تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

وزیر ارتباطات خبر داد:

پرتاب چند ماهواره عملیاتی و تحقیقاتی تا پایان سال

پرتاب چند ماهواره عملیاتی و تحقیقاتی تا پایان سال
تهران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان سال جاری چند پرتاب عملیاتی و تحقیقاتی ماهواره را در دستور کار داریم و از این طریق می‌توانیم به پرتاب ماهواره در لایه ژئو دست پیدا کنیم.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) گفت: بهمن سال گذشته پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ۵۷ درصد بود و اکنون به ۶۳ درصد رسیده است. برای توسعه این شبکه بیش از ۶۰۰ نفر ساعت در سطح معاونان وقت گذاشتند تا ۳۰ هدف موجود در سند شبکه ملی اطلاعات را به ۱۲۰ شاخص قابل سنجش تبدیل کنند. به این شکل شد که اکنون می‌توانیم درباره میزان پیشرفت با جزییات شاخص‌ها صحبت کنیم. این اتفاق بزرگ میسر نشد مگر با همت کسانی که در زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور فعالیت دارند.

زارع‌پور تاکید کرد: در حال حاضر اپراتورهای کشور آستین بالا زدند تا بتوانند زیرساخت مناسب برای دسترسی مردم اینترنت پرسرعت برای مردم مهیا کنند. بخش اعظمی از این زیرساخت‌ها با تجهیزات بومی مهیا شده‌اند. سال گذشته محدودیتی بر ۲ پلتفرم خارجی با مصوبه نهادهای بالادستی اعمال شد، پس از آن پیام‌رسان‌های بومی فعالیت جدی‌تر خود را آغاز کردند و اکنون میلیون‌ها نفر از مردم کشور از سکوهای بومی استفاده می‌کنند که تعداد روزانه آن‌ها به ۲۰ میلیون کاربر رسیده است.

وزیر ارتباطات گفت: در اجلاس اکو که با حضور وزرای ارتباطات عضو این سازمان به میزبانی وزارت ارتباطات و در شهر تهران برگزار شد، فعالیت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی برای آنان بسیار جالب توجه بود و حتی مذاکراتی جهت همکاری در این حوزه صورت گرفت.

زارع‌پور افزود: اکنون اغلب کشورهای بزرگ به سمتی پیش میروند که خودشان دارایی دیجیتال مانند سکوهای خدمات‌رسان بومی داشته باشد و حکومت‌های محلی اگر این شکل از«داده» ها را نداشته باشند نمی‌توانند از حقوق مردم خود حفاظت کنند.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۲۰ میلیون کاربر احراز هویت شده در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور دارند و هفته گذشته در شاهد رکورد حضور ۱۷ میلیونی کاربری در ۲۴ ساعت بودیم. هدفگذاری ما این است که تا پایان سال جاری تمام خدمات دولتی را بر بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار بدهیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهمی که باید رخ دهد این است که فرایندها در دستگاه‌ها باید تغییر کنند تا آن‌ها داده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای دسترسی به داده‌هایی که دستگاه‌ها معمولا در مقابل مقاومت می‌کنند قانون وضع شده و اکنون اشتراک‌گذاری داده‌ها تکلیف قانونی دستگاه‌ها به‌حساب می‌اید و در صورت عدم اشتراک‌گذاری با آنان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

زارع پور اظهار داشت: تا آبان امسال تمام استعلامات دستگاه‌ها باید برخط شود که این مساله نیز بر هوشمندی دولت جزو ضروریات است.

وی افزود: حوزه پست یکی از محورهای این جشنواره است و ما در تلاش هستیم تا از ظرفیت‌های شرکت‌های مختلف برای توسعه و نوسازی شرکت پست استفاده کنیم.

زارع‌پور گفت: امسال چند پرتاب عملیاتی و آزمایشی خواهیم داشت تا بتوانیم به سمت پرتاب ماهواره در لایه ژئو قدم برداریم.

در پایان مراسم اختتامیه نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزیدگان این حوزه تقدیر شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.