تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

تولید ۶۵ گونه گیاهی در نهالستان های استان ایلام

تولید ۶۵ گونه گیاهی در نهالستان های استان ایلام
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از برنامه ریزی برای ایجاد ۲ نهالستان جدید بیابانی برای تولید گونه های مقاوم و متناسب با بیابان در شهرستان های مهران و دهلران خبر داد و گفت: هم اکنون ۶۵ گونه گیاهی در نهالستان های استان تولید می شود.

ابراهیم پیرزادیان افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای این ۲ نهالستان با مساحت ۵۰ هکتار در دستور کار قرار دارد که با تکمیل آنها ظرفیت تولید ۱۲ میلیون اصله نهال مختلف از جمله بیابانی و جنگل کاری فراهم خواهد شد.

وی به ۴۲۰ مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق اشاره کرد و افزود: شهرستان‌ های مهران و دهلران با بیشترین مساحت در جوار مرز مشترک با کشور عراق در معرض ورود ریزگردها و گرد و غبار هستند که در احیاء و تقویت پوشش گیاهی و توسعه جنگل در این مناطق به موازات مرز کانون های بحران می تواند کمک شایانی به کاهش تأثیرات هجوم ریزگردها به داخل خاک کشور داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش کارشناسان اداره کل منابع طبیعی ۶۵ گونه از گونه‌های جنگلی متناسب با شرایط اقلیمی استان در نهالستان‌های استان تولید و در کشور استانداردترین نهال‌ها در سطح استان ایلام تولید می‌شود.

پیرزادیان به برخی گونه‌های تولید شده در نهالستان‌های سطح استان اشاره و یادآور شد: گونه‌های سازگار و بومی مناطق زاگرسی از قبیل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوب ده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع گونه‌ای نهال‌های تولیدی و متناسب با زمان کاشت، آماده سازی بستر، تامین نهاده‌ها و عملیات اجرایی از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: در بحث جنگل کاری با همراهی مردم طبیعت دوست استان اقدامات خوبی در استان در سال‌های اخیر انجام شده است و با برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری این مهم افزیش خواهد یافت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.