تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی: هیات‌ها گنجینه فرهنگی هستند/ بررسی گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی: هیات‌ها گنجینه فرهنگی هستند/ بررسی گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی
تهران- رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی با بیان این که گذشته، امروز و آینده هیات‌های مذهبی در قالب همایش علمی بررسی می‌شود، گفت:

اکنون هیات‌ها از یک مجموعه صرفاً مراسمی و مناسکی به تشکل‌های فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی روز پنجشنبه -۲۶ بهمن‌ماه- در افتتاحیه نخستین همایش علمی هیات و آئین‌های مذهبی اظهار داشت: هیات ها گنجینه های فرهنگی هستند،که توسط اهل بیت(ع) تاسیس شده است تا امروز که به دست ما رسیده است و امروز در بسیاری از کنش‌های کشور نقش‌آفرین است. اکنون هیات‌ها از یک مجموعه صرفاً مراسمی و مناسکی به یک تشکل فعال فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی افزود: سازمان هیات و تشکل‌های دینی در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد شده است، تا برای رفع مشکلات و موانع کار هیات‌ها تسهیل‌گری داشته باشد.

باباخانی ادامه داد: در مجموعه هیات نیازمند تولید ادبیات و گفتمان بودیم که به همین منظور با همت محمدرضا سنگری و ۱۲۰ استاد حوزه و دانشگاه، اندیشکده هیات راه‌اندازی شد تا در ۱۰ میز تخصصی به موضوعات مرتبط با هیات بپردازد. از اساتید و پژوهشگران دانشگاه و حوزه علمیه دعوت می‌کنیم تا در این اندیشکده حضور پیدا کنند و به موضوعات مرتبط هیات نگاه علمی داشته باشند.

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی خاطرنشان کرد: برگزارکنندگان همایش علمی هیات و آئین‌های مذهبی یعنی مرکز تخصصی احیای امر دانشگاه امام صادق (ع) و اندیشکده هیات، سه همایش را پیش‌بینی کردند. همایش اول، به موضوع گذشته و تاریخ هیات می‌پردازد. دومین همایش با رویکرد به وقت هیات با موضوع اتفاقات روز هیات خواهد بود و در نهایت همایش سوم، آینده پژوهی در حوزه هیات خواهد بود.

بیش از ۱۰۰ مقاله به اولین همایش علمی هیات رسید

محمدحسین رجبی دوانی اظهار داشت: هیات و آیین‌های دینی نقش مهم و اثرگذاری در حفظ فرهنگ دینی داشتند. امام خمینی(ره) زمانی که در ابتدای انقلاب عزاداری‌ها به شکل راه‌پیمایی سیاسی برگزار شد، برآشفتند و فرمودند که عزاداری‌ها باید به همان روش سنتی ادامه پیدا کند.

دبیر علمی همایش علمی هیات و آیین‌های مذهبی افزود: در دوران حاکمیت آل بویه، عزاداری به شکل رسمی برگزار شد و این سینه‌زنی‌ها به شکل امروزی شکل گرفت. آنها گیلانی بودند، دیلمی‌ها در مصیبت‌های خود با مشت به سینه می‌زدند که این سینه‌زنی‌ها از آنجا شکل گرفت و از شعائر بزرگ شیعه شد.

رجبی دوانی گفت: این همایش و اقداماتی این چنین می‌تواند زمینه مناسب برای نقش آفرینی هیات‌ها و حرکت به سمت تحول و تمدن نوین اسلامی باشد.

دبیر علمی همایش علمی هیات و آیین‌های مذهبی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه رسید. با نظر هیات داوران، ۷۰ مقاله پذیرفته و نگارش شد. یازده پیش نشست در تهران، قم و شیراز برگزار شد که حاصل آن منتشر خواهد شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.