تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷

یافته‌های یک مطالعه؛ فیفا در منگنه ضرر ۸ میلیارد یورویی فوتبال باشگاهی

یافته‌های یک مطالعه؛ فیفا در منگنه ضرر ۸ میلیارد یورویی فوتبال باشگاهی
تهران- پیشنهاد فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برای برگزاری جام جهانی با فرمت ۲ سال یک‌بار به همراه تغییرات در جام جهانی باشگاه‌ها برای لیگ‌های داخلی فوتبال و اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) حدود ۸ میلیارد یورو هزینه در برخواهد داشت.

 

براساس گزارشی که با مشارکت لیگ‌های فوتبال انجام شده، جام جهانی با فواصل زمانی نزدیک و همچنین افزایش تعداد دیدارهای بین‌المللی باشگاهی به بروز تغییراتی عمده در لیگ‌های ملی منجر خواهد شد که از جمله آن می‌توان به کاهش شمار تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها، جابجایی بازی‌ها از آخر هفته به اواسط هفته و همچنین دیدارهای داخلی کمتر اشاره کرد.

این گزارش که از سوی شرکت‌های مشاوره‌ای KPMG و FTI صورت گرفته‌، پیش‌بینی کرده است که چنین اقدامی علاوه بر کاهش درآمدهای باشگاهی، علاقه‌مندی بیننده‌های تلویزیونی را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. این موضوع همچنین از تمایل تبلیغ‌کنندگان به رقابت‌های داخلی کاسته و با وارد آوردن فشار به بازیکنان، به نمایش‌های ضعیف‌ و نه چندان چشم‌نواز آنان می‌انجامد.

«جیانی اینفانتینو» رییس فیفا ماه گذشته گفت که این نهاد جهانی در حال بحث و بررسی برگزاری دوسال یک‌بار جام جهانی است.

«آرسن ونگر» رییس واحد توسعه بین‌المللی فوتبال در فیفا نیز تقویم تازه‌ای را که در آن کاهش تعداد وقفه‌های فیفادی و تبدیل آن به یک یا دو وقفه به منظور برگزاری فشرده فرآیند انتخابی دیده می‌شود، پیشنهاد داده است.

پیشنهاد وی برگزاری جام جهانی به طور ۲ سال یک‌بار و رقابت‌های قاره‌ای همچون جام ملت‌های اروپا و کوپا آمریکا را در فاصله بین یک جام جهانی تا دوره بعدی آن، شامل می‌شود. ونگر همچنین به منظور جلوگیری از خستگی مفرط و تحلیل رفتن بازیکنان، خواستار در نظر گرفتن دوره استراحت اجباری برای آنان شده است.

با این حال، این ایده با مخالفت شدید یوفا روبرو شده است؛ نهادی که تورنمنت بسیار معتبر و پرمنفعت لیگ قهرمانان را برگزار می‌کند.

ونگر در ماه سپتامبر گفت: تا کنون، رقابت‌های فوتبال باشگاهی ۸۰ و دیدارهای ملی ۲۰ درصد از مجموع رقابت‌های فوتبال را تشکیل داده و می‌خواهیم تعادل برقرار شود.

در این گزارش که با مشارکت لیگ‌های فوتبال آمریکا، مکزیک، ژاپن و آفریقای جنوبی و همچنین پنج لیگ معتبر اروپایی صورت گرفته، به این موضوع اشاره شده که حتی گزینه‌هایی که کمترین اختلال را در لیگ‌های داخلی ایجاد می‌کند هم سالانه برای آنان میلیاردها دلار هزینه در بردارد.

بزرگ‌ترین ضربه درآمدی، عواید حاصل از حق پخش تلویزیونی است. براساس این گزارش، ۴۰ لیگ خانگی بزرگ جهان و رقابت‌های باشگاهی یوفا همچون لیگ قهرمانان، به احتمال زیاد از قِبل قراردادهای پخش سمعی و بصری، به ازای هر فصل ۵ میلیارد یورو متضرر خواهند شد و این رقم بیش از سه برابر درآمدی است که لیگ‌ها از قبل حق پخش تلویزیونی به‌دست می‌آورند.

این مطالعه تخمین می‌زند که لیگ‌ها به دلیل کاهش شمار بازی‌ها، هر ساله بیش از یک میلیارد یورو از درآمدهای حق پخش، ۱.۷۵ میلیارد یورو به دلیل تقویم کوتاه شده و بابت جابه‌جا شدن بازی‌ها از آخر به وسط هفته ۹۰۱ میلیون یورو دیگر از دست خواهند داد.

مجموع درآمدهای ناشی از حق پخش (سمعی و بصری) لیگ‌ها از ۱۴ میلیارد به حدود ۹ میلیارد یورو کاهش خواهد یافت.

«فرانسوآ گودارد» تحلیلگر ارشد شرکت «Enders Analysis» این تغییرات را بسیار پرخطر خواند و گفت: نگرانی من این است که سرانجام در نقطه‌ای، تقاضا از بین برود. در صورت تضعیف محصول اصلی، که همان لیگ‌های ملی کشورها است، خطر کاهش چشمگیر و ناگهانی تقاضا، بسیار زیاد خواهد بود. اگر مدل معمول را به الگوی جدید تغییر دهید و جام جهانی را ۲ سال یک‌بار برگزار کرده و بازی‌ها از آخر هفته به وسط هفته منتقل و فصل به طور کلی کوتاه‌تر شود، برخی از بازیکنان در مقطعی در دسترس نبوده و این موضوع محصول اصلی شما را تضعیف می‌کند.

گزارش مذکور، از دست رفتن درآمدهای تجاری را بیش از ۲.۱۶ میلیارد یورو به ازای هر فصل برآورد کرده و این به معنای کاهش حدود ۲۵درصدی است؛ علاوه بر این تاثیر منفی بر درآمدهای حاصل از برگزاری بازی‌ها، برای باشگاه‌ها ۱.۲ میلیارد یورو هزینه در پی خواهد داشت و بار دیگر کاهش ۲۵درصدی را رقم می‌زند.

این گزارش به سناریوهای دیگر نیز پرداخته اما در تمام آنها، لیگ‌هایی که از فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۵ آغاز می‌شود، مجبور به کاهش تعداد تیم‌ها به ۱۸ تیم شده و علاوه بر این، ملزم هستند تا به منظور تطبیق با برنامه‌های فیفا، فصول خود را تا اوایل ماه مه به سرانجام برسانند.

جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای فیفا ۵.۳۷ میلیارد دلار درآمدزایی داشت./ایرنا

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.