تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۴۹

رودستی که آمریکا از ایران و حزب الله خورد

رودستی که آمریکا از ایران و حزب الله خورد
تهران - فروش سوخت ایران به لبنان و حمل آن به سوی این کشور در گیرودار مشکلات بیشمار و پیچیده کشور در کنار توطئه‌های خارجی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و فرانسه، موجب فشل شدن برخی برنامه‌های استکبار در منطقه شده است.

 

بنابر اخبار دریافتی از منابع خبری، کشتی حامل ۲۹ میلیون لیتر سوخت (گازوئیل) ایران که چندی پیش توسط تجار لبنانی خریداری شده بود، وارد بندر “بانیاس” سوریه شده و توسط تانکرها در حال حمل به سمت لبنان است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «اطلاعات نشان می‌دهد که محموله‌ای حاوی ۲۹ میلیون لیتر سوخت خریداری شده از ایران (که وارد سوریه شده) طی روزهای آتی وارد لبنان شده و از طریق شرکت “الامانه” طی دو مرحله در این کشور توزیع خواهد شد.

بنابر اعلام الاخبار، در مرحله اول قرار است این سوخت به دست بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عمومی و خصوصی و برخی از کارخانه‌هایی که کالاهای اساسی در لبنان تولید می‌کنند و در مرحله دوم نیز به دست شهردای‌ها و تولیدکنندگان برق (ژنراتورها) برسد.

در این گزارش همچنین آمده است که گازوئیل خریداری شده از ایران از طریق تانکرهای سوخت از سوریه که خدمات آن به شکل مجانی در اختیار لبنان قرار گرفته است، به این کشور منتقل می‌شود.

موضوع سوخت برای لبنانی‌ها بسیار حیاتی است و کمبود آن در این کشور در زمان کنونی مشکلات فراوانی برای شهروندان لبنانی در کنار دیگر مشکلات ایجاد کرده است، مشکلاتی که لبنانی‌ها می‌توانند همچون موضوع سوخت که دبیرکل «حزب الله» برای حل آن تدبیر نمود و قدم پیش گذاشت، حل شود.

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی روز عاشورای حسینی خود با اعلام تامین سوخت لبنان با خرید از ایران، در حالی که موجب خوشحالی مردم و بسیاری از جریان‌ها و گروه‌های لبنانی شد، در عین حال موجب پریشانی “دوروتی شیا” سفیر آمریکا در لبنان گردید و وی با واکنش به این سخنان و دخالت در امور این کشور ادعا کرد که «لبنانی‌ها نیازی به نفت ایران ندارند»؛ سخنانی که در همان زمان با واکنش برخی مقامات لبنانی مواجه گردید.

چند ساعت پس از سخنرانی «سید حسن نصرالله» در مراسم عاشورای حسینی بود که دوروتی شیا با دستپاچگی به رییس جمهوری لبنان اعلام کرد که دولت آمریکا تصمیم گرفته تا از اردن به لبنان برق و از مصر نیز گاز وارد کند، سخنانی که مطمئنا سفیر آمریکا در بیروت و دیگر مقامات واشنگتن از پیامدهای آن خبر نداشتند؛ اقدامی که به دست خود آمریکایی‌ها برخی از توطئه‌های واشنگتن علیه ایران، سوریه و لبنان را خنثی می‌کرد.

خرید سوخت از ایران توسط تجار لبنانی و سپس آغاز حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به‌سمت لبنان پس از اظهارات دبیر کل حزب الله نشان داد که این سخنان برای دولت آمریکا و مزدوران آن در این کشور و منطقه بسیار دردناک و غیرقابل باور بود، چرا که پس از این سخنرانی “دیوید شنکر” دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نیز مدعی شده بود که سخنان دبیرکل حزب‌الله صرفاً یک مانور سیاسی بوده و واقعیت ندارد و این یک داستان است و هیچ فرد عاقلی آن را باور نمی‌کند!.

رسیدن اولین کشتی حامل سوخت خریداری شده تجار شیعه لبنانی از ایران به بندر بانیاس سوریه در روزهای گذشته و آغاز تخلیه و حمل آن به سمت لبنان در کنار موافقت دمشق با عبور برق و گاز خریداری شده لبنان از مصر و اردن بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه و عربستان و عوامل داخلی آنها را نه تنها در لبنان، بلکه در منطقه یعنی ایران و سوریه به هم ریخت، چرا که با این اقدام عملا تحریم‌های آمریکا علیه سه کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی بی اثر خواهد شد.

«سید هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز طی سخنانی با تبیین محاسن خرید سوخت از ایران توسط تجار شیعه لبنانی و انتقال آن گفت، «با این حرکت، محاصره اقتصادی ایران، سوریه و لبنان درهم شکسته و این اولین قدم است و این گام را با گام‌های دیگر کامل می‌کنیم».

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان بر این باور است که مشکل اصلی این کشور نظام و سیستمی است که به آن فشارهای آمریکا نیز افزوده ‌شده تا مقاومت از سلاح خود دست بکشد و میدان را ترک کند، اما وی تاکید کرد: به آمریکایی‌ها می‌گوییم که ما قوی‌تر و بزرگتر از پیش آماده‌ایم.

یکی دیگر از محاسن خرید سوخت از ایران توسط تجار لبنانی و همچنین خرید گاز از مصر و برق از اردن، حضور هیات دیپلماتیک بلند پایه لبنانی در دمشق و دیدار آن با مقامات سوری و رفع برخی سوءتفاهمات و حمایت همه جانبه دمشق از بیروت به ویژه در زمینه تامین برق و گاز بود، اقدامی که اصلا به مذاق آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها خوش نیامد.

“زینه عکر” معاون نخست وزیر، وزیر خارجه و سرپرست وزارت‌ دفاع در دولت پیش برد امور لبنان در راس هیاتی در ۱۳ شهریور ماه با سفر به دمشق با “فیصل المقداد” وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌ وگو کرد که نتیجه آن موافقت همه جانبه دمشق از انتقال برق خریداری شده از اردن و گاز از مصر به لبنان از خاک سوریه بود.

در همان زمان “نصری خوری” دبیرکل شورای عالی لبنان- سوریه در گفت ‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که «دمشق با درخواست طرف لبنانی مبنی بر کمک به عبور گاز مصر و برق اردن از خاک سوریه به لبنان موافقت کرده و آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده است».

سفر هیئت لبنانی به سوریه برای مذاکره درباره عبور گاز مصر و برق اردن به لبنان یک اقدامی بی‌سابقه بود و نشان داد که آمریکایی‌ها بدون اینکه خودشان بخواهند و بدانند مجبور به کاهش فشارها علیه دمشق و بیروت شدند؛ موضوعی که منجر به شکست محاصره و تحریم سوریه و لبنان خواهد شد.

مطمئنا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای پوشش این گاف خود، اقدامات و توطئه‌هایشان را علیه لبنان افزایش خواهند داد و به این راحتی‌ها نخواهند گذاشت، مردم این کشور روی آرامش را ببینند، اما مردم و مقامات لبنانی باید با حفظ هوشیاری و تاکید بر منافع ملی همچون اقدام دبیرکل حزب الله، مشکلاتشان را حل و فصل نموده و آرامش را به کشور خود بازگردانند./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.