تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶

رییس دادگستری ایلام: 

تعامل دستگاه قضایی باعث ایجاد امنیت پایدار شده است

تعامل دستگاه قضایی باعث ایجاد امنیت پایدار شده است
ایلام - رییس کل دادگستری استان ایلام گفت: همکاری، هم افزایی و تعامل دستگاه قضایی با سایر دستگاه های اجرایی باعث ایجاد امنیت مطلوب و پایدار و در نهایت خدمت رسانی مناسب به مردم شده است.

علی دهقانی روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رییس دادگستری شهرستان چرداول افزود: استقلال دستگاه قضایی به معنای نفی تعامل نیست و قوه قضائیه در کنار رسیدگی باید با تمام دستگاه های خدمت رسان(اقتصادی، اجتماعی، امنیتی) تعامل، هم افزایی و همکاری لازم را داشته باشد زیرا این تعامل و همکاری باعث ایجاد امنیت مطلوب و پایدار برای مردم شده و به تبع آن خدمت رسانی مناسب و مطلوب به مردم است.

وی تاکید کرد: داوری و قضاوت در زندگی اجتماعی مردم امری بدیهی و از ملزومات زندگی اجتماعی است که بخاطر اختلافات طبیعی در زندگی بشر برای استقرار عدل لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: نظام قضایی اسلام ویژگی ها، ارکان و چارچوب هایی دارد که متمایز از سایر نظام های قضایی در جهان است و از نظر علما بین قضاوت و حکم تفاوتی نیست و قضا را فصل خصومت و حکم را کوتاه کردن دست ظالم دانسته اند.

دهقانی با اشاره به ارکان قضایی اسلام، دو رکن مهم را قانون و قسط و عدل دانست و اضافه کرد: از مولفه های اصلی نظام قضایی احکام و مقررات مدونی است که که مقام قضایی بر اساس آن رسیدگی و حکم صادر می کند و قوانین قضایی اسلام برخاسته از منبع وحیانی و شرع مقدس اسلام است و این قوانین الهی موجب می شود که قاضی بر اساس آن رای صادر کرده و تحت تاثیر سلایق شخصی قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: سیطره قانون در جامعه صرفا مربوط به قاضی نبوده و قانونمندی بر عهده همه مردم، مسئولان، کارگزاران و قضات است و نتیجه اجرای قانون استقرار نظم است و اگر قانونمندی خوب اجرا شود در جامعه شاهد استقرار امنیت خواهیم بود.

رییس کل دادگستری استان ایلام به عدل و قسط به عنوان دومین رکن نظام قضایی اسلام اشاره کرد و گفت: عدل بالاترین درجه حسن اخلاق است و باید همه مسئولان دستگاه های اجرایی و قضایی عدل داشته باشند و در دستگاه قضایی رعایت عدل و قسط باید دقیق تر و بیشتر و در واقع قاضی باید قوام به عدل باشد.

وی یادآور شد: از نگاه اسلام شرط کمال انسان وجود ملکه نفسانی عدالت و شرط رسیدن به این ملکه نفسانی در مقام قضایی خداترسی و تقوی است.

دهقانی ویژگی های مدیران دستگاه قضایی را مدارا و سعه صدر،خویشتن داری(قاطعیت فقط در حکم و مدارا و خویشتن داری با مردم)جلب رضایت مردم و اعمال قانون برشمرد.

دهقانی دوران ریاست حجت الاسلام رئیسی در دستگاه قضا را دوران تحول و تحول گرایی دانست و گفت: برنامه های تحول گرایی در دادگستری استان ایلام ابلاغ، اجرا و نتیجه این برنامه ها را از خود مردم و مسئولان می‌خواهیم که آیا اجرا شده یا خیر و تحقق و اجرای برنامه های دستگاه قضا در دوران تحول را به جد پیگیری و در اولویت قرار داده ایم.

رئیس کل دادگستری استان ایلام سه ابلاغیه رئیس قوه قضائیه در سال جاری را حفظ کرامت مردم، برخورد با فساد وجهش تولید و حمایت از تولید برشمرد و گفت: حفظ حرمت و کرامت انسان یک الزام است و نظام جمهوری اسلامی فساد را بر نمی تابد و باید بصورت عملی در دستور کار قرار گیرد و نیازمند یک تلاش همگانی، اعلام فساد و فاسد و برخورد با مفسدان است و در این مسیر رضایت مردم یک ضرورت است و با اخلال گران نظم و امنیت مردم برخورد شدید و رسیدگی سریع با دقت و باقاطعیت انجام می گیرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال و حمایت از تولید در اجرای فرمان مقام معظم رهبری تاکید کرد: دادگستری در راستای رفع موانع تولید، کمک و یاری رسان خواهد بود و نظارت بر انجام وظایف و تکالیف اصلی دستگاه هایی که با معیشت مردم سروکار دارند را مورد توجه قرارداده است.

فرماندار چرداول نیز در این آیین گفت: انتظار مردم از دستگاه قضایی انتظار و توقعی بالاست زیرا دستگاه قضا مامن و پناهگاه مردم برای احقاق حقوق خود است.

الیاس فتاحی افزود: مردم انتظار برخورد عادلانه، به موقع و مناسب با جرم را دارند و دستگاه قضایی برخوردهای خوب و در خور توجهی با مجرمان و مفسدان اقتصادی و امنیتی داشته که با اقبال عمومی مردم مواجه شده است.

وی تاکید کرد: همه ارکان و دستگاه های انقلاب اسلامی یک هدف واحد که همان خدمت رسانی به مردم است را دارند و رمز موفقیت و ارائه خدمات مناسب به مردم تعامل، همکاری و هم افزایی تمامی دستگاه های اجرایی، قضایی، انتظامی و امنیتی است.

وی یادآور شد: همه در یک مجموعه هستیم و هدف برقراری عدالت، امنیت همه جانبه، ایجاد امید و نشاط و خدمت رسانی به آحاد مردم است.

فتاحی اضافه کرد: تعامل و همکاری مناسبی بین تمامی دستگاه های اجرایی، انتظامی و نظامی و قضایی شهرستان چرداول وجود دارد و دولت از هیچ تلاشی برای برقراری رابطه و اجرای عدالت با دستگاه قضایی فرو گذار نخواهد بود.

در این آیین با قدردانی از زحمات سیدرضا صلاح الدینی رئیس سابق، اسماعیل قمری بعنوان رئیس دادگستری شهرستان چرداول منصوب شد.

شهرستان چرداول به مرکزیت شهر سرابله در ۳۰ کیلومتری ایلام قرار دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.