تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۳۹

۲۵ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی

۲۵ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی
استان‌ها-ایرنا-ارزش‌های انسانی همیشه و همه جا یکسان است؛ حتی در جوامع لاییک و جوامع ابتدایی هم ارزش‌های انسانی را ارج می‌نهند چه رسد به ایران اسلامی با فرهنگ چند هزار ساله. یعنی همه دنیا به عنوان نمونه به صداقت ارزشی بس والا قایل هستند و بدگویی و تخریب این و آن را رفتاری بسیار نکوهیده می‌دانند.

 

و چقدر زشت است وقتی نمی توانی کاری از پیش ببری آن وقت دست بکار می شوی تا دیگران را با خودت به چاه نابودی بیاندازی و برایشان دردسر درست کنی . مثل برخی افراد و گروه ها که این روزها دست تخریب شخصیتیشان مَلُس است و حسابی در این امر خبره روزگارند. در این میان، هر روز که به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می شویم شاهد چنین تخریب چی هایی از اقصی نقاط کشور هستیم.

امروز حجت الاسلام مهدی عرب پور، رئیس شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کرمان می گفت: نامزدهای انتخابات باید ضمن پرهیز از تخریب یکدیگر مراقبت کنند عملی انجام ندهند یا مطالبی بیان نکنند که به اعتماد عمومی خدشه وارد کند.اگر آگاهی باشد اما تخریب نباشد و نامزدها برنامه هایی ارائه کنند که دغدغه ها و نگرانی های مردم را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برطرف کند، مردم بیشتر در انتخابات مشارکت خواهند کرد.

وی تاکید کرد : اینطور نباشد که اگر حزبی احساس کند فرد مورد نظرش ممکن است رای نیاورد بخواهد حرف تخریبی یا رای ندادن را مطرح کند زیرا این خیانت به اصل انقلاب و نظام است.

بازی ناخواسته در زمین اپوزیسیون

حیدر اسکندر پور شهردار شیراز نیز تخریب کاندیداها را نکوهش کرد و این هشدار را داد که تخریب کاندیداها از سوی یکدیگر و سیاه نمایی از سوی جناح های رقیب در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها منجر به کاهش مشارکت خواهد شد.

اسکندرپور اتفاقا افزود: تخریب دولت و مدیریت شهری خصوصا در کلانشهرها در آستانه انتخابات به کاهش سطح مشارکت منجر خواهد شد و این احتمال نیز وجود دارد که با این رویکرد مردم به سمت شعارهای غیرعملی گرایش پیدا کنند.

وی ادامه داد: مهمترین دغدغه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ باید مشارکت حداکثری باشد اما در این شرایط بعضی با سیاه نمایی و تخریب قصد تخریب یکدیگر را دارند که این مساله به منافع ملی کشور ضربه خواهد زد.

اسکندرپور با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو گفت: کینه ورزان این کشور به انتخابات ۱۴۰۰ چشم دوخته اند، به گونه‌ای که به هر نحوی که بتواند مشارکت را تضعیف کنند و در این شرایط نخبگان باید هوشیار باشند و از بازی ناخواسته در زمین اپوزیسیون بپرهیزند.

تخریب یعنی زمینه شک و تردید به کاندیداها

در این میان، ماموستا مامد کلشی نژاد ، ‌امام جمعه اهل سنت ارومیه به نامزدهای انتخاباتی تاکید کرد که از رفتارهای تفرقه افکنانه خودداری کنند و اخلاق مداری را محور قرار بدهند و از تبلیغات منفی علیه یکدیگر پرهیز کنند و به این مهم‌توجه داشته باشند که چنین رفتارهایی زمینه شک و تردید به کاندیداها را فراهم می کند.

خودداری از دامن زدن به مسایل قومیتی و شعارهای تفرقه افکنانه چیزی است که به گفته کلشی نژاد باعث سوء استفاده برخی افراد می شود.

