تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

از یلدا تا کرونا فاصله‌ای به کوتاهی یک سرفه

از یلدا تا کرونا فاصله‌ای به کوتاهی یک سرفه
زاهدان- یلدا شب نشینی‌ای که یک دقیقه اضافه‌تر آن سبب گسترش بساط دوستی، ارتباطات عمیق خانوادگی و تفال‌های همیشگی بزرگان به حافظ شده بود این روزها زمزمه برگزار شدنش بخاطر شیوع گسترده کرونا و نقش مهم دورهمی‌های خانودگی در این شیوع نگرانی‌ها زیادی برای حافظان سلامت ایجادکرده است.

به گزارش ایرنا چند روز مانده تا شب یلدا از راه برسد عده‌ای با تدارک بساط مهمانی و حضور گسترده در بازارها این شب را بی‌توجه به هزینه‌ها، تلفات انسانی و مالی و طرح‌های محدودیتی، بهانه‌ای برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی قرار داده‌اند تا به جای همنشینی با بستگان به همنشینی به سوی مرگ ناشی از ویروس کرونا رهنمون شوند.

از آنجا که در سیستان و بلوچستان نیز این آیین کهن از دیرباز مرسوم بوده نگرانی‌ها از حضور دوباره مردم در بازارها و تکرار تراژدی غمبار مرگ همشهریان وجود دارد.

در این گزارش سعی شده ابعاد برگزاری آداب شب یلدا و تبعاتش درگسترش ویروس کرونا بررسی شود.

دورهمی عامل ۵۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در سیستان‌ و بلوچستان

امروزه دورهمی‌ها به عاملی جدی برای احتمال انتقال و شیوع ویروس کرونا و جدایی ابدی اعضای خانواده ازهم تبدیل شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۵۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در این استان افرادی هستند که سابقه تماس با یک فرد مثبت را در جمع‌های خانوادگی داشته‌اند.

عباسعلی ارجمندی افزود: با توجه به اینکه شب یلدا در پیش است و مطمئنا هم بازار شلوغ و هم دورهمی‌ها زیاد خواهد بود از مردم عزیز استان تقاضا می شود برای جلوگیری از شیوع کرونا و ابتلای نزدیکان شان به این بیماری از برگزاری دورهمی‌ها به شدت پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: برای چند روز باقی‌مانده به شب یلدا محدودیت‌های زیادی هم در حوزه ترددی و هم در بستن بازار خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: اگر در میان مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عادی انگاری و سهل‌انگاری اتفاق بیافتد این یک مشکل سخت و جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا تعارف‌بردار با کسی نیست و انتظار رعایت ملزومات بهداشتی از تمامی مردم نه فقط یک گروه یا شغل وجود دارد.

ارجمندی تاکید کرد: با وجود وضعیت زرد در سیستان و بلوچستان شرایط به حالت عادی بازنگشته و این حالت در صورتی اتفاق می‌افتد که هیچ بیمار و فوتی ناشی از کرونا وجود نداشته باشد.

روند ادامه دار کرونا در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با آمار جدید مجموع مبتلایان به کرونا در استان از ابتدا تا کنون به ۲۵ هزار و ۱۶۸ نفر رسیده است.

دکتر سیدمهدی طباطبایی افزود: در شبانه‌روز گذشته پنج نفر از مردم سیستان و بلوچستان نیز فوت کردند و مجموع آمار فوتی‌ها در استان به یکهزار و ۳۷ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد رعایت دقیق دستور العمل‌ها در تمامی شرایط ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: مطالعات هم در دنیا و هم در ایران نشان داده که بیش از نیمی از موارد ابتلا در همین دورهمی‌های کوچک خانگی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که ۸۰ درصد موارد ابتلا از طریق افراد بدون علامت یا با علائم خفیف انجام شده است.

دورهمی‌های مجازی جایگزینی مناسب یلدا

از دستاوردهایی که به حق توانست شرایط مساعدی را برای برقراری ارتباط آن هم در شرایط کرونایی فراهم کند بستر فضای مجازی است.

دورهمی‌های فضای مجازی با استفاده از قابلیت‌های پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جایگزین خوبی برای پاسداشت یلدا و زنده‌نگه‌داشتن این شب اصیل ایرانی باشد.

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ظهور و گسترش گوشی‌های همراه هوشمند به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی عرصه جدیدی از تعاملات انسانی را پیش روی بشر امروزی نهاده است گفت: ارتباطات مجازی از بستر این گوشی‌ها در شب یلدا می‌تواند زمینه یک نوع تفکر جدید در برگزاری آیین‌های سنتی باشد و به برگزاری انواع آیین‌ها انعطاف دهد.

نسرین خالقی افزود: به طور مثال مراسم حافظ‌خوانی که در شب یلدا میان ایرانیان مرسوم است را می‌توان با اشتراک ابیات در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی خانوادگی انجام داد.

کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران بیان کرد: ارتباط در دنیای واقعی محدود به جبر مکان و زمان است و گستره کوچکتر و محدودتری را به خود اختصاص می‌دهد حال آنکه در شرایط انتشار ویروس کرونا این جبر بیشتر احساس می‌شود اما ارتباطات در بستر فضای مجازی می‌تواند این ساختارها را در هم شکند و بر جبرها غالب شود.

دورهمی‌های خانوادگی هیچ زمانی نفی نشده آن هم برای ما ایرانیان و به ویژه فرهنگ ایرانی اسلامی سیستان و بلوچستان اما چه خوب است کمی در نظر داشته باشیم که کشور در شرایط بحرانی کرونا قراردارد و هر روز بیش از ۲۰۰ نفر از هموطنان با کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

با توجه به خطرات گفته شده از برگزاری هرگونه دورهمی که عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا است باید پرهیز و از روش‌های جایگزین مانند شبکه‌های مجازی برای برگزاری این مراسم استفاده کرد تا بتوانیم سالیان سال در کنارخانواده و دوستان بلندترین شب سال را جشن بگیریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.