تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲

خطر بروز آتش در عرصه‌های طبیعی ایلام به علت تراکم مراتع زیاد است

خطر بروز آتش در عرصه‌های طبیعی ایلام به علت تراکم مراتع زیاد است
ایلام - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: بارشهای سال آبی جاری باعث افزایش تراکم پوشش مرتعی در ‌استان شد که این تراکم، خطر آتش‌سوزی در عرصه های طبیعی را افزایش داده است.

 

ابراهیم پیرزادیان روز شنبه در جلسه قرارگاه مشترک سپاه امیرالمؤمنین(ع) و منابع طبیعی و آبخیزداری استان با موضوع مهار آتش‌سوزی و آغاز به کار قرارگاه روح‌الله افزود: ایلام در زمینه دریافت نزولات جوی جزء هشت استان اول کشور با بیشترین دریافت نزولات جوی در سال آبی جاری است.

وی یادآور شد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نقاط مستعد بروز آتش‌سوزی را شناسایی کرده است و طبق آمار و مطالعات شهرستان‌هایی چون ایلام، دره‌شهر، آبدانان و چوار در طی ۲۱ سال گذشته بیشترین آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی را داشته‌اند.

پیرزادیان ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد قُرُقبان‌های استان نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، بنابرین برای مهار آتش در صورت وقوع، همکاری همه دستگاه‌ها مطابق قانون ضروری است.

وی اضافه کرد: برابر قانون در هنگام وقوع آتش‌سوزی همه دستگاه‌ها موظف به مشارکت در مهار آن هستند و قانون ادارات و نهادها را مهار آتش‌سوزی دخیل دانسته است.

وی افزود: امسال در راستای مدیریت جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌ها، اقداماتی چون تشکیل جلسات مدیریت بحران، شناسایی مناطق بحرانی و کانون‌های مستعد آتش‌سوزی، مانور مهار آتش سوزی، ایجاد کشیک مستمر در عرصه‌ها، ایجاد آتش‌بُر، چرای سبک احشام در مراتع، شانه‌زنی و آموزش کشاورزان برای جلوگیری از آتش‌سوزی پس چرای مزارع انجام گرفته و نیز همه بخشداری و دهیاری‌ها در مورد موضوع آتش‌سوزی آگاه سازی و تجهیز شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: مهار و مدیریت آتش‌سوزی همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و این اداره کل با توجه به گستره زیاد عرصه‌ها و توپوگرافی جغرافیایی استان امکان مهار آتش به تنهایی را ندارد.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست تفاهمنامه‌ای میان سپاه و منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص همکاری این ۲ دستکاه در قالب قرارگاه روح‌الله با هدف جلوگیری و مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی منعقد شد.

در این جلسه مقرر شد در تمام شهرستان‌های استان قرارگاه‌های فرعی با محوریت فرماندهان سپاه نواحی و مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری هر شهرستان تشکیل شود.

استان ایلام دارای ۶۴۱ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۷۸۰ هزار هکتار مراتع است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از وسعت ۲ میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل داده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.