تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

رئیس کل دادگستری استان ایلام: دادگاه های کشور صلاحیت رسیدگی به جنایات دولت فرانسه علیه ملت ایران را دارند

رئیس کل دادگستری استان ایلام: دادگاه های کشور صلاحیت رسیدگی به جنایات دولت فرانسه علیه ملت ایران را دارند
ایلام - رئیس کل دادگستری استان ایلام با بیان اینکه دادگاه های کشور صلاحیت رسیدگی به جنایات دولت فرانسه علیه ملت ایران را دارند، گفت: مواد ۳ و ۹ قانون مجازات اسلامی به خوبی اجازه می دهد که جنایاتی که علیه بشریت انجام می شود تحت تعقیب قرار گیرد.

عمران علی محمدی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه اعلام وقوع جنایت جنگی و قتل عام عمومی ایرانی ها توسط عُمال کشور فرانسه در ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۳ ابعاد حقوقی گوناگونی دارد، اظهار کرد: اصول حقوقی نظام حقوقی جهانی و بین المللی به خوبی گویای انسانی رفتار کردن کشورهای دنیا با یکدیگر است.

وی افزود: اصل انسانی در کنوانسیون چهارم لاهه، اصل ضرورت، اصل تناسب در کنوانسیون ژنو، اصل ممنوعیت استفاده از سلاح هایی که موجب رنج های بیش از اندازه برای انسان می شود، اصل تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان، اصل استقلال حق بر جنگ از حق در جنگ، اصول اساسی هستند که به عنوان اصول حقوق بشر پذیرفته شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: رسیدگی به جنایت جنگی دولت فرانسه در ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ بر علیه ملت ایران، باید از طریق ارکان سازمان ملل نبال و پیگیری شود، هم باید در بُعد داخلی و بهم بُعد بین المللی رصد و پیگیری گردد، باید دلایل و حق اشراف قضایی جمع آوری شود، اولین رکن، تحقیقات مقدماتی از دل واقعیات عینی است که از محل بیرون می آید، محاکمه، تعیین نظر، تجدید نظر و صدور حکم نیز در این مورد باید دنبال شود.

علیمحمدی ابراز کرد: بُعد بین اللملی بمباران مردم مظلوم روستای ماربره در سال ۱۳۶۳ به عنوان یک جنایت جنگی و صدمات و آسیب هایی فراوانی اشخاص حقیقی که غیرنظامی بوده اند، کارشناسی شده، تعقیب های لازم صورت گیرد و برای کسانی که این جنایت را مرتکب شده اند مجازات تعیین گردد.

وی افزود: در قانون مجازات اسلامی، محاکم ایران صلاحیت رسیدگی برای این موضوع را دارند چرا که این جنایات در قلمرو حاکمیت زمین و ارضی کشور روی داده است، ماده ۳ قانوان مجازات اسلامی تاکید دارد که کلیه قوانین جزایی ایران در مورد کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیتی دریایی، زمینی، هوایی جمهوری اسلامی مرتکب جرم شوند اعمال می شود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام: تصریح کرد: هواپیمایی جنگی که در این بمباران ها در سال ۶۳ شرکت داشته است، یک قطعه از کشور متخاصم بوده که بر فراز ایران آمده و جنایات جنگی را انجام داده است و بر این اساس حاکمان کشور فرانسه در کشور ایران هم می توانند مورد تعقیب و محاکمه قرار بگیرند.

علیمحمدی یادآور شد: از سوی دیگر می توان یک دادگاه برای جرایم این جنایت جنگی همانند دادگاه کوزوو، نورنبرگ، رسیدگی به جنایات جنگی روندا را با اساسنامه خاص تشکیل داد که این منوط بر اقدامات و تحقیقات مقدماتی و جمع آوری اسناد و دلایل است، پس جنایات جنگی دولت فرانسه در ۱۹ اسفند ۶۳ بر علیه ملت ایران را می توان هم از حیثت داخلی و هم از حیث بین المللی مورد پیگیری قرا داد و از حیثت بین اللملی می شود در سازمان ملل طرح دعوا کرد و یکی از ارکان سازمان ملل دادگستری بین اللملی است.

وی بیان کرد: امروز همه دولت ها، بحث حقوق بشر را پذیرفته اند و فراگیر شده است، مواد ۳ و ۹ قانون مجازات اسلامی به خوبی به ما اجازه می دهد که جنایاتی که علیه بشریت انجام می شود تحت تعقیب قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام یادآور شد: ممکن این سوال مطرح شود که آیان جنایات جنگی مشمول مروز زمان است یا خیر؟ در این مورد دو نظریه حقوقی وجود دارد، برخی از نظریات نفی مرور زمان در زمینه پیگیری جنایات جنگی تاکید دارد و البته بیشتر نظریات بر این جنبه تاکید دارند،همکاری های بین اللملی هم برای تعقیب متهمان و جنایتکاران نیز در سطح دنیا خوشبختانه افزایش یافته است و زمینه لازم را برای تعقیب عاملان این جنایت را فراهم کرده است.

علیمحمدی ابراز کرد: استقلال و بی طرفی دادگاه های کشور نیز را می توان تضمینی برای استیفای حقوق همه کسانی که صدمه و ضرر دیده اند، دانست چرا که در این زمینه، هم قواعد حقوق و هم فقهی داریم، به هر حال این قواعد، از حیث ملی و بین المللی برای همه دنیا پذیرفته شده است.

به گزارش ایرنا، زمستان سال ۶۳ شمار زیادی از مردم مناطق مختلف شهر ایلام برای در امان ماندن از بمباران رژیم بعثی، از شهر به روستای ماربره از توابع بخش صالح آباد در دل کوه پناه آورده بودند و جمعیتش بیش از هر زمان دیگر بود، ۱۹ اسفند همان سال در یک لحظه با غرش هواپیماهای جنگی و بمباران هوایی، روستای عشایرنشین ماربره به تلی از گرد و خاک مبدل شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.