تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا:

زمین‌های کشاورزی بلااستفاده برای تولید برق خورشیدی به کار گرفته شوند

زمین‌های کشاورزی بلااستفاده برای تولید برق خورشیدی به کار گرفته شوند
تهران- مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: استفاده از زمین‌های کشاورزی که به‌واسطه محدودیت‌های آبی بلااستفاده مانده‌اند، بهترین راهکار برای تولید برق خورشیدی هستند.

«جعفر محمد نژاد سیگارودی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پهنه‌های زیادی در کشور وجود دارد که به‌واسطه محدودیت‌های آبی امکان استفاده در کشاورزی را از دست داده یا می‌دهند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از بهترین راهکارها استفاده از این پهنه‌های وسیع (زمین‌های کشاورزی خشک شده) برای تأمین برق از طریق پنل‌های خورشیدی است؛ زیرا پنل‌های خورشیدی برای تولید برق وابستگی به آب ندارند ضمناً آلایندگی محیط‌زیست هم ندارند.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا خاطرنشان کرد: برای تولید برق در کشور محدودیتی زیادی داریم هم در پیک تابستان به‌واسطه آنکه مصرف زیاد می‌شود نیاز به احداث نیروگاه‌های زیاد است و در زمستان هم به‌خاطر محدودیت گاز محدودیت در برق داریم.

محمد نژاد سیگارودی گفت: برای اینکه زیرساخت بهتری برای تولید داشته باشیم و برای‌آنکه برق بهتری به خانواده‌ها برسانیم باید نیروگاه‌های جدید ایجاد کنیم و برای احداث نیروگاه جدید امروز حتماً و حتماً باید یکی از گزینه‌ها نیروگاه‌های تجدیدپذیر باشد.

وی ادامه داد: به‌خاطر آنکه هم بحث‌های اقتصادی آن حل شده؛ یعنی اینها به لحاظ قیمت تولید برق برابری می‌کند با نیروگاه فسیلی و البته در مقایسه با فسیلی‌ها سوخت مصرف نمی‌کنند و وابستگی هم به آب ندارند و آلاینده نیستند.

سخنگوی ساتبا افزود: باتوجه‌به این مزیت‌ها باید به‌عنوان راهکار اصلی در دستور کارسازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق و وزارت نیرو قرار گیرند.

محمد نژاد سیگارودی به نیروگاهی که اخیراً در سمنان افتتاح شد اشاره کرد که واجد چند ویژگی است و گفت: دو ویژگی آن از همه مهم‌ترند؛ یکی اینکه این نیروگاه رصدکننده نور خورشید و متحرک است که می‌تواند خود را به سمت خورشید حداقل در یک سمت برای در یافت تابش بیشتر تنظیم کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر مهم‌تر خود جنس پنل است که هم از نمای روبروی خورشید می‌تواند دریافت داشته باشد و هم از پشت که می‌تواند کمک کند در واحد سطح عملاً میزان تولید برق بیشتری استحصال کنیم.

سخنگوی ساتبا خاطرنشان کرد: بر همین اساس و باتوجه‌به این دو ویژگی باید برای تولید بیشتر آنها برنامه‌ریزی کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.