تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی:

شورای نگهبان کارنامه درخشانی در دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام دارد

شورای نگهبان کارنامه درخشانی در دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام دارد
تبریز- رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی گفت: شورای نگهبان کارنامه درخشانی در دفاع از جمهوریت، اسلامیت، مردم سالاری دینی، مردمی بودن و مردمی ماندن نظام در ۴۱ سال از زمان تاسیس این نهاد نظارتی و انقلابی دارد.

 

صمد عزیزی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: تعابیری که رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در خصوص اهمیت شورای نگهبان فرموده اند قابل توجه بوده و جایگاه این نهاد را نشان می دهد.

وی افزود: دفاع از تصمیمات شورای نگهبان توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ماندگار بوده و اکنون نیز قابل بازخوانی است و تعابیر رهبری برای جایگاه این شورا پیش چشم ماست.

عزیزی با اشاره به برخی از این تعابیر در خصوص شورای نگهبان مثل، عماد ملت، مایه آرامش مومنین، مطمئن ترین دستگاه نظام و حافظ هویت نظام، ادامه داد: بر همین اساس است که جایگاه شورای نگهبان مورد هجمه گسترده قرار می گیرد و این هجمه به خصوص در مقاطع انتخاباتی افزایش می یابد البته این شورا هم نشان داده پای ارزش های نظام ایستاده است و عقب نشینی نمی کند.

وی تاکید کرد: تحریم شورای نگهبان نیز توسط آمریکا سند افتخاری برای این نهاد انقلابی است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به وظیفه نظارت بر تقنین و مصوبات مجلس، گفت: تاکنون در ۴۱سال گذشته هزاران مصوبه مجلس مورد بررسی قرار گرفته که کارکرد مستمر شورای نگهبان است.

عزیزی ادامه داد: مصوبات مجلس نباید بر خلاف شریعت مقدس اسلام و خلاف اصول قانون اساسی باشد بر این اساس شورای نگهبان برای شفافیت عملکرد مصوبات مجلس و مذاکرات را در سایت شورا و پژوهشکده درج و مبانی استدلال را مشخص می کند.

وی خاطرنشان کرد: استدلالات و اظهار نظرهای شورای نگهبان همراه با نظرات فقهی، حقوقی و علمی است.

نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس قانون، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده شورای نگهبان نیست و مجلس شورای اسلامی بر آن نظارت می کند، البته اگر فردی یا شهروندی نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی به خاطر عدم رعایت احکام شریعت اسلام شکایت داشته باشد دیوان عدالت اداری رسیدگی و آن را استعلام می کند در صورت عدم تطابق با شرع اسلام ابطال مصوبه اعلام می شود.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گفت: انتخابات در جوامع مردم سالار به صورت مستمر نقش آفرین است و در نظام اسلامی این نقش آفرینی واقعی می باشد.

عزیزی تاکید کرد: اصل برگزاری انتخابات در واقع منبع ضروری برای بازتولید قدرت و تداوم مردم سالاری در کشور است و تبلیغات منفی رسانه های بیگانه بر ضد انتخابات و تشویق برای عدم شرکت مردم در پای صندوق های رای تاثیرگذاری انتخابات ایران را نشان می دهد.

وی گفت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات طوری است که مُرّ قانون رعایت و عمل شود و انتخابات سالم، شفاف، بی طرفانه و قانومند برگزار شود بر این اساس هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی شامل بیش از ۱۲هزار ناظر عضو شبکه نظارت بر انتخابات استان از اقشار و صنوف مختلف مردمی آموزش دیده، تشکیل شد.

وی اظهار کرد: ۲۸ خرداد امسال انتخابات قانونمند، شفاف و بی طرفی با مشارکت خوب مردم در استان برگزار شد که این حضور مردم نشان اعتماد مردم به شورای نگهبان است.

رییس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی یادآور شد: از اسفند ماه سال گذشته بر اساس قانون، ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در آذربایجان شرقی تشکیل شد که رویکرد جلوگیری از وقوع تخلف را در استان داشت و در نهایت شاهد کمترین تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری بودیم.

عزیزی بیشترین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان شرقی را متعلق به ورزقان با ۹۷.۷۲ درصد، اسکو با ۹۰.۰۷ درصد و هوراند با ۸۷.۵ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در استان با ۴۴.۲۵ درصد نسبت به دوره گذشته مجلس شورای اسلامی(۴۲.۸ درصد) افزایش یافته است.

وی همچنین ادامه داد: انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی برای انتخاب کرسی دوم شهرستان میانه در استان نیز مورد تایید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا ۲۶ تیرماه سالروز آغاز فعالیت شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران تجلی بخش قانون مداری و دموکراسی و از ابتدایی‌ترین نهادهای انقلابی در سپهر سیاسی نوبنیاد ایران اسلامی است.

شورای نگهبان به حکم امام خمینی (ره) در اسفند ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و با انتخاب شدن فقهای آن به صورت رسمی از تیرماه سال ۵۹ فعالیت خود را آغاز کرد.

به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی و به منظور پاسداری از احکام اسلام و اصول قانون اساسی از نظر مغایرت نداشتن مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها، شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ تیر ماه سال ۵۹ تشکیل ‏و دفتر شورای نگهبان و نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان شرقی نیز سال ۱۳۸۰ در تبریز تاسیس شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.