تاریخ انتشار : جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷

تولید کاغذ در دولت سیزدهم از پنج به ۸۰ هزار تن افزایش یافت

تولید کاغذ در دولت سیزدهم از پنج به ۸۰ هزار تن افزایش یافت
سمنان - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چشم‌انداز خودکفایی در تولید کاغذ، گفت:

دولت سیزدهم بر این مساله تمرکز ویژه داشت و تولید کاغذ ایرانی از پنج هزار به ۸۰ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر جمعه در حاشیه آیین واگذاری تندیس «پایتختی کتاب ایران» در سمنان به خبرنگاران افزود: از مهمترین اقدامات حوزه نشر کشور در بخش کاغذ بود و طی روزهای آینده جشن مهمی در خودکفایی کاغذ در پیش است.

وی تاکید کرد: امسال برای اولین بار ۱۵۵ میلیون نسخه کتاب مدارس با کاغذ ایرانی چاپ شد، در زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تولید کاغذ پنج هزار تن بود که اکنون به ۸۰ هزارتن رسیده و چند مجموعه تولیدی کاغذ آماده بهره برداری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم خودکفایی کاغذ در حوزه فرهنگی هدفگذاری شد که چشم‌انداز سختی برای خیلی‌ها بود، گفت: در این مدت آمار تولید کاغذ ۱۶ برابر افزایش یافت و به گونه‌ای باید کار پیش برود تا کشور بتواند صادرکننده باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ ایرانی یک‌سوم کاغذ خارجی است و نیاز است باز هم روی کیفیت کاغذ داخلی کار شود، افزود: در بخشهایی مانند کتاب کودک، نیاز به ارتقای کیفیت وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی در حال کار در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در زمینه مسایل حوزه اصحاب نشر وجود ندارد و کاغذ در کنار کالاهای اساسی جزو گروه یک محسوب می شود، ابراز کرد: این اقدام برای کمک به بخشهایی است که به کاغذ خارجی نیاز دارند تا در اختیارشان قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه ماهانه یکهزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌گیرد، ادامه داد: تمام کسانی که در کتابفروشی ها فعالیت دارند به عضویت صندوق هنر کشور درآمدند و می‌توانند از حمایت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شوند که گام بلندی برای حوزه فرهنگ و هنر رقم خواهد زد.

وی از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی کتاب در استانها خبر داد و افزود: این امر نیاز به حمایت و همکاری مسوولان استانی دارد.

حمایت همه‌جانبه وزارت ارشاد از کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان 

اسماعیلی درباره برگزاری کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان نیز از پشتیبانی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: پشتیبانی های مختلف مانند انتشار کتاب، ساخت سمفونی ویژه و حوزه نشر در مورد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان مدنظر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک به مردم سمنان برای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» تاکید کرد: این مساله بدون همگرایی آحاد مردم، گروه های مردمی و مسوولان میسر نمی‌شد و حرکت فرهنگی برای کسب هشتمین پایتختی کتاب ایران به یقین باعث ارتقای فرهنگ و دانش سمنان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تندیس «پایتخت کتاب ایران» برای مدت یکسال به سمنان به عنوان برگزیده «پایتخت کتاب ایران» اعطا شد و در این مدت این شهر متعهد به اجرای ۲۵ طرح ابتکاری برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

در آیین اهدای رسمی تندیس پایتختی کتاب ایران به سمنان ، با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، محمد بهرامی فرماندار سمنان، حسین موسوی شهردار سمنان، به همراهی اعضای شورای اسلامی شهر سمنان در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان سالن تئاتر شهر حضور داشتند.

آیین انتخاب هشتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای خلاق کتابخوانی با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه نهم آبان‌ ۱۴۰۲ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و شهر «سمنان» به‌عنوان هشتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

۲۰۴ شهر امسال متقاضی کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» بودند که از این تعداد ۱۰۵ شهر صلاحیت داشتند و سپس ۱۲ شهر به عنوان نامزد «دوستدار کتاب» انتخاب شدند و از بین ۱۲ شهر در بین گزینه‌های «پایتخت کتاب ایران» از سمنان به عنوان دومین شهر دوستدار کتاب یاد شده بود و در نهایت موفق به کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.