تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

سیاستِ ما، تعامل با دنیا

سیاستِ ما، تعامل با دنیا
تهران- نخستین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری منتخب و رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۳۱ خرداد برگزار شد.

 

تهران- نخستین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهوری منتخب و رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۳۱ خرداد برگزار شد. از مهمترین محورهایی که رسانه‌ها در این نشست به آن توجه داشتند، سیاست خارجی بود و در نهایت رییس جمهوری منتخب بیشترین پاسخ‌ها را به این حوزه اختصاص داد.

ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم در نخستین نشست خبری پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، مواضع دولت خود در حوزه سیاست‌ خارجی را مطرح کرده و بر چند محور تاکید کرد. مهمترین آنها ملاقات نکردن با رییس جمهوری آمریکا، گره نزدن وضعیت اقتصادی به مذاکرات ودرخواست از واشنگتن و شرکای اروپایی اش برای عمل به تعهدات برجام بود. وی همچنین سیاست خارجی کشور را محدود به توافق هسته ای ندانسته و می گوید: آمریکا باید به تعهداتش در قالب توافق بازگردد، همه تحریم های اعمال شده علیه ایران باید لغو شود و از سوی تهران نیز مورد تائید قرار گیرد. در ادامه محورهای سیاست خارجی که رئیسی در نشست خبری روز دوشنبه مطرح کرد، از نظرتان می گذرد.

وضعیت اقتصادی را به مذاکرات گره نمی زنیم

تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و بازگردند. رئیسی در ادامه این جمله را بیان کرده و افزوده است: ملت ما نشان داده در مقابل فشارها، مقاومت و ایستادگی دارد، دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد.
او درباره تعامل با همه دنیا سخن گفته و افزوده است: تعامل را با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، در مذاکرات هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.
هر نشستی باید همراه با نتیجه باشد

وی تاکید کرده که اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد. رئیسی ادامه داده که دنیا بداند وضعیت با این حضور حماسه ساز مردم عزیز ایران تغییر کرده است و این وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست.

سیاست خارجی ما به برجام محدود نمی شود

وی تاکید کرده که تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و برگردند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی در مقابل فشارها دارد و دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد.کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ آمریکا برجام را نقض کرد و اروپاییها نیز به تعهداتشان عمل نکردند.
او خطاب به آمریکا گفته شما موظف به رفع همه تحریم‌ها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشار امریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.

راستی‌آزمایی محور سیاست‌ ها

رئیسی این سوال را نیز مطرح کرده که علیرغم اینکه ملت ایران به تعهدات خودش عمل کرده، آنها چرا کوتاهی می‌کنند؟ او تاکید کرده آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.رییس جمهوری منتخب در مورد شرایط کنونی کشور و آمار و ارقام اینچنین گفته است: شرایط و وضع موجود پیش روی ملت خواهد بود و بعد هم ما وضع موجود و وضع مطلوب را ارزیابی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضعیت موجود را به مطلوب نزدیک‌تر و فاصله را کم کنیم.
سیزدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران گفته است: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است. آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.

خیر؛ پاسخی برای ملاقات با رییس‌جمهوری آمریکا

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از لغو تحریم‌ها حاضر به ملاقات با رییس‌جمهوری آمریکا هست یا نه؟ پاسخ داده است: خیر. رییس جمهوری منتخب در ادامه سوالاتی را طرح کرده و پیشنهادی نیز به آمریکا داده است: آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؟ چرا آقای بایدن به وظایف خود نسبت به تعهداتی که برای دولت آمریکا ایجاد شده پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم‌ها که صداقت دارند.

پیش‌بینی‌ های برجام محقق نشد

او گفته که ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شد ملت ایران شاهد برخورداری از این آورده نبود و دلیل آن هم عهدشکنی آمریکایی‌ها و عمل نکردن به تعهدات توسط اروپایی‌ها بود. ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسایل منطقه‌ای و مسایل موشکی قابل مذاکره نیست مسأله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟

موانع بر سر راه اقدامات هسته‌ای مسالمت‌ آمیز

رئیسی گفته آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بوده و بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقداماتی مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی،‌کشاورزی و پزشکی دارند و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون اقداماتی بوده که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است.

او تاکید کرده است علیرغم اینکه اقدامات جمهوری اسلامی طبق اعلام خود آنها در چارچوب مقررات انجام شده چرا موانع و مشکلاتی بر سر راه اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند حال آنکه به اعتراف مکرر آنها اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون هیچگونه مشکلی نداشته است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.