تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

اعتبار ملی مقابله با ریزگردها برای ایلام پیگیری می شود

اعتبار ملی مقابله با ریزگردها برای ایلام پیگیری می شود
ایلام - رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام تلاش دولت سیزدهم حل مشکلات گرد و غبار است، از پیگیری برای اختصاص اعتبار ملی به استان ایلام برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

 

علی سلاجقه روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از زیستگاه و منطقه حفاظت شده کولگ در شهرستان مهران، اظهار داشت: در مهرماه امسال هیاتی از ایران با مسوولان عراق برای تثبیت کانون های ریزگرد دیدار کردند که دولت عراق با توجه به تغییر کابینه از ایران فرصتی سه ماهه برای بررسی و پیگیری وضعیت ریزگردها و تبادل نیروی کارشناسی خواسته است.

وی با بیان اینکه منتظر اعلام آمادگی از سوی دولت عراق هستیم، افزود: بعد از اعلام آمادگی دولت عراق، برای تثبیت کانون های گرد و غبار در این کشور از تکنولوژی جدید خاکپوش که تولید محققان داخل است استفاده خواهد شد و همچنین باتوجه به شرایط اقلیمی عراق از پوشش گیاهی مناسب با جغرافیای این کشور و بادشکن ایجاد می شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه از ستاد گرد و غبار کشور اعتبار ویژه ای برای استان ایلام اخذ می شود، یادآور شد: هرچند منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه هایی با هدف مقابله با ریزگردها را در منطقه کولگ اجرایی کرده اما با توجه به وسعت منطقه این اقدامات اندک است و محیط زیست نیز باید همسو با طرح های منابع طبیعی اقداماتی نظیر کاشت نهال را انجام دهد تا منشأهای داخلی مهار شود.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در استان ایلام شناسایی شده است، ادامه داد: استان ایلام نیازمند اعتبار ویژه برای مهار گرد و غبار است که برای مقابله با کانون های داخلی
اعتبار ملی به استان اختصاص می یابد.

سلاجقه اظهار داشت: منشأ اصلی گرد و غبار استان در شهرستان های دهلران و مهران است و با تعیین استان ایلام به عنوان پایلوت طرح مالچ پاشی و با تعیین ردیف اعتباری کانون های منشأ داخلی در استان، گام هایی برای مهار گرد و غبار برداشته شود.

وی عمده گرد و غبار وارده به کشور و استان ایلام را منشا خارجی برشمرد و اضافه کرد: استان ایلام دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که همواره تحت تأثیر کانون‌های گرد و غبار از کشور عراق قرار می گیرد که با رایزنی های انجام گرفته با مقامات عراقی و استفاده از فناوری نوین، استفاده از پوشش گیاهی و احداث بادشکن این مشکل به صورت ویژه پیگیری شود.

وی با تأکید بر ایمنی زیستی، بر لزوم استفاده از گونه‌های بومی برای مقابله با پدیده گرد و غبار تأکید کرد و خواستار کاشت نهال از گونه های بومی مقاوم و سازگار با اقلیم منطقه شد.

به گزارش ایرنا، بازدید از منطقه حفاظت شده کولگ، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی و پالایشگاه ایلام از جمله برنامه های سفر سلاجقه به استان ایلام است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.