تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

کارشناس مسکن:

انبوه‌سازان و مشاوران املاک به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند

انبوه‌سازان و مشاوران املاک به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند
تهران- یک کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه هر چه سریع‌تر باید در بازار مسکن اجرایی شود، گفت: انبوه‌سازان با عدم عرضه خانه‌های ساخته شده و مشاوران املاک به دلیل منتفع شدن از گرانی مسکن، به افزایش قیمت آن در بازار دامن می‌زنند.

فرشید ایلاتی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد تاثیر قیمت زمین در افزایش قیمت مسکن، اظهار کرد: در خصوص عوامل گرانی مسکن نمی‌توان گرانی این کالا را محدود به رفتار انبوه‌سازان و یا مشاوران املاک دانست و به طور قطع عوامل مختلفی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کنار انبوه سازان که با تورم انتظاری سبب افزایش قیمت مسکن شدند و مشاوران املاکی نیز که می‌خواستند از این فضای ایجاد شده سوءاستفاده کرده و به گرانی مسکن دامن بزند به طور قطع عوامل دیگری نیز وجود دارد.

ایلاتی با بیان اینکه تا این مسایل به صورت ریشه‌ای حل نشود، شاهد گرانی بی‌رویه بازار مسکن و سرمایه‌ای شدن آن خواهیم بود، تصریح کرد: به همین منظور باید به دنبال این باشیم که مسکن را از یک کالای سرمایه‌ای تبدیل به یک کالای مصرفی کنیم.

کارشناس مسکن ادامه داد: امروز بیش از ۸۰ درصد از متقاضیان را در بازار مسکن به دنبال خرید و فروش مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و نه مصرفی هستند که همین مساله به افزایش قیمت آن دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: از این جهت به نظر می‌رسد که عوامل ریشه‌ای‌تری وجود داشته و باید به سمت راه‌حل‌هایی برویم که بتوان این عوامل را اصلاح کرد.

ایلاتی تاکید کرد: در این میان رفتار انبوه‌سازان که خانه‌های خود را احتکار، روند اجرای پروژه‌های خود را کند و متناسب با رفتار بازار پروژه‌ها را طول داده و یا خانه‌های ساخته شده را به بازار عرضه نمی‌کنند و به گرانی مسکن دامن می‌زند.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: مشاوران املاک هم به این دلیل که مدل درآمدی‌شان منتفع از گرانی مسکن است و یا اینکه ملک‌های خوش قیمت در بازار قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد، یک بار توسط مشاوران املاک چرخیده و عایدی بزرگی نصیبشان می‌کند؛ به همین منظور باید مالیات بر معاملات مکرر و یا عایدی بر سرمایه با هدف کنترل این بخش هر چه سریع‌تر اجرایی شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.