تاریخ انتشار : شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲

همتی:

در چهار سال آینده حق اشتباه نداریم

در چهار سال آینده حق اشتباه نداریم
تهران - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه امروز هیچ چیز مهمتر از بهبود معیشت مردم نیست، گفت: در چهار سال آینده حق اشتباه نداریم و باید انسداد داخلی را از بین ببریم.

عبدالناصر همتی عصر شنبه در برنامه انتخاباتی دوربین با بیان اینکه جایگاه اقتصادی ایران امروز همتراز فداکاری، شجاعت و صبر و تلاش‌های ایثارگرانه مردم شریف ایران نیست، گفت: امروز هیچ چیز مهمتر از بهبود معیشت مردم نیست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: با توجه به برداشت من و بیش از ٧٠ درصد مردم، اصلاحات اقتصادی مهمترین مسئله امروز کشور است و دولت آینده باید مشکلات اقتصادی را رفع کند. نگاه مردم به رشد اقتصادی و رفاه و رفع دغدغه آینده فرزندانشان است.

همتی یادآورشد: بحث‌های سیاسی بین گروه‌های مختلف باعث شده ما در پیشبرد اقتصاد و رفع مشکلات مردم موفقیتی نداشته باشیم. این موضوع نیاز به حکمرانی مناسب دارد و من نیاز به اختیاری بیشتر از بانک مرکزی دارم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف در دوره ۴ ساله نیاز به اقداماتی داریم و مردم ما تحمل این روند اقتصادی را ندارند و فرصت ۴ ساله آینده بسیار حساس است و باید عقب ماندگی اقتصادی را اصلاح کنیم و اگر در این ۴ سال این کار را نکنیم بسیار سخت می‌شود.

همتی در ادامه اظهار کرد: تلاش زیادی کردم که تبیین شود که مشکل اصلی کشور برای تولید و شکل‌گیری تورم چیست. یک مشکل در حکمرانی اقتصادی است. اگر در این حکمرانی اقتصادی روش و نگاه و یک بینش اقتصادی را در خود رییس جمهور حاکم نکنیم نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. از سوی دیگر ما نمی‌توانیم بر اساس آزمون و خطا پیش برویم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به متغیرهای اقتصادی مردم با آن درگیر هستند، گفت: یکی از این متغیرها رشد اقتصادی است. اگر میانگین رشد اقتصادی سه درصد بود جای تامل داشت ما حتما نیاز به رشد مداوم اقتصاد کشور داریم. در غیر این صورت رشد اقتصادی صدمه زیادی می‌بیند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به رشد اقتصادی توجه کنیم باید پیش نیازها را ببینیم، دومین متغیر را نرخ تورم عنوان کرد و افزود: موضوع ضعف مساله ۵٠ سال گذشته است. در سه دهه میانگین نرخ تورم ۲۰ درصد در سه دهه بوده است که نشان از بیماری اقتصاد دارد. از سوی دیگر میانگین رشد نقدینگی ٢٧.۵ درصد رشد کرده است.

همتی اضافه کرد: بنابراین در حالی که در سه دهه گذشته تولید سه درصد رشد کرده است نقدینگی ٢۴ واحد درصد بیشتر نقدینگی رشد کرده است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به پایه پولی اشاره کرد و گفت: پایه پولی، پولی است که توسط بانک مرکزی به اقتصاد عرضه می شود. وقتی می‌گوییم نرخ رشد میانگین سه دهه ٢٢ درصد بوده و باید ببینیم چه دلیلی باعث شده بانک مرکزی در سه دهه ٢٢ درصد به پایه پولی اضافه کند.

همتی تصریح کرد: ما هیچ توفیقی در دهک‌های پایین جامعه نداشتیم و باید سه متغیر را اصلاح کنیم و مهمترین انها نااطمینانی در بخش سیاسی، اجتماعی و روابط خارجی است که باعث حل نشدن مشکلات می شوند.

وی ادامه داد: با عدم رشد اقتصاد سفره مردم رشد نکرده و مردم رضایت ندارند همچنین افزایش سن ازدواج و کاهش امنیت ذهنی جامعه را به همراه داشته و باید درباره شکاف‌های طبقاتی برای سرمایه گذاری در کشور و توزیع درامد تجدید نظر کنیم.

همتی تصریح کرد: برای دولت سیزدهم، پانزده اولویت را پیش بینی کردم که نخستین اولویت رشد فراگیر اشتغال‌زا و فقر زدا است. نکته دوم ثبات بخشی به اقتصاد کلان و کاهش نرخ تورم است. بانک مرکزی اگر مستقل باشد بسیاری از مشکلات در همین راستا است و ما مشکل سلطه به بانک مرکزی داریم و روابط با نفت و دولت و بانک مرکزی اصلاح نشده و باعث شده نفت صادر کنیم و ارز را به بانک مرکزی بدهیم و ریال را توزیع کنیم.

همتی اظهار کرد: عوامل و نظرات سیاسی بر نظرات فنی حاکم شده است. و باید فن سالاری در تنظیم و اجرای بودجه حاکم شود و مشکل ما همین بودجه است. بودجه ما نسبت به سال گذشته ١٠٠ درصد افزایش یافته و سلطه سیاسی به سلطه مالی به وجود امده است که در این صورت روند تورم تداوم پیدا می کند.

وی تصریح کرد: ما تورم را با هدف ٨ تا ١٢ درصد و رشد اقتصادی حداقل ۵ درصد را پیش بینی می‌کنیم. معتقد نیستم که دولت به بخش خصوصی وارد شود. من به دولت مدرن و کالای عمومی که رایج است اعتقاد دارم. یعنی دولت خود را درگیر سرمایه گذاری مولد نکند و سرمایه گذاری زیر ساختی انجام دهد. متاسفانه در سال‌های گذشته دولت در بسیاری از کارها درگیر شده که هزینه و پرتی زیادی دارد و بهره وری را کاهش داده است.

همتی بیان کرد: رییس بانک مرکزی در دولت رای ندارد و فقط می تواند دیدگاه‌ها را بگوید. معتقد به دیپلماسی فعال با شرق و غرب دنیا با تمرکز بر کارهای اقتصادی هستم و در شرق با چین و روسیه بر مبنای منافع ملی تعامل داشته باشیم و دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را گسترش دهیم.

وی درباره کاهش فقر و یارانه اظهار کرد: فقر ناعادلانه است و نیاز است قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و ما می‌توانیم تا ۴ سال اینده فقر را نابود کنیم و این یک شعار نیست. به خاطر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مقاومت مردم باعث شد پیچ اقتصادی را رد کنیم و کشور در شرایط بهتری قرار گرفته است.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: باید به طور جدی فساد را پیگیری کنیم و لایحه افشا را تصویب و اجرایی کنیم زیرا کمک می‌کند از این مسیر جلو گیری کنیم. متاسفانه اعتماد میان مردم و دولت و سرمایه اجتماعی ما آسیب دیده است. ما در ۴ سال اینده حق اشتباه نداریم و زیادی به مسائل حاشیه ای می پردازیم و باید از اشتباهات اقتصادی برگردیم. همچنین باید انسداد داخلی را از بین ببریم و به مساله بین الملل توجه کنیم.

وی با بیان اینکه هر ایرانی با هر شغل و درامد حق دارد حقوق برابر داشته باشد، گفت: این همه اختلاف طبقاتی اقتصادی، فرهنگی در کشور معنا ندارد و باید اصلاح شود و نشانه هویت ایرانی تعامل با یکدیگر است.

وی با اشاره به سهم ٣٠ درصدی مدیریت به زنان، گفت: نیاز است برای بهبود شرایط اصلاح حکمرانی اقتصادی، تصمیمات سیاسی بر تصمیمات اقتصادی غلبه نکند و این موضوع مهم دولت من است. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید جلو واردات گرفته شود و تنها کالای اساسی وارد شود.
همچنین مشکل کشور ما ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت‌ها بوده و به دلیل این بوده رییس دولت اقتصاددان نبوده است. اگر انتخاب شوم من نخستین دولت خواهم بود که رییس آن اقتصاددان دارد.

همتی ادامه داد: مشکل ما اقتصاد و عدم تمرکز بر اقتصاد است که قابل حل است و قول میپدهم این فکر و فن سالاری را حاکم کنم و سیاست مالی و پولی حاکم شود و نرخ تورم تک رقمی شود و باید تصمیم غیر سیاسی بگیریم. همچنین حذف قیمت گذاری های دستوری از دیگر برنامه های من است.

همتی عنوان کرد: برخی می گویند بانک مرکزی باعث مسأله بورس شد که من هنوز جواب ندادم. ذمسوولیت بورس با بانک مرکزی نیست و بانک مرکزی مسوول سیاست‌های پولی است.

وی تصریح کرد: حتما چند عضو زن در کابینه‌ام خواهم داشت و باید به مسائل جوانان بپردازیم و مجوزگیری جوانان را تسهیل کنیم و شرایطی ایجاد شود که مردم به رفاه بیشتری برسند. ما در زندگی خصوصی مردم بسیار دخالت می‌کنیم و مردم ما باهوش تر، عاقل‌تر هستند که بگویبم چگونه تصمیم بگیرند و نباید محیط به گونه ای باشد که آرزوی جوانان زندگی در خارج از کشور باشد و جوانان در محیط اجتماعی زندگی شاداب و اوقات فراغت می‌خواهند.

همتی خاطرنشان کرد: تعامل از خانه تا سطح بین المللی شعار من است و باید یکدیگر را تحمل کنیم و تفاوت‌های خود را بین احزاب، قوا، اقوام مختلف با کشورهای مختلف داشته باشیم و به جهت سازندگی برویم. باید فرصت‌های از دست رفته را احیا کنیم و این ۴ سال کلیدی است و باید مردم تصمیم بگیرند چه کسایی مدیریت کشور را در دست بگیرد.

وی تاکید کرد: برخی احزاب اصلاح‌طلب دلگیرند از رد صلاحیت‌ها اما معتقدم می‌توانند روی برنامه‌های من یا صدای سوم تکیه کنند. اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌توانند در دولت من جایی داشته باشند و انداختن رای در صندوق‌ها تعامل بین نیروهای مختلف را به وجود بیاورد و دولتی برگرفته از نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا را در این هیاهو داشته باشیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.