تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

هفت‌ضلعی انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری

هفت‌ضلعی انتخابات سیزدهم ریاست‌جمهوری
تهران- داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد در ۲۴ گذشته بیشترین تولید محتوا در ارتباط با ترکیب افراد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان و همچنین موضع‌گیری رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰ صورت گرفته است.

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح سه شنبه چهارم اردیبهشت تا ۱۱ صبح چهارشنبه پنجم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و اعلام اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

اسامی نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. یک کانال تلگرامی در این باره نوشت: در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی میرساند اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد:

۱- سعید جلیلی

۲- سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی

۳- محسن رضایی

۴- علیرضا زاکانی

۵- سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی

۶- محسن مهر علیزاده

۷- عبدالناصر همتی.

در خصوص آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، یک کانال تلگرامی پربازدید آورد: تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. با اعلام نهایی اسامی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات این انتخابات آغاز شد. ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح می کند که فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع‌ اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.

سخنان فرمانده انتظامی تهران در ارتباط با تبلیغات نامزدها و بی طرفی پلیس در فرآیندهای انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی در پستی با عنوان «برخورد با بر هم‌زنندگان نظم و آرامش در ایام انتخابات» از قول فرمانده انتظامی تهران نوشت: در زمینه تبلیغات انتخاباتی تابع مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا خواهند بود و در عین حال با هر گونه ناامنی و بر هم زدن نظم نیز برخورد خواهند کرد. پلیس عضو هیچ گروه و جریانی نبوده و در انتخابات بیطرف است. پلیس هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی با موارد تخلفات و خارج از قوانین انتخاباتی برخورد خواهد کرد.

به نوشته یک کانال تلگرامی و به نقل از عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، سه مناظره سه ساعته تلویزیونی برای نامزدهای ریاست جمهوری اختصاص داده شده است.

یک کانال تلگرامی اصولگرا با بیان اینکه «قوه قضاییه در نحوه برگزاری انتخابات مداخله ای ندارد» به نقل از سخنگوی دستگاه قضا نوشت : قوه قضاییه در فرایند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری بر انتخابات مداخله ای ندارد. قوه قضاییه در موضوع انتخابات سه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی و نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه های اجرایی را بر عهده دارد.

همچنین پس از اعلام فهرست نهایی احراز صلاحیت شدگان، چند تن از نامزدهای احراز صلاحیت نشده با انتشار بیانیه هایی، نقطه نظراتشان را با حامیان خود در میان گذاشتند:

بیانیه علی لاریجانی که در صفحه اینستاگرامی وی نیز منتشر شد، بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. یک کانال تلگرامی در پستی با عنوان «بیانیه #علی_لاریجانی پس از رد صلاحیت» نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز و عظیم‌الشأن ایران در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید. بنده خدا علی لاریجانی ۱۴۰۰/۳/۴

در بخشی از بیانیه اسحاق جهانگیری هم می‌خوانیم: با اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، “عدم احراز صلاحیت ” اینجانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیارهای حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است، اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هموطنان عزیز را از دوش من برداشت.

یک کانال تلگرامی در ارتباط با بیانیه محمد حسن نامی و پس از انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آورد: از کلیه مردم شریف ایران بالاخص پرسنل قهرمان و سربلند ارتش ج. ا. ایران می‌خواهم با حضور گسترده خود در انتخابات ۲۸ خرداد دشمنان این کشور را ناامید کنند. من سالها با لباس مقدس ارتش سابقه حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل را دارم. به چشمان خود دیده ام که عزیزانی از پاک ترین فرزندان این ملت در خون خود غلطیدند تا به ایران مان عزت، سربلندی و استقلال هدیه کنند. در هیچ کجای جهان چنین سرمایه انسانی بی نظیری را در خدمت به اهداف و آرمانهای ملی نمی توان یافت که اگر این سرمایه در خدمت پیشرفت کشور، رفاه مردم و گره گشایی از مشکلات قرار بگیرد قطعا معجزه ای عظیم رخ می دهد.

به جز محمد حسن نامی، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران نیز به نفع سید ابراهیم رئیسی از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کرد.

یک کانال تلگرامی در خصوص اعلام جزییات بسته اینترنت انتخاباتی مشترکان همراه اول اعلام کرد: همراه اول با پذیرش درخواست ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اهدای بسته اینترنت جهت تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی، پس از ارسال لیست اسامی مشترکان توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتور، به همه مشترکان خود شامل دائمی، اعتباری و انارستان بسته ۷ گیگابایتی رایگان می‌دهد. این اقدام با هدف حفظ سلامت مردم در روزهای انتخابات در دستور کار قرار گرفته و براساس اعلام وزارت ارتباطات، قرار است این بسته اینترنتی هدیه یک ماهه به هر کدملی تخصیص یابد. تمامی مشترکان همراه اول برای دریافت این بسته اینترنتی رایگان، کافی است به نشانی ictgifts.ir که از سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده، مراجعه و براساس اولویت کدملی ثبت نام کنند.
۱۴۰۰

توییتر و نقطه نظرات نامزدهای تایید و رد صلاحیت شده

علاوه بر حساب توییتری علی لاریجانی که متن و تصویر بیانیه او را منعکس ساخت، سایر نامزدهای تایید یا رد صلاحیت شده هم در توییتر پیام هایی را منتشر ساختند.

علیرضا زاکانی نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری توییت زد: بسم الله الرحمن الرحیم وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا #دولت_جوان_حزب_اللهی #انتخابات_

سید ابراهیم رئیسی دیگر نامزد احراز صلاحیت شده، روز گذشته در حساب توییتری خود نوشت: از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.

رستم قاسمی دیگر نامزد ریاست جمهوری که چند روز قبل از اعلام فهرست احراز صلاحیت شدگان، از رقابت های انتخاباتی انصراف داده بود، توییت زد: با این جمله آمدم (من #رستم_قاسمی سرباز وطن) و حال که تکلیفِ ادامه راه از روی دوش این حقیر برداشته شدخدا را شاکرم وبا همین جمله مثل گذشته به رسم سربازی، برای رهایی از وضع موجود تلاش خواهم کرد تا ان شاءالله این انتخابات، پرشور و به نفع اقتصادومعیشت مردم رنج دیده عزیز به اتمام رسد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.