تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

۱۸ تن داروهای کرونا در انتظار ترخیص

۱۸ تن داروهای کرونا در انتظار ترخیص
تهران- بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک ۱۸ تن دارو و مواد اولیه کرونا در فرودگاه امام خمینی‌(ره) در انتظار دستور ترخیص است.

 

با اوج‌گیری موج پنجم شیوع کرونا در روزهای گذشته در کشور و افزایش آمار فوت‌شدگان، موضوع واردات واکسن و داروی مقابله با این ویروس در صدر اخبار قرار گرفته است.

با توجه به دستور آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس دولت سیزدهم مبنی بر تامین واکسن مورد نیاز کشور و واردات داروها برای سلامت مردم، روند ورود این کالاها سرعت گرفت اما برخی از این داروها در گمرک باقی مانده و تاکنون وزارت بهداشت یا صاحب کالا اقدام به ترخیص آنها نکرده‌اند.

طبق اطلاعات و  آمار اعلام شده توسط شرکت انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی‌(ره) بیش از چهار تن مواد اولیه داروی فاویپیراویر، ۸۰۰ کیلوگرم مواد اولیه بتادکس و بیش از ۱۳ تن داروی رمدسیور در سردخانه‌های مربوطه دپو شده است.

همین موضوع موجب می‌شود تا تولید این کالا حتی در داخل کشور نیز با کمبود مواجه شود و با توجه به شرایط موجود و تقاضای بالای بیماران، بر روی قیمت برای تهیه این داروها نیز تاثیرگذار است.

از سوی دیگر، آمار اعلام شده گمرکی حاکی از بلاتکلیفی محموله ۲۰۰ هزار بسته‌ای آمپول ۱۰۰ میلی گرمی رمدسیور در گمرک است که نیاز به اقدام فوری وزارت بهداشت نسبت دارد، آن‌هم در شرایطی که اظهارات مدیرعامل شرکت مربوطه نشان می‌دهد ترخیص و توزیع چند محموله قبلی از این دارو در کشور با مجوز ترخیص وزارت بهداشت و نیز مواد اولیه داروی فاموتیدین انجام شده است.

بر اساس گزارش گمرک، مقرر شده که شرکت انبارهای عمومی مستقر در فرودگاه امام خمینی‌(ره) در ۲۴ ساعت، نسبت به استخراج فهرست همه اقلام دپوشده و رسوبی در سردخانه‌های مورد بازدید از جمله دارو، مواد اولیه دارویی انسانی و نیز واکسن و اقلام مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی که در شرایط خاص دمایی نگهداری می‌شود، با ذکر همه مشخصات از جمله نام صاحب کالا، نام کالا، وزن، تاریخ تخلیه در سردخانه اقدام و فهرست به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت جهاد کشاورزی تحویل شود.

مراجع مربوطه مکلفند در مهلت پنج روز، نظر خود را درباره تعیین تکلیف ترخیص یا ترخیص نشدن این اقلام مستند و به صورت مکتوب به دادستانی عمومی و انقلاب تهران و گمرک ایران اعلام کنند تا در جلسه ۳۰ مردادماه مورد بررسی و تصمیم گیری نهایی قرار گیرد.

در پایان این گزارش، «مهرداد جمالی ارونقی» معاون فنی گمرک ایران از دادستانی عمومی و انقلاب تهران خواسته که در این شرایط بحرانی کشور از نظر پاندمی کرونا، در صورت صلاحدید دستور دهد تا مشابه این اقدامات در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف نیز مورد قرار گیرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.