تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

واکسن‌های اختصاصی امیکرون مزیتی نسبت به واکسن‌های موجود ندارند

واکسن‌های اختصاصی امیکرون مزیتی نسبت به واکسن‌های موجود ندارند
تهران- نتیجه آزمایش‌ها روی حیوانات نشان می‌دهد که واکسن‌های تقویتی اختصاصی برای سویه امیکرون که به سرعت در حال گسترش هستند، مزیتی نسبت به واکسن‌های موجود کرونا ندارند.

 

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ما، نشریه علمی نیچر در مقاله ای به تاثیر واکسن های تقویت کننده اختصاصی علیه سویه امیکرون پرداخت. این مقاله نشان می دهد این واکسن ها برای این سویه از کووید۱۹ که سرعت شیوع بالایی دارد، عملکرد بهتری در مقایسه با واکسن های موجود ندارند.

در این مقاله با عنوان «واکسن های هدفمند امیکرون در آزمایش های اولیه بهتر از واکسن های اصلی نیستند»، آمده است: سازندگان این واکسن، منابعی را برای آزمایش‌های بالینی واکسن‌های کووید۱۹ که برای نوع بسیار قابل انتقال این بیماری طراحی شده است، مطرح می‌کنند اما مجموعه ای از مطالعات اولیه حیوانی نشان می دهد که تقویت کننده های اختصاصی امیکرون هیچ مزیتی نسبت به دز سوم واکسن های فعلی ندارند.

دیوید مونتفیوری مدیر آزمایشگاه تحقیق و توسعه واکسن ایدز در مرکز پزشکی دانشگاه «دوک» در دورهام کارولینای شمالی در آمریکا که مطالعه واکسن‌های کرونا را انجام داده است، در این زمینه گفت: آنچه ما از این مطالعات پیش‌بالینی در مدل‌های حیوانی می‌بینیم، این است که تقویت با واکسن‌های دیگر، بهتر از تقویت با واکسن فعلی نیست.

از زمان شناسایی امیکرون در ماه نوامبر، این سویه به عنوان سویه غالب در جهان شناخته شده است و زیست‌شناسی این سویه به‌طور قابل‌توجهی با سویه اصلی SARS-CoV-۲ که واکسن‌های تأیید شده فعلی بر اساس آن ساخته شده اند، متفاوت است. این تفاوت ها ممکن است، توضیح دهند چرا سه دز از واکسن های موجود در برابر امیکرون نسبت به سایر واکسن ها قوی تر هستند.

در مقاله نشریه علمی نیچر آمده است: شرکت های فایزر و مدرنا اواخر ژانویه (اوایل بهمن ۱۴۰۰) اعلام کردند آزمایش‌های بالینی را برای تزریق‌های مخصوص امیکرون آغاز کرده‌اند و در ماه های آینده داده ها را ارایه می دهند اما همانطور که محققان در انتظار نتایج هستند، مطالعات حیوانی که به عنوان پیش چاپ منتشر شده اند، نمایی اولیه از کاربرد بالقوه این واکسن های به روز شده را ارایه می دهند.

محققان در یک مطالعه واکنش ایمنی هشت میمون «ماکاک رزوس» (Macaca mulatta) را بررسی کردند که سه دز واکسن کرونا دریافت کرده بودند؛ ۲ دز واکسن اصلی مدرنا و یک دز واکسن تقویتی از همان واکسن یا نسخه‌ای که حاوی پروتئین اسپایک به شدت جهش‌یافته امیکرون است که این ویروس از آن برای ورود به سلول های انسان استفاده می‌کند.

آنها دریافتند میمون‌هایی که هر یک از این واکسن‌های تقویتی را دریافت کرده اند، واکسن آنتی‌بادی گسترده‌ای در برابر همه انواع نگران‌کننده از جمله سویه امیکرون ایجاد کردند. نکته مهم این است که این واکسن های تقویتی همچنین تأثیر مثبتی بر سلول‌های B حافظه دارند که مسوول تولید آنتی‌بادی‌ها برای دفع ویروس هستند.

همچنین مطالعه دیگری که روی ۲ موش‌ انجام شد، نشان داد که تزریق یک دز واکسن تقویتی منطبق با امیکرون پس از تزریق ۲ دز واکسن مبتنی بر mRNA هیچ مزیت بیشتری از تزریق یک دز واکسن استاندارد تقویتی ندارد.

این مطالعه همچنین واکسن اختصاصی امیکرون را در موش‌های ساده – آنهایی که قبلاً واکسینه نشده بودند – بررسی کرد. نتایج نشان داد که این جوندگان سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های قوی علیه سویه امیکرون تولید می‌کنند. اما آن آنتی بادی ها توانایی محدودی برای مهار سایر انواع کلیدی کووید۱۹ داشتند.

از سوی دیگر یک مطالعه جداگانه روی موش های ساده و ایمن سازی شده با یک واکسن mRNA منطبق شده با امیکرون، نتایج مشابهی را گزارش کرد.

به طور کلی نتایج این مطالعات تایید کردند تزریق یک دز از یک واکسن اختصاصی شده، بازی در برابر امیکرون را تغییر نمی دهد./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.