تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

ایلام به وقت دولت سیزدهم؛ مطالبات مردم از سفر رئیس جمهور چیست؟

ایلام به وقت دولت سیزدهم؛ مطالبات مردم از سفر رئیس جمهور چیست؟
ایلام - هفته آینده رئیس جمهور کشورمان به استان ایلام سفر خواهند کرد، این سفر هرچند در اوج گرمای مردادماه صورت می گیرد ، ولی شور و حرارتی وصف ناپذیر در میان اقشار مختلف مردم برای پذیرایی از دولتمردان کار و کرامت در استان شکل گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام در غرب ایران با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق با ۶۱۲ هزار نفر جمعیت به عنوان کم جمعیت ترین استان کشور پنجشنبه هفته آینده میزبان رئیس جمهور کشورمان است.

استان ایلام که این روزها بسیار گرم شده و دمای هوای برخی از شهرستان‌های استان نظیر دهلران و مهران از ۵۰ درجه فراتر رفته، ولی حضور رئیس جمهور فضای سیاسی و اجتماعی استان را داغ‌تر کرده است.

این سفر از جهات مختلف برای توسعه ایلام بسیار مهم و حیاتی است، چراکه مصوبات این سفر می‌تواند ریل توسعه استان را هموار و مشکلات بسیاری از طرح‌ها پروژه‌های را برطرف کند.

محافل عمومی و خصوصی مردم و مسئولان استان امروز همه سخن از سفر رئیس جمهور به ایلام است، مردم شهرستان های مختلف ایلام نیز چشم انتظار سفر بوده و امیدوارند بخشی از مشکلات مهم استان رفع شود.

 

ایلام ثروتمند، همچنان درگیر کمبود زیرساخت ها

استان ایلام هرچند یکی از مناطق کم برخوردار از لحاظ توسعه شناخته می‌شود اما غنی و ثروتمند در بخش‌های مختلف است و اگر ظرفیت‌های استان به الفعل شود، بطور قطع حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن دارد.

این استان دارای ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد منابع نفت کشور است، هم اکنون پروژه‌های بزرگی در صنعت نفت و گاز اجرایی و یا در حال اجرایی شدن است که باعث شده استان ایلام در بحث نفت و گاز نقش ملی برجسته ای ایفا کند.

روزانه در این استان ۱۴۵ هزار بشکه نفت و ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز تولید می‌شود، پروژه‌های مهم دیگری در این زمینه در دست اجراست که در آینده میزان تولیدات نفت و گاز در استان را چند برابر می‌کند.

سالانه ۷۰۰ هزار تن محصولات مختلف در پتروشیمی ایلام تولید می‌شود، تولیدات این مجموعه بزرگ صنعتی این استان را مستعد ایجاد صنایع پایین دستی کرده به طوری که قرار است پارک پلی‌پروپیلن در استان احداث شود.

پروژه‌های بزرگی مثل ان. جی ال ۳۱۰۰ دهلران و پتروشیمی دهلران با حمایت دولت در حال تکمیل شدن است که در آینده این استان به یکی از قطب‌های تولید انرژی در کشور تبدیل می‌شود.

وجود ۶۴۰ هزار هکتار جنگل از دیگر مزیت های ایلام است، ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی باعث شده این استان مستعد طرح‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع تبدیلی باشد.

وجود ۲ میلیون و ۴۰۰ راس دام سبک و سنگین و مراتع بکر ظرفیت عظیم دامداری و دامپروری در استان ایلام را. فریاد می زند، بطوریکه سالانه بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز و ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در شهرستان های مختلف استان تولید می‌شود.

وجود اراضی مستعد کشاورزی باعث ایجاد ابرپروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام شده که در مراحل نهایی با هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان را آبی می‌کند.

در کنار این پتانسیل ها، اربعین ظرفیت بزرگ و بین المللی استان ایلام به واسطه مرز مهران است، این مرز به عنوان امن ترین و پرتردد ترین مرز زمینی کشور به عتبات عالیات به خصوص در زمان اربعین شناخته می‌شود.

سالانه بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر می‌شود که این مرز را در بین ۱۲ مرز زمینی به کشور عراق دارای مقام اول در بحث صادرات کالا قرار داده است.

 

ایلامی‌ها از رئیس جمهور چه انتظاراتی دارند؟

مردم ایلام در هشت سال جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از انقلاب همیشه در صحنه بوده‌اند، این استان افزون بر سه هزار شهