تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

ارزش تولیدات عشایر ایلام سالانه هزار میلیارد تومان است

ارزش تولیدات عشایر ایلام سالانه هزار میلیارد تومان است
ایلام - مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: ارزش اقتصادی تولیدات عشایر ایلام سالانه بیش از هزار میلیارد تومان است و این قشر نقش ارزنده‌ای در عرضه مواد غذایی به بازار استان دارند و حتی در زمینه تولید صنایع دستی نیز فعال هستند.

علی یاسمی روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر استان ایلام اظهار داشت: جامعه عشایری استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سالانه هشت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۶۰ تن کشک و یک هزار و ۳۵۰ تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

وی یادآور شد: اکنون روزانه ۷۲۰ مترمکعب آب با کمک ۱۴ دستگاه تانکر به عشایر استان آبرسانی می‌شود که در روزهای گرم این میزان به روزانه به یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب می‌رسد.

وی اظهار داشت: پنج هزار متر راه‌های عشایری استان سالانه نگهداری می‌شود که نیازمند تامین اعتبار برای مرمت و بهسازی هستند زیرا در اثر سیلاب دچار تخریب می‌شوند.

یاسمی گفت: مهمترین پروژه در دست اقدام آبرسانی به مناطق عشایری است که به منظور تامین آب شرب به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال اکنون در حال اجراست.

وی ادامه داد: بانک سامانه اطلاعاتی عشایر استان ایلام راه‌اندازی شده و همه اطلاعات عشایر در آن ثبت شده است.

وی اضافه کرد: اهم مشکلات عشایر بحث عدم خرید دام مازاد سالانه به تعداد ۲۳۰ هزار راس است که نیازمند پشتیبانی مالی از سوی دولت است تا با قیمت روز خریداری شوند.

وی بحث کمبود ماشین‌آلات راهسازی برای احداث راه‌های عشایری، مشکل اینترنت و خط تلفن همراه، واکسیاسیون دام‌های عشایر، بهداشت و درمان عشایر، آموزش و همچنین آبرسانی را از مشکلات عشایر استان برشمرد.

دام مازاد عشایر ایلام باید خریداری شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: مازاد دام سبک و سنگین عشایر باید با تدبیر دولت و تامین اعتبار خریداری شود تا آنان بتوانند به فعالیت خود در زمینه دامپروری ادامه دهند.

جهانگیر رستم‌زاد افزود: عشایر قشر مولد و فعال و تولیدکننده جامعه هستند اما این سخنان نباید تنها در قالب شعار و حرف باقی بماند بلکه باید برای عملی کردن این شعارها حمایت‌هایی صورت گیرد که در زندگی آنان اثرگذار باشد.

وی تامین اعتبار مورد نیاز به قیمت روز برای خرید دام مازاد عشایر را در افزایش تولید و کمک به افزایش توان اقتصادی عشایر و قطع دلالان و واسطه‌ها که دام مازاد را با قیمت ناچیز خریداری می‌کنند، موثر برشمرد.

اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت‌های عشایر ایلام

معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز از اختصاص۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار به زیرساخت‌های عشایر استان خبر داد و گفت: با کمک این میزان اعتبار ۲ هزار ۴۰۰ کیلومتر جاده برای دسترسی عشایر استان بهسازی شده است.

احمد کرمی اظهار داشت: تلاش شده است تا تمام مناطق عشایری ایلام تحت پوشش قرار بگیرند و در حوزه برق و برق‌رسانی به عشایر ۳۰۰ پنل خورشیدی تهیه و به عشایر واگذار شد و در زمینه آب و سوخت نیز سعی شده است تا این قشر مشکلی نداشته باشند.

وی تاکید کرد: دسترسی عشایر به تلفن همراه باید پیگیری شود تا مشکل آنان برطرف شود .

معاون امور عمرانی استاندار ایلام همچنین خواستار ایجاد بازارچه در شهرهای استان شد تا محصولات ارگانیک تولیدی عشایر به صورت مستقیم عرضه شود.

کرمی افزود: بدون شک مردم برای خرید این مواد متنوع و ارگانیک استقبال می‌کنند و درآمد مناسبی برای عشایر در این بخش بدست می‌آید./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.