تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

سومین ملاقات رئیسی و میرضیایف/ ۲۸ سند همکاری

سومین ملاقات رئیسی و میرضیایف/ ۲۸ سند همکاری
تهران- رئیس جمهور ازبکستان پس از ۲۰ سال با دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد و برای سومین بار به دیدار آیت الله رئیسی رفت که جزییات آن را در این بسته خبری می‌خوانید.

«شوکت میرضیایف» رییس جمهور ازبکستان روز یکشنبه و در پی دعوت رسمی همتای ایرانی خود پس از ۲۰ سال به تهران سفر کر. نخستین دیدار او و آیت الله رئیسی به ۲۶ شهریور ۱۴۰۰در حاشیه بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای باز می‌گردد که با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر در شهر دوشنبه برگزار شده بود. دیداری که در اولین سفر خارجی رییسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم بود.

یکسال بعد در چنین ماهی یعنی در ۱۴۰۱ ازبکستان هفتمین مقصد خارجی رئیس جمهور بود که «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به منظور حضور در بیست و دومین دوره نشست سران سازمان همکاری‌ شانگهای به سمرقند سفر کرده بود که این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان پس از ١٨ سال بود.

از اعلام رسمی عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رییس‌جمهور ازبکستان و تاکید اعضای شانگهای بر اجرای کامل برجام و امضای ۱۷ سند همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی از مهمترین دستاوردهای سفر رئیس جمهور بود.

سفر رئیس جمهوری ازبکستان به تهران امروز یکشنبه در حالی شکل گرفت که برای سومین بار و این بار در تهران بایکدیگر ملاقات کردند که طرفین خواهان تقویت سیاست همسایگی و همگرایی دو طرف در زمینه‌های مختلف بخصوص اقتصادی هستند.

میرضیایف که ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه امروز واردتهران شده بود در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران به طور رسمی از سوی همتای ایرانی خود مورد استقبال قرار گرفت و سپس طرفین در زمینه‌های مختلف دیدارهای خصوصی خود را برگزار کردند.

امضا ۲۸ سند در ۲ سال

امضای ۱۱ سند همکاری در حضور روسای جمهور ایران و ازبکستان برنامه بعدی بود که در این دیدار به وقع پیوست که توافق‌نامه تجارت ترجیحی، حمل و نقل و ترانزیت، همکاری دارویی، برنامه همکاری در زمینه‌های استاندارد و بیمه، بررسی امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک، برنامه اجرایی همکاری در حوزه فناوری و نوآوری و برنامه اجرایی همکاری در بخش کشاورزی از جمله محورهای اسناد امضا شده میان مقامات ایران و ازبکستان در حضور روسای جمهور دو کشور بود. ایران و ازبکستان در مجموع طی دوسال اخیر ۲۸ اسناد همکاری بایکدیگر امضا کردند که ۱۷ اسناد آن سال گذشته و در اجلاس شانگهای در سمرقند بود.

هدفگذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری و مطالبه رئیسی از وزاری ۲ کشور

نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و ازبکستان برنامه بعدی سفر رئیس جمهور ازبکستان به تهران بود که رئیسی در این نشست تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران مانعی پیش‌ روی مسیر گسترش روابط با کشورهای همسایه نمی‌بیند و این سفر گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان است.

رئیس جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از ۲۰ سال، هدف‌گذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور را اعلام کنند.

آیت‌الله رئیسی بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی شدن تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور، حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ازبکستان عنوان کرد.

فاصله طولانی ۲۰ ساله برای سفر به ایران ناشی از غفلت گذشتگان

همتای ازبکستانی رئیسی هم در این نشست بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی شدن تفاهمات صورت گرفته میان ایران و ازبکستان تاکید و فاصله طولانی ۲۰ ساله برای سفر به ایران را ناشی از غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور بیان کرد.

میرضیایف این را هم گفت که ازبکستان به تجربیات موفق ایران در مسیر پیشرفت نیاز دارد و با تاکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی شدن تفاهمات صورت گرفته میان ایران و ازبکستان، حضور پر رنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور عنوان کرد.

