تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

جام ملت‌های آسیا؛ آشنایی با مدعیان گروه A جام هجدهم؛ اژدها در کمین مدافع عنوان قهرمانی

جام ملت‌های آسیا؛ آشنایی با مدعیان گروه A جام هجدهم؛ اژدها در کمین مدافع عنوان قهرمانی
تهران- تیم‌های ملی قطر و چین از مدعیان صعود و کسب جام در گروه A جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، هجدمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از جمعه شب و با دیدار قطر و لبنان آغاز شد. در این دوره از رقابت‌ها ۶ تیم مدعی حضور دارند که انگیزه بالایی برای کسب عنوان قهرمانی جام هجدهم خواهند داشت. تیم‌های ملی ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و قطر از شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی نسبت به سایر تیم‌ها برخوردار هستند، با این وجود نتایج فوتبال از قبل قابل پیش‌بینی نیست و شاید تیم‌های دیگر شگفتی‌ساز شوند.

در این گزارش با تیم‌های مدعی در گروه A این رقابت‌ها آشنا خواهیم شد، جایی که قطر، چین، لبنان و تاجیکستان حضور دارند. در این میان تیم ملی قطر و چین از شانس بیشتری برای صعود به مرحله حذفی و کسب عنوان قهرمانی برخوردار هستند.

عنابی‌ها به دنبال نگه داشتن جام در خانه

اولین تیم مدعی این گروه تیم ملی فوتبال قطر است. عنابی‌ها مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، در سال ۱۹۷۰ به صورت رسمی به فیفا پیوست و اولین بازی رسمی این تیم در همین سال مقابل بحرین برگزار شد که با نتیجه ۲ بر یک مغلوب شدند. عنابی‌ها به تدریج با سرمایه‌گذاری بسیار خوب روی فوتبال و ایجاد زیرساخت‌های مناسب پیشرفت چشم‌گیری داشتند و در حال حاضر بیشتر بازیکنان آن‌ها را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند.

سرمایه‌گذاری بالا و ساخت زیرساخت‌های مناسب باعث شد، قطر بتواند پیشرفت بسیار خوبی داشته باشد. نکته جالب لیست تیم ملی قطر برای این رقابت‌ها این بود که تمام بازیکنانش در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زنند و یکی از سه تیمی است که هیچ لژیونری در لیست خود ندارد.

تیم ملی فوتبال قطر در مرحله انتخابی جام ملت‌ها که با مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یکی بود در گروه E، بالاتر از عمان، هند، افغانستان و بنگلادش با ۲۲ امتیاز به عنوان صدرنشین جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد. هرچند قطر میزبان مسابقات است و دیدارهای مقدماتی برای این تیم تشریفاتی بود.

افتخارات

تیم ملی قطر تاکنون ۱۰ بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته و تنها افتخار این تیم مربوط به دوره گذشته این رقابت‌ها و قهرمانی در سال ۲۰۱۹ در کشور امارات است. این تیم تنها یک‌بار موفق به حضور در جام‌جهانی به لطف میزبانی در سال ۲۰۲۲ شده است و هم اکنون در رتبه ۵۸ فیفا قرار دارند.

سرمربی

هدایت تیم ملی فوتبال قطر بر عهده تینتین مارکز ۶۲ ساله اسپانیایی است که اخیرا جایگزین کارلوس کی‌روش پرتغالی شد. مارکز سابقه هدایت تیم‌های اسپانیول اسپانیا، سنت ترویدنس و الوکره قطر را در کارنامه خود دارد.

بهترین بازیکنان

همان‌طور که گفته شد بسیاری از بازیکنان قطر بومی نیستند. حسن الهیدوس کاپیتان این تیم با ۱۷۶ بازی رکوردار تعداد بازی در قطر است و معز علی مهاجم این تیم نیز با ۵۰ گل ملی بهترین گلزن محسوب می‌شود. همچنین این بازیکن با ۵ گل بهترین گلزن قطر در مرحله مقدماتی بود.

از دیگر ستارگان این تیم نیز می‌توان به اکرم عفیف اشاره کرد که موفق شد در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین بازیکن آسیا نیز انتخاب شود. لوکاس مندز و پدرو میگل نیز در خط دفاعی این تیم، بازیکنان کلیدی عنابی‌ها در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شوند.

اژدها وارد می‌شود

دیگر تیم مدعی این گروه، چین است. فوتبال تنها رشته ناکام ورزش چین بوده که تاکنون موفق به کسب جایگاه مناسبی در عرصه‌های بین‌المللی نشده است. اژدها در سال ۱۹۱۳ اولین بازی رسمی خود را مقابل فیلیپین برگزار کرد که با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. کشور چین نشان داده که با سرمایه‌گذاری مناسب روی فوتبال قصد دارد در این رشته نیز به عنوان یک مدعی در قاره کهن قدعلم کند.

تیم ملی فوتبال چین در مرحله انتخابی جام ملت‌ها که با مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر یکی بود در گروه A بعد از تیم ملی سوریه و بالاتر از فیلیپین، مالدیو و گوام با ۱۹ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کرد.

افتخارات

تیم ملی فوتبال چین تاکنون ۱۲ بار در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کرده و موفق به کسب تنها ۲ عنوان نایب قهرمانی در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۴ شده است. این تیم تنها یک بار موفق به صعود به جام‌جهانی در سال ۲۰۰۲ شد و در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه ۷۹ جهان قرار دارد.

سرمربی

هدایت این تیم برعهده الکساندر یانکوویچ ۵۰ ساله صربستانی است. او در سال ۲۰۲۲ جایگزین لی تای شد که به دلیل فساد تحت بازجویی قرار گرفت و سابقه هدایت تیم‌هایی در صربستان و تیم‌های پایه چین را در کارنامه خود دارد.

بهترین بازیکنان

وو لی مهاجم ۳۲ ساله حال حاضر شانگهای پورت چین که سابقه حضور در لالیگا اسپانیا و تیم فوتبال اسپانیول را دارد امید اول گلزنی در این رقابت‌ها برای هواداران چین است. این بازیکن با ۱۲ گل زده بهترین گلزن چینی‌ها در مرحله مقدماتی نیز بود. شائوکونگ مدافع ۲۳ ساله که در تیم گنجلربیلگی ترکیه حضور دارد و یکی از ستاره‌های خط دفاعی و آینده‌دار محسوب می‌شود.

برنامه بازی‌های گروه A جام ملت‌های آسیا

جمعه ۲۲ دی

۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۰/ قطر – لبنان/ ورزشگاه لوسیل

شنبه ۲۳ دی

۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰/ چین – تاجیکستان / ورزشگاه عبدالله بن خلیفه

چهارشنبه ۲۷ دی

۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰/ لبنان – چین / ورزشگاه الثمامه

۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰/ تاجیکستان – قطر / ورزشگاه البیت

دوشنبه ۲ بهمن

۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰/ تاجیکستان – لبنان / ورزشگاه جاسم بن حمد

۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۰/ قطر – چین / ورزشگاه بین‌المللی خلیفه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.