تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

۲۹ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی

انتخابات ۱۴۰۰؛ کاپ قهرمانی ملت ایران در تشخیص سره از ناسره نامزدها

انتخابات ۱۴۰۰؛ کاپ قهرمانی ملت ایران در تشخیص سره از ناسره نامزدها
.

 

استان ها – نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ باید بدانند و حتما هم می‌دانند با چه ملتی طرف هستند. آنان با ملتی مواجه‌اند که تقریبا سالی یک انتخابات را در این ۴۲ سال پشت سر گذاشته است و هر سال که می‌گذرد نسبت به سال‌های دیگر در گزینش و تشخیص نامزدهای برتر انتخاباتی، خبره تر و با تجربه تر می‌شود.

امسال هم ملت ایران ، قرار است دولت دیگری را تجربه کند و در کنار آن شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ ای مجلس خبرگان رهبری هم هست و اینها همه دنیایی تجربه است به ویژه تجربه ای برای انتخاب رییس کشورمان ایران.

اتفاقا امروز تعبیر جالبی حجت الاسلام و المسلمین علی محمد گلوردی، امام جمعه تفت از ملت ایران داشت. او می گفت: مردم دولت های مختلف را تجربه کرده اند و در زمینه اینکه چه کسی در زمینه اقتصاد و معیشت می تواند راهگشا باشد خود در تشخیص، قهرمان شده اند.

پس نامزدها بدانند با ملتی در تشخیص خوب و بد نامزدها مواجه اند که در این راستا کاپ قهرمانی دارد؛ در ضمن با ملتی مواجه اند که در کنار وفاداری با مشکلات عدیده اقتصادی هم در زمان حاضر دست و پنجه نرم می کند. بنابراین اینان باید از همین ملت رای بیاورند که رایی بس ارزشمند است هم در تاریخ کشور و هم از دید جهانیان.

گواه اعتبار جهانی هم اظهارات سعید محمدی، کارشناس مسائل سیاسی از شهرکرد است. او به ایرنا گفت: دولتی که با رای حداکثری مردم در انتخابات تشکیل شود، باعث تعامل بیشتر در سطح بین‌المللی و در این عرصه موجب افزایش و تقویت اعتبار کشور می‌شود.

گلوردی امام جمعه تفت هم همین را اظهار داشت. یعنی این را همه می گویند که ثمره مشارکت بالای مردم این است که کسی که با آرای بالا انتخاب می شود با پشتیبانی و اقتدار بیشتری می تواند کارها را پیش ببرد.

حالا به جز این پشتیبانی و اقتدار و اعتبار ، یک اتفاق دیگر هم برای دولت منتخب با حداکثر رای مردم رخ می دهد . فکر می کنید این چه اتفاقی است؟ این را محمدی از شهرکرد پاسخ داد.

محمدی اینگونه اظهارداشت: در بُعد داخلی، بی‌شک دولتی که با رای بالا انتخاب شود در کانون توجهات قرار دارد و نشان می‌دهد که از مقبولیت بالایی در کشور برخوردار است. این مهم سبب می‌شود دولت منتخب با اعتماد به نفس بهتری امور کشور را پیگیری و در تصمیم‌گیری‌ها به نحو شایسته‌تری عمل کند.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر وقتی دولتی با رای بالای مردمی انتخاب شود، جناح رقیب نیز با احترام با دولت منتخب، رفتار می‌کند و تنش‌های انتخاباتی را به دست فراموشی می‌سپارد، سیاستگذاری‌ها و تصمیمات دولت منتخب را کمتر مورد سوال و نقد قرار می‌دهد و چالش‌های موجود کمرنگ ‌می‌شود.

مردم ، دولت را چگونه انتخاب می کنند؟

از دولت گفتیم . معلوم است که در ایران اول به یک نفر به عنوان رییس آینده کشور رای می دهند و بعد آن یک نفر هم اعضای دولت را چیدمان می کند. مساله این است که مردم این فرد را چگونه انتخاب می کنند؟ یعنی از حزب خاص یا جناح خاصی یا هر طریقی دیگر؟

بهتر است خیالمان را از یک چیز راحت کنیم و آن این است که در کشورمان، حزبی در کار نیست یعنی مثل کشورهای با ساختار نظام حزبی ، حزب نداریم. البته حزب داریم اما تاثیر چندانی بر روند انتخابات ندارند.

بگذارید این را از زبان محمدی بشنویم که امروز به ایرنا گفت: در حال حاضر ۶۰۰ حزب رسمی در وزارت کشور به ثبت رسیده است اما هیچ یک از این احزاب تاثیر چندانی بر روند انتخابات ندارند و بیشتر جناح‌های سیاسی بازیگران این عرصه به شمار می‌روند.فرایند حزبی در کشور به خوبی شکل نگرفته است بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت این احزاب که گاهی با یک یا ۲ نفر هم اداره می‌شوند بتوانند نقش موثری در هدایت انتخابات و یا مشارکت حداکثری مردم ایفا کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی، ساختاری که طی این سال‌ها از فعالیت حزبی در کشور شاهد هستیم زاییده تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی بوده است و فرایند شکل‌گیری احزاب به معنای واقعی در کشور شکل نگرفته است.

حالا که حزب درست و حسابی براساس تعاریف و کارکردهای بالا نداریم ، جناح سیاسی که داریم . اما به نظر می رسد که نگاه برخی به جناح های سیاسی هم زیاد مثبت نباشد . مثل حجت الاسلام گلوردی که گفت: در انتخابات نباید خط و جناح سیاسی ملاک باشد چراکه تجربه کردیم یک جناح تا زمانی که به ما احتیاج داشته باشد ابراز علاقه می کند ولی پس از آن پاسخ تلفن ما را هم نمی دهد!

البته این هم برای خود، نظری است. پس نتیجه می گیریم که ناگزیریم به “فرد” رای بدهیم چون نظام حزبی اساسی در کشور فعلا نداریم .

تا اینجای قضیه نتیجه گرفتیم که باید به فرد رای بدهیم در جایی که حزبی نداریم . جناح ها هم که به گفته گلوردی ممکن است بعدا جواب تلفن ما را ندهند.

اما مساله این است به که رای بدهیم؟ بیایید رو راست باشیم . اول اینکه این افراد یعنی نامزدها ، شعار بیخود، خارج از توان، غیر کارشناسی شده و غیر عملیاتی ندهند که مردم از شعارهای بزک کرده خسته شده اند و گول این شعارها را نمی خورند.

به قول محمد قریب دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان جنوبی ، بررسی کلی در جامعه نشان می‌دهد انتظار مردم از نامزدها این است که کمتر شعار بدهند و بیشتر به عمل بپردازند، آنچه در شعارهایشان هست قابل اجرا باشد که در آینده دچار مشکل نشوند؛ نه اینکه با التهاب‌آفرینی و برای جلب نظر مردم با یکسری شعارهای بزک شده وارد تبلیغات شوند و رای بیاورند بعد از انتخاب هم مردم را از یاد ببرند که در این صورت مشکلاتی که امروز داریم دوچندان می‌شود.

قریب در ادامه گفت: مردم به دلیل یکسری مشکلات اقتصادی آزرده خاطر هستند پس یک تکلیف و وظیفه است که همه ما مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم و مسوولان هم باید در این فرصت کوتاه نقش خود را ایفا کنند تا زمینه برای حضور پرشور مردم و انتخاب صحیح آنان مهیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای ، معاون اول قوه قضائیه که در زمان حاضر در ارومیه بسر می برد هم اظهارداشت: آنچه مهم بوده کارآمدی است و مردم دنبال فردی هستند که راهکار حل مشکلات کشور را بداند و آرامش و امنیت را برای آنها به ارمغان آورد.

داشتن راهکار حل مشکلات کشور یعنی همان که امیر حسین زندی ، جامعه شناس و مدرس دانشگاه از اهواز امروز از مطلوب ترین برنامه کاندیداها گفت و اینکه مردم باید به مطلوب ترین ها رای دهند.
به نظر می رسد مطلوب ترین برنامه ها با محوریت حل مشکلات اقتصادی توسط نامزدها باشد. به عنوان مثال محمد رضا دهقانی، رییس بسیج اساتید دانشگاه‌های یزد اظهارداشت: مشکلات عدیده اقتصادی و گرانی‌های لجام گسیخته فشار زیادی بر اقشار مختلف مردم جامعه به خصوص افراد آسیب‌پذیر وارد کرده است. این مشکلات اقتصادی اکثر مردم و نیازمندان را بیش از گذشته درگیر کرده است و برای اعتمادآفرینی و جلب مشارکت مردم در پای صندوق‌های اخذ رای باید مسوولان به دنبال چاره‌اندیشی باشند.

البته در این راستا یک مورد دیگر هم داریم و آن ارزیابی یک جامعه شناس از بندرعباس یعنی آقای سید رضا هاشمی زاده است . او امروز به ایرنا اینگونه پاسخ داد: واقعیت‌های جامعه امروز روح مشارکت مردم را دچار صدمه کرده و سرمایه اجتماعی نیز دچار تنزل شده است که باید در این دوره از انتخابات با حضور مردم در پای صندوق‌های رای ترمیم شود.

او تصریح کرد: نمی‌توانیم از واقعیت‌های امروز جامعه مثل فقر، بیکاری فرار کنیم یا انتظار داشته باشیم همه این‌ها یک شبه برطرف شود اما راه برون رفت از این مشکلات نیاز به کار جمعی دراز مدت دارد.

به گفته هاشمی زاده ، یکی از عناصر اصلی سرمایه اجتماعی برای تمامی حکومت‌ها و دولت‌ها و حتی نهادها مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی است و این دو رابطه بسیار نزدیکی باهم دارند.

همه مشکلات ، فقط در مسایل اقتصادی خلاصه نمی شود. به عنوان مثال درست است که امام جمعه تفت ، اقتصاد و معیشت را اولویت اصلی در انتخاب رئیس جمهور آینده بیان کرد در عین حال این را هم مورد تاکید قرار داد: کاری که مسئول اجرایی و دومین فرد کشور باید انجام دهد فقط مسئله اقتصاد نیست بلکه مسئله فرهنگ و توجه به ارزش ها باید در دستور کار رئیس جمهور باشد.

گلوردی رشد منفی جمعیت کشور و پیری جمعیت کشور را مثال زد و آن را سبب کاهش توان ایران بیان کرد که ضربات گسترده ای به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور وارد می کند و دولت جدید باید برای آن برنامه داشته باشد.

همچنین از سویی دیگر امیر حسین زندی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه از اهواز به متغیری مهم تحت عنوان تغییر نسلی اشاره کرد و گفت: ما در دهه پنجم انقلاب هستیم و به گونه‌ای یک تغییر نسلی نیز اتفاق افتاده است و تلاش برای تشکیل یک دولت قوی می تواند مسیر را برای ورود جوانان به عرصه های مدیریتی باز کند و تحول و نگاهی نو در کشور رونق گیرد.

اینهایی که امروز گفته شد بخش کوچکی از وظایف رییس جمهوری آینده کشوراست که البته اگر انتخابات به دور دوم کشیده نشود با روز انتخابات و شمارش آرا تا یکماه دیگر انتخاب می شود. کسی که باید مواظب انگیزه های مردم برای حاضر شدن پای صندوق های رای هم باشد . مردمی که امروزبا مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند او کسی است که باید راهکارهای مطلوب بویژه راهکار اقتصادی بدهد.

علیرضا ایزدی ، رییس شورای حزب ندای ایرانیان در خراسان شمالی امروز مطلبی را بیان کرد: ” در حال حاضر فعالان سیاسی باید به مردم انگیزه دهند و روحیه ملی را تقویت کنند. بیش از ۴۳ درصد مردم ایران در طبقه متوسط جامعه زندگی می کنند و اکنون با مشکلات معیشتی مواجه هستند و کاندیداها باید در این شرایط راهکارهای اقتصادی ارایه دهند”.

این کنشگر سیاسی با بیان اینکه هیچ ملتی با منزوی شدن و قهر و گوشه‌نشینی موفق به مطالبه حقوق خود نشده است، افزود: به عنوان یک نیروی سیاسی گلایه و حتی عصبانیت مردم از شرایط اقتصادی موجود درک می کنم ؛ ولی همه باید بدانیم که شرایط کنونی کشور حساس است و باید اختلافات را کنار گذاشت.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.