل اصفهان توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد؛

گام بلند صنعت پتروپالایشگاهی در دولت سیزدهم

گام بلند صنعت پتروپالایشگاهی در دولت سیزدهم
تهران - عملیات اجرایی طرح تولیــد بنزیــن و پروپیــلن در هلدینگ پتروپالایش اصفهان با ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ فردا آغاز می شود.

 

در سال‌هایی که کشور تحت بیشترین فشارهای تحریمی قرار گرفته، واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان، به جهت دست یافتن به استاندارهای یورو ۵ و تکیه بر متخصصان ایرانی، در دستور کار قرار گرفت. با توجه به وجود تحــریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی، خدمات مهندسی توسط شرکت‌های داخلی نارگان، چگالش و مپنا صورت پذیرفت.

علاوه برآن در راستای عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای ایرانی حدود ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه توسط ســــازندگان داخلی تهیـــه، ساخته و توسط شـــرکت‌های نارگان، چگالش و مپنا تأمین شد.

این طرح در دولت سیزدهم به مرحله بهره‌برداری رسید و میزان سرمایه‌گذاری برای احداث طرح، و ۵۱۱ میلیون یورو یا به عبارتی ۶۷،۸۴۸ میلیارد ریال بوده است. اهداف این طرح نیز، کاهش گوگرد در گازوئیل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ۱۰ ppm، تولید ۱۶ میلیون لیتر (معادل حدود ۱۰۰ هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو ۵، عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز، رقابت‌پذیری محصول تولیدی پالایشگاه در بازارهای جهانی طرح‌های آینده است.

طرح تولید بنزین و پروپیلن

از طرح‌های دیگری که این پتروپالایشگاه در دستور کار دارد، فرآیند RFCC است که یکی از مهمترین فرآیندهای پالایشگاهــی بوده که هدف عمده ساخت آن تبدیل برش‌های سنگین و کم‌ارزش نفتی همچون ضایعات و ته‌مانده‌های نفتی برج‌های تقطیر پالایشگاهی به فرآورده‌های با ارزش و سبک است.

ظــرفیت خوراک واحد RFCC ۹۱ هــــزار بشکه است که بیش از ۸۰ درصد خـــــوراک آن از واحد RHU و مابقی که نفت گاز سبک حاصل از برج خلاء و نفت گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می‌شود در کنار و پایین‌دست واحـــد مذکور واحد پالایشگاهـــــی با تولید هیدروژن شیرین ســـازی گاز LPG تولید پروپیلن و بنزین نیز طــــراحی و ساخت می‌شود.

به طور کلی در ارکان طراحی مهندسی و تدارکات نزدیک به ۱۱ درصد پیشرفت را شاهـــد بودیم که در بخش مهندسی پروژه پیشرفت حاصل شده بیش از ۴۱ درصد است. پیش‌بینی سرمایه این واحد عظیم صنعتی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون یورو برآورد گردیده که با اعمال ارزش زمانی پول ۴ سال پس از بهره‌برداری در سال ۱۴۰۸ سرمایه آن بازگشت خواهد شد.

محصولات این واحد روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است. همچنین گاز مایع از دیگـر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمــــی را تأمین خواهد کرد.

واحدهای پتروشیمی پتروپالایشگاه اصفهان

تولید پلی اتر _ پلی اورتان، MTBE، سوخت کشتی، بنزین و گازوئیل از واحدهای پتروشیمی این شرکت است. افــــزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه، سوددهی بالا، کاهش آلایندگـــی زیست‌محیطی، ارزش افزوده بالا اشتغال‌زایی و بهبود اقتصاد استان از مزایای ساخت واحدهای پتروشیمی است.

واحدهای پتروشیمی مذکور با هدف ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا در زنجیره LPG در پایین‌دست واحدهای پالایشگاهی طراحی شده‌اند. سرمایه‌گذاری واحدهای پتروشیمی در مرحله امکان‌سنجی بالغ بر ۲۳۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده و سود خالص سالیانه بیش از ۲۵ میلیارد یورو برآورد گردیده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود بازگشت سرمایه این شرکت کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود. پس از اتمام پروژه‌های فوق سود هلدینگ پتروپالایش اصفهان با نرخ‌های فعلی از ۳۰ همت به ۱۲۵ همت افزایش می‌یابد.

این موضوعات نشان می‌دهد که هرگاه متخصصان ایرانی فعل خواستن را معنا و سیاستگذاران و دولت‌مردان راه را برای آن‌ها هموار کردند، کشور توانسته به دستاوردهای بزرگی برسد. نمونه آن هم تولید ۱۶ میلیون لیتر (معادل حدود ۱۰۰ هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو ۵ بوده که به کاهش آلودگی هوا کمک شایانی می‌کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.