رئیس جمهور ازبکستان درعین حال بر علاقه‌مندی این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، حمل و نقل، زیرساخت‌های انرژی، پزشکی و کشاورزی تاکید و از شرکت‌های ایرانی و فعالان بخش خصوصی ایران برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ازبکستان دعوت کرد.

تاریخی خواندن میرضیایف از دیدار با رهبر انقلاب

رئیس جمهور ازبکستان و هیأت همراه در پایان سفر یک روزه خود با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به قرابت بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایران و ازبکستان گفتند: باید از این زمینه‌های مشترک برای گسترش روابط در بخش‌های مختلف استفاده شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از تجدید حیات ارتباط دو کشور بعد از یک وقفه طولانی افزودند: متاسفانه سال‌های متمادی روابط ایران و ازبکستان بسیار محدود بود و امیدواریم این سفر و گفتگوهای انجام شده در تهران، سرآغاز یک آینده بهتر در روابط دوکشور باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: جمهوری اسلامی ایران توانایی این را دارد که ازبکستان را از طریق ترکمنستان و افغانستان، به راحتی به آب‌های آزاد متصل کند ضمن آنکه زمینه‌های همکاری فراتر از تجارت و حمل و نقل است و می‌توان با ابتکارات مختلف در بخش علم و فناوری و بخش‌های دیگر همکاری‌های بیشتری داشت.

ایشان خاطرنشان کردند: البته گسترش روابط ایران و ازبکستان، مخالفانی هم دارد اما باید بدون اعتنا به این مخالفت‌ها و بر اساس مصلحت دو کشور، تصمیم گرفت و همکاری‌ها را تا آنجا که امکان دارد، گسترش داد.

در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «شوکت میرضیایف» دیدار خود با رهبر انقلاب را یک دیدار تاریخی خواند و گفت: ما هم از وقفه‌ای که در روابط دو کشور و کاهش همکاری‌ها وجود داشت متاسف بودیم و امیدواریم با گفتگوهایی که در تهران انجام شد، گام‌های بلندی را برداریم و همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فناوری و گردشگری به سطح شایسته و مطلوب خود برسد.

رئیس جمهور ازبکستان با تجلیل از ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌ها افزود: دستاوردهای ملت ایران به‌ویژه در حوزه علم و فناوری که بخش‌هایی از آن را در نمایشگاه برپا شده دیدم، نشان می‌دهد یک ملت تحت راهنمایی‌های خردمندانه رهبر خود و با اتحاد می‌تواند به‌رغم همه فشارها به اهداف بزرگ برسد.

این چهاردهمین میزبانی رئیسی در دولت سیزدهم و چهارمین میزبانی در ۱۴۰۲ است.

پیش از این ششم اردیبهشت امسال رئیسی میزبان همتای قزاقستانی خود بود که امضای ۶ یادداشت تفاهم و توافقنامه همکاری به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان دستاورد آن بوده است.

همچنین رئیسی در خردادماه میزبان پادشاه عمان و ررئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان هم بود که در هفتم خردادماه «هیثم بن طارق» پادشاه عمان که به دعوت رسمی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» به تهران سفر کرده بود و پس از برگزاری دیدارهای خصوصی و دیدار با رهبر معظم انقلاب و امضای چهار سند همکاری دیگر بین دو کشور، سران ایران و عمان در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط در بیانیه ای از بر انجام اقدامات لازم برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم کند، تاکید کردند.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان و پدر «سردار بردی‌ محمداف» رئیس‌جمهور کنونی ترکمنستان که در آستانه یکسال پس از سفر پسرش به تهران و سی و یکمین سالگرد روابط دو کشور، نهم خرداد در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به منظور دیدار با همتای فرزندش به ایران سفر کرد، در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و بردی محمد اُف ۲ سند همکاری و سه یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف به امضاء رسید.

اما این سیر مراودات دیپلماسی خارجی و فعال آیت‌الله رئیسی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در داخل کشور؛ میزبانی ۱۴ تَن از همتایان و نخست وزیران کشورهای منطقه و فرامنطقه را به همراه داشته که تا امروز به بیش از ۷۸ امضاء اسناد و یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی- تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.