تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵

مقابله با قرآن‌سوزی را با جهاد کبیر دنبال کنیم

مقابله با قرآن‌سوزی را با جهاد کبیر دنبال کنیم
تهران- استاد حوزه علمیه قم با ارائه راهکارهایی برای مقابله با توهین و هتک قرآن کریم گفت: جهاد کبیر یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان به روش‌هایی همچون نشر قرآن، پاسخ منطقی به شبهات قرآنی و تبیین اعجازهای قرآن به مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام برخاست.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی با طرح موضوع راهکارهای مقابله با جریان توهین و هتک قرآن کریم در غرب به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هرچند طبق آیه نهم سوره حجر، خدا مساله حفظ قرآن را در همه جهات تضمین نموده که انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ولی همه این ها وظیفه دفاع از کلام الهی را از ما سلب نمی کند.

وی افزود: در آیات و روایات به سه نوع جهاد اشاره شده است؛ یکی جهاد به معنای قتال و مبارزه نظامی است که به آن جهاد اصغر هم می گویند. دوم جهاد با نفس که جهاد اکبر هم نام دارد و سوم، جهاد کبیر است که به عنوان یکی از محورهای مهم راهکارهای مقابله با دشمن مطرح شده است. در آیه ۵۲ سوره فرقان آمده است ولاتطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا؛ از کافران اطاعت نکن و به وسیله قرآن با آنان جهاد کبیر داشته باش. در واقع قرآن، وسیله جهاد کبیر است که به چند صورت قابل ارائه است و یکی از این روش ها، نشر قرآن است. به این معنی که آنها هرچقدر به قرآن بیشتر توهین می کنند، ما باید به دنبال نشر قرآن در فضای حقیقی و فضای مجازی با برنامه های مختلف باشیم و به انتشار قرآن توجه بیشتری کنیم.

مدیر قرآن و حدیث جامعه‌المصطفی افزود: روش دوم، دادن پاسخ منطقی به شبهات است که نوعی جهاد کبیر و جهاد فرهنگی است. یعنی وقتی دشمن شبهاتی مطرح می کند. مثلا می گوید قرآن خشونت طلب است، باید اینگونه جواب داد که قرآن دعوت به صلح می کند و مساله جنگ در زمان ضرورت و به هنگام دفاع مطرح می شود و در واقع الان دشمنان اسلام هستند که حمله می کنند، چه آمریکا و اسراییل و چه دست پروده های آن ها مثل داعش و حتی افرادی که اینگونه به قرآن توهین می کنند، مصداق حمله کردن هستند و ما دفاع می کنیم.

این خادم برگزیده قرآنی اضافه کرد: سومین مصداق از جهاد کبیر، تبیین معارف قرآن مانند مباحث الهی، اعتقادی، اخلاقی، احکام و مسائل علمی است که هرقدر تبیین شود، نوعی مبارزه و راهکار مقابله با این حملات است.

 

مقابله با قرآن سوزی از طریق تبیین اعجاز وحی

وی ادامه داد: مصداق چهارم نیز تبیین اعجاز قرآن است. یکی از مسائلی که امروز در جهان غرب موجب پیشرفت اسلام می شود، اعجاز است که تا سال ۱۳۹۲ درحدود ۸۶ وجه درباره اعجاز قرآن گفته شده است. اعجازهای محتوایی، لفظی و علمی می تواند نوعی مقابله با جریان توهین به قرآن باشد و نتیجه را به نفع مسلمانان برگرداند.

 

مقابله با قرآن‌سوزی را با جهاد کبیر دنبال کنیم

این استاد حوزه اضافه کرد: یک بخش نیز شامل جهاد عملی می شود و مراتبی دارد. گاهی ممکن است بحث اجتماعی مطرح شود. مثلا مسلمانان اعتراض کنند و گاهی دفاع سیاسی مطرح می شود. مثلا کشورهای اسلامی با یک هماهنگی، سفارت کشورهای جسارت کننده را تعطیل کنند. گاهی نیز دفاع اقتصادی ممکن است. مانند تحریم کالاهای کشورهایی که اینگونه افراد را پناه می دهند و زمینه توهین به قرآن را فراهم می کنند.

وی ادامه داد: گاهی نیز جهاد عملی می تواند به اقدام عملی و اجرای حکم محارب علیه اشخاص منجر شود که مرحله بالای آن است و در بیانیه رهبر انقلاب نیز این مطلب به صراحت آمده است که اجماع علمای مسلمین در این زمینه اتفاق نظر دارند و باید اشد مجازات اعمال شود. البته باید مصادیق و شرایط آن تشخیص داده شود. چون ممکن است افراد هتاک در کشورهای مختلف و در مواقع گوناگون، احکام متعددی داشته باشند.

 

سابقه مقابله دشمنان با قرآن

رضایی اصفهانی همچنین یک نگاه تاریخی در این زمینه ارائه کرد و گفت: اولین گروهی که در مقابل قرآن ایستادند، مشرکان مکه بودند. در سوره فصلت آیه ۲۶ آمده است که کفار گفتند به قرآن گوش نکنید و هنگام تلاوت آن از سوی پیامبر، مطالبی القا کنید که شما را به پیروزی برساند یا می گفتند در گوش های خود پنبه بگذارید که صدای پیامبر را نشنوید. برخی افراد نیز مثل مسیلمه کذاب سعی کردند سوره هایی مثل قرآن بیاورند تا دوره قرون وسطی که نمونه هایی از این مسائل دیده می شود. در دوره اخیر نیز سوره های ساختگی آوردند ولی نور قرآن و اسلام خاموش نمی شود.

 

گرفتار دام سیاسی رژیم صهیونیستی نشویم

وی افزود: یک مساله نیز در سیاست بین الملل مطرح می شود و آن نقش رژیم صهیونیستی است. چون شخصی که این کار را کرده از وابستگان رژیم صهیونیستی و موساد بوده و احتمال دارد که اسراییل به دنبال آن باشد که مسیحیان و مسلمانان را به جان هم بیاندازد و یک جنگ بین المللی یا جنگ صلیبی جدید به راه بیاندازد و خودشان در این میان توطئه های خود را عملی کنند و لذا ما باید هوشیار باشیم. قرآن می فرماید مصدقا لما بین یدیه؛ یعنی اسلام، کتاب های مقدس الهی را تایید می کند و لذا ما به خودمان اجازه توهین به این کتاب ها را نمی دهیم و هیچ مسلمانی نباید گرفتار این دام سیاسی صهیونیست ها شود.

 

تمرکز دشمنان اسلام به قرآن و زن

نویسنده تفسیر قرآن مهر گفت: ۱۰ سال پیش گروهی از سوئد به قم آمدند و طی ملاقاتی که با آنها داشتیم، اعلام کردند که آینده پژوهان سوئدی پیش بینی کرده اند به دلیل رشد سریع جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ بیشتر مردم آنجا مسلمان می شوند. سال گذشته نیز در سفری که به روسیه داشتم، شیخ راویل عین الدین رهبر مسلمانان مسکو گفت پیش بینی می کنیم روزی فرا رسد که بیشتر مردم روسیه مسلمان شوند و این رشد بزرگ اسلام در اروپا مرهون بحث قرآن کریم و حقوق زنان است. به همین دلیل است که دشمنان در تلاش هستند تا به قرآن و زنان حمله کنند.

 

وحشت دشمنان اسلام از رشد جمعیت مسلمانان

وی افزود: یک پزشک فرانسوی به نام موریس بوکای کتابی با عنوان مقایسه میان تورات، انجیل، قرآن و علم در فرانسه دارد که به زبان های انگلیسی و فارسی نیز ترجمه شده است. البته وی در اواخر عمر، مسلمان شد و در سال ۱۹۹۹ از دنیا رفت. زمانی که وی در فرانسه صحبت می کرد، گاهی تا هزار نفر در جلسات وی شرکت می کردند و در هر جلسه ای گاهی تا ۳۰ نفر مسلمان می شدند و این رشد سریع برای غربی ها و سیاستمداران و سرمایه داران آن ها وحشت آفرین است.

 

مقابله با قرآن‌سوزی را با جهاد کبیر دنبال کنیم

رضایی اصفهانی گریزی هم به ملاحظات علمی و منطقی زد و گفت: زمانی که ناپلئون به مصر حمله کرد، گفت قرآن بیاورید تا آن را بخوانم و پس از خواندن قرآن گفت که اگر این پیامبر، برحق نبود، اینقدر در قرآن دعوت به عقل و علم نمی کرد. معمولا کسانی که می خواهند دیگران را فریب دهند، بر جهل مردم سوار می شوند نه بر عقل و علم آنها. از طرف دیگر قرآن همه انسان ها را به شنیدن و انتخاب بهترین سخن دعوت می کند. بنابر این حق چنین کتابی آتش زدن نیست و مشخص می شود اهداف غیرعلمی و غیرمنطقی دارند.

این خادم قرآنی افزود: پشت صحنه این توطئه کفار، تسلط جویی است که قرآن قبلا هشدارهای آن را به ما داده است. مثلا در سوره بقره آیه ۱۲۰ فرمود تا زمانی که شما مسلمانان از یهود و نصاری پیروی نکنید، دست بردار شما نیستند. موضوع این است که می خواهند ما از اسلام دست برداریم و در حقیقت چالش اسلام و کفر است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ابعاد این کارها ممکن است هواپرستی باشد. در آیه پنجم سوره قیامت می خوانیم که گاهی انسان ها با معاد، نبوت و خدا مخالفت می کنند و گاهی نیز به انکار قرآن پرداخته و می خواهند راه خود را برای گناه بیشتر باز کنند. قرآن می فرماید حجاب داشته باشید یا اعمال منافی عفت انجام ندهید ولی افرادی که هواپرست و شهوت پرست هستند، زمینه چنین توهین هایی را ایجاد می کنند.

به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در واکنش به تداوم هتک حرمت قرآن در سوئد نوشت: باز هم قرآن سوزی در سوئد. این بار در مقابل محل قانون گذاری این کشور! باز هم ۲ میلیارد مسلمان و همه مردم آزاده جهان با چشمانی اشکبار، امروز شاهد هتک حرمت قرآن کریم بودند.

«سلوان مومیکا» و «سلوان ناجم» مقابل پارلمان سوئد بعد از هتک حرمت قرآن کریم برای چندمین بار صفحاتی از آن را آتش زدند. این افراد اواخر ماه ژوئن هم بیرون مسجدی در استکهلم، قرآن را مورد هتک حرمت قرار داده بودند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.