تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

کارشناس حقوق بین‌الملل؛ شکایت آفریقای جنوبی می‌تواند پایان بی‌کیفرمانی جنایات مقامات صهیونیستی باشد

کارشناس حقوق بین‌الملل؛ شکایت آفریقای جنوبی می‌تواند پایان بی‌کیفرمانی جنایات مقامات صهیونیستی باشد
تهران- کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه برای اولین مرتبه باید این اتفاق بیافتد که بی‌کیفرمانی مقامات اسرائیل به بایگانی تاریخ سپرده شود گفت:

مقامات صهیونیست در طول ۷۵ سال گذشته مصونیت قضایی داشتند و هیچگاه محاکمه نشدند و جزای جنایات و اقدامات خودشان را ندیدند.

حسام الدین برومند کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در قبال جنایات و نسل کشی علیه مردم غزه در دیوان بین المللی دادگستری لاهه اظهار داشت: ما برای رسیدگی به شکایات و دعاوی بین المللی دو مرجع مهم داریم یکی دیوان کیفری بین المللی و دیگری دیوان بین المللی دادگستری که مقر هر دو نیز در لاهه است.

وی گفت: «دیوان کیفری بین‌المللی» دیوانی است که مستقلاً ۴ جرم را مورد بررسی قرار می‌دهد که از جمله آنها جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل کشی و تجاوز است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در موضوع جنگ غزه انتظار این بود که دیوان کیفری بین المللی به این مسئله ورود پیدا می‌کرد و مقامات جنایتکار رژیم صهیونیستی را به میز پای محاکمه می‌کشاند، اما مشکلی که در این دیوان وجود دارد این است که «معمولاً تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ» است و نفوذ قدرت‌های غربی و مشخصاً آمریکا در دیوان کیفری بین‌المللی باعث می‌شود که آنها به کارکردهای حقوقی خود کمتر بپردازند.

برومند با بیان اینکه دیوان کیفری بین المللی تحت تاثیر اغراض سیاسی قدرت‌های غربی است و «به همین جهت در موضوع غزه نتوانست آنگونه که باید ورود پیدا کند»، تصریح کرد: این دیوان در جنگ غزه و تا به امروز نهایتاً در حکم یک تماشاچی ظاهر شد.

وی ادامه داد: اما دیوان بین المللی دادگستری یک مرجع حقوقی بین المللی است که ذیل سازمان ملل شکایات کشورها علیه یکدیگر را بررسی می‌کند، در واقع لازمه ورود این دیوان به مسائل شکایت یک کشور علیه کشوری دیگر است و «شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در ماجرای جنایت غزه یک نقطه عطف محسوب می‌شود» و اقدامی قابل توجه و تقدیر است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل بیان داشت: تا به همین امروز که این شکایت در حال بررسی است «یک رسوایی بزرگ برای اسرائیل به حساب می‌آید» چرا که در جلسات این دادگاه عکس‌ها و فیلم‌هایی منتشر می‌شود که جنایات رژیم صهیونیستی را آشکار می‌کند. من معتقدم که باید از این گونه شکایت‌ها استفاده کرد و «از ظرفیت دیوان بین‌المللی دادگستری استفاده‌های بهتری را داشت».

برومند با بیان اینکه شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل یک صف‌بندی در میان کشورهای جهان ایجاد کرده است، گفت: «اکثر کشورهای جهان در این موضوع موافق آفریقای جنوبی و شکایت آن از اسرائیل هستند» و به معنای دیگر همزمانی که آفریقای جنوبی با یک اقدام حقوقی شکایتی را علیه اسرائیل مطرح کرده یک اقدام دیپلماتیک را هم انجام داده است.

وی تصریح کرد: این گونه شکایت‌ها باید استمرار داشته باشد و انتظار این است که جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های پررنگ‌تری را از آفریقای جنوبی انجام دهد، همانطور که موضع مسئولین وزارت امور خارجه کشورمان هم تا به امروز در راستای حمایت از آفریقای جنوبی و شکایتش از اسرائیل بوده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل اظهارکرد: ما می‌توانیم اقداماتی تکمیلی را در موضوع شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری داشته باشیم چرا که متاسفانه در صحنه غزه با جنایاتی روبرو هستیم که در تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده و تجربه نشده، در واقع «جنایاتی در این مدت در غزه صورت گرفته است که حتی واژگان حقوقی برای بیان آنها کم می‌آورد».

برومند ادامه داد: به طور مثال تا به امروز ما از واژگانی از جمله جنایت علیه بشریت، نسل کشی، کودک کشی و جنایت جنگی استفاده می‌کردیم اما در ۱۰۰ روز گذشته در غزه ما شاهد جنایاتی هستیم که فراتر از نسل کشی و جنایت جنگی است. این حجم از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که با چراغ سبز غربی‌ها و آمریکا صورت گرفته «نیازمند این هست که از بُعد حقوقی تامین دلیل شوند».

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع تامین دلیل جنایات صورت گرفته اسرائیل علیه مردم غزه می‌تواند کمک کند، به طور مثال اگر در این راستا نیازمند اطلاعات تکمیلی هستند «ایران می‌تواند از طریق گروه‌های مقاومت در تکمیل این پرونده و ذکر دلایل عمق جنایات اسرائیلی‌ها تاثیرگذار باشد». اینکه جنایاتی صورت گرفته آشکار است، اما عمق جنایات باید تامین دلیل شود که در این موضوع گروه‌های مقاومت می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه «احتمال اعمال نفوذ قدرت‌های غربی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه وجود دارد»، گفت: این مسئله نباید دلیلی باشد جهت اینکه کشورهای آزادی‌خواه و کشورهای حق طلب از شکایت خودشان صرف نظر کنند. پس از جنگ جهانی دوم یک ساز و کار حقوقی از طریق سازمان ملل متحد ایجاد شده و باید از ساز و کار موجود استفاده کرد.

برومند ادامه داد: معتقدم اگر یک موج جهانی ایجاد شود و کشورهای جهان پشت سر آفریقای جنوبی قرار بگیرند می‌توان به نتیجه بخش بودن این شکایت خوشبین بود، هرچه حمایت‌های جهانی از شکایت آفریقای جنوبی بیشتر شود اعمال نفوذ قدرت‌های غربی در اعلام نتیجه این شکایت کمتر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اولین مرتبه باید این اتفاق بیافتد که «بی کیفرمانی مقامات جنایتکار رژیم صهیونیستی به بایگانی تاریخ سپرده شود»، این نکته مهمی است. مقامات اسرائیل در طول ۷۵ سال گذشته مصونیت قضایی داشتند و هیچگاه محاکمه نشدند و جزای جنایات و اقدامات خودشان را ندیدند. این دادگاه این ظرفیت را دارد تا نقطه عطفی باشد برای اینکه بی‌کیفرمانی مقامات رژیم صهیونیستی به پایان برسد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.