گفتیم اسکندر پور شهردار شیراز گفت که تخریب باعث کاهش مشارکت مردم میشود اما شایسته است این را هم یاد آور شویم که وقتی تخریب می کنیم با کاهش مشارکت چه ملتی مواجه خواهیم بود؟ کسانی که به قول محمدعلی ایران نژاد، دبیر اجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان ،نظر میزان دخالت بر سرنوشت خویش یک سروگردن از ممالک پیرامونی بالاتر هستند ؛ یعنی ملت ایران.

ایران نژاد امروز به ایرنا گفت: مردم ما کسانی هستند که با کلام، خطابه ها و چهره داوطلبان آشنایی کامل دارند، اما منتظرند که ببینند این لشگر متقاضیِ خدمت صادقانه آیا دردهای اصلی جامعه را می دانند و برنامه مدون، علمی و عملیاتی برای رفع تنگناها و مشکلات مردم دارند یا فقط به سر دادن شعارهای احساسی بسنده می کنند. ضمن اینکه انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یک فرق اساسی با گذشته دارد و آن حضور هدفمند و معنا دار مردم است.

آری ایران چنین مردمی دارد و باید به سختی از ریزش آرای چنین مردمی که یک سرو گردن از تمام مردم دنیا بالاترند ، پیشگیری کرد. بنابراین باید از تخریب یکدیگر به جای نقادی منصفانه خودداری کرد که رای چنین مردمانی را هم از خود دور نکنیم . به همین علت است که مشارکت حداکثری مهم است اگر اقتدار کشور و نظام را می خواهیم.

مشارکت حداکثری یعنی قدرت نرم مردم ، یعنی افزایش مشروعیت و مقبولیت ، یعنی دلدادگی مردم به نظام ، یعنی دستاوردهای خوب در عرصه های بین المللی و یعنی تعیین سرنوشت خود . اینها لُب مطلب سخنان امروز زین العابدین نوکنده ، قائم مقام جامعه اسلامی فرهنگیان استان مازندران بود.

حجت الاسلام علی روحانی ،رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق امروز هم از همین گزاره استفاده کرد و گفت: به هر اندازه مشارکت مردم در انتخابات پرشورتر باشد به همان اندازه نیز ایران در دنیا مقتدرتر ظاهر، حاکمیت و نظام در جهان قدرت مندتر و اینکه مشارکت باعث انسجام ملی می شود.

به نظر می رسد این گزاره ها تکراری شده باشد که هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد چه و چه می شود اما در این میان شماری از هموطنان در خصوص اینکه رای بدهند یا ندهد ، گله مندی هایی از عملکرد برخی مسئولان و مدیران دارند که البته گله ای بس بجاست و ممکن است روی مشارکت آنان تاثیر منفی بگذارد .

نوکنده که قائم مقام جامعه اسلامی فرهنگیان استان مازندران است با اشاره به عدم رضایت مردم از کارکرد برخی مدیران و دستگاه های اجرایی و غیراجرایی در کشور ، گفت : مردم بدانند که تمام مدیران کشورمان نارکارآمد نیستند و نباید سهل انگاری ، کم کاری و ناکارآمدی برخی مدیران را به کل آنان تعمیم داد و دلسرد شد.

وی افزود : مدیران لایق و توانمندی در کشور داریم که همچنان دلسوز نظام و مردم و سالم هستند. مشارکت در انتخابات و انتخاب شایسته و درست رییس جمهوری سبب می شود تا افرادی که دلدادگی به کار و خدمت دارند مجال حضور و بروز پیدا کنند و بتوانند مشکلات کشور را حل نمایند.

نوکنده با درخواست از مردم برای شرکت در انتخابات ۲۸ خردادماه ، گفت : نباید دلسرد شد. نباید کم کاری و نالایقی برخی مدیران و دستگاه ها را با عدم مشارکت در انتخابات تلافی کرد چرا که قهر کردن با صندوق رای نه تنها وضعیت را بهتر نمی کند بلکه سبب بدتر شدن اوضاع خواهد شد چون افرادی ممکن است انتخاب شوند که شایستگی نداشته باشند.

حجت الاسلام “عزت شیخ، مدیر مدرسه علمیه اهل سنت محمدیه تالش با اشاره به مشکلات جامعه امروز نیز این چنین گفت: شاید مردم در جایی حرفی و انتقادی داشته باشند اما در اصل موضوع که حفظ انقلاب و نظام و حل مشکلات است اتفاق نظر دارند .

مشارکت ، پایین بیاید چه می شود؟

اگر مشارکت مردم درانتخابات پایین بیاید چه می شود ؟ این سوال را هر روز نخبگان کشور جواب می دهند . البته امروز هم بدان پاسخ دادند . از نظر ایران نژاد دبیر اجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان، اگر مشارکت پایین، اتفاق افتد، یعنی نامزدها نتوانسته اند برادری خود را به جامعه اثبات کنند و جامعه تطابق شعار و عملکرد را بین نامزدها ندیده است.

از نظر اسکندر پور شهردار شیراز هم ، کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو به افزایش فشارهای اجتماعی،سیاسی،امنیتی و اقتصادی منجر و مشکلات جامعه را فزونی می بخشد.

چه چیزهایی باعث افزایش مشارکت مردم می شود ؟

البته اینکه چه فاکتورهایی به افزایش مشارکت مردم کمک می کند ، نظرات مختلفی وجود دارد اما اگر بخواهیم به نظرات نخبگان امروز اشاره کنیم بد نیست به اظهارات محمدرحیم ابوسعیدی دبیر حزب اعتدال و توسعه استان کرمان بپردازیم که نقش احزاب را در این میان ، بسیار پررنگ بیان کرد .

او گفت : ماموریت احزاب در زمان انتخابات سوق دادن بیشتر مردم به سمت صندوق های رای است که البته این مهم با وجود سلائق مختلف و براساس معیارها و اهداف خود در راستای پیشبرد اهداف نظام شکل می گیرد.

دبیر حزب اعتدال و توسعه استان کرمان با اشاره به ماموریت های این حزب در انتخابات گفت: تلاش داریم با هدایت و ترغیب افکارعمومی بویژه قشر به اصطلاح خاکستری در راستای وظایف اجتماعی و سیاسی خود در جهت پیشبرد امور در کشور یا حتی حفظ وضعیت موجود، مردم را به سمت صندوق های رای تشویق کنیم و سوق دهیم.

به گفته ابوسعیدی، عوامل مختلفی در ایجاد انگیزش رای دهندگان موثر است که خروج از فضای تک قطبی و دو قطبی یکی از آنهاست و چنانچه متولیان، با استفاده از حضور نامزدها، فضای انتخاباتی را به سمت چندقطبی پیش ببرند، فضای موجود خودبه خود سبب ایجاد انگیزش و مشارکت بالاتر خواهد شد.

حجت الاسلام علی روحانی ،رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق نیز نظر کوتاهی داشت که خالی از لطف نیست . او اظهارداشت: باید تلاش کرد که کف جامعه نیز در این دوره از انتخابات بیشتر شرکت کنند و با انتخاب اصلح فردی را برای ریاست جمهوری انتخاب که مشکلات جامعه را حل کند.

بد نیست در این میان به اظهارات نامدار یوسفوند، رییس بسیج اساتید کرمانشاه اشاره کنیم که به نقش به سزای بسیج اساتید در آگاهی مردم در عرصه انتخابات اشاره کرد و افزود: اولین اصل برای بسیج اساتید آن است که از کاندیدای خاصی حمایت نکنند و در عرصه انتخابات نقش منفعل نداشته باشند.

وی اضافه کرد: بسیج اساتید وظیفه دارند به عنوان یک شخص آگاه به شرایط کنونی کشور، برای مردم نقش مرجعیت را داشته باشند تا از این طریق مردم جامعه بتوانند مشارکت آگاهمندی را در عرصه انتخابات داشته باشند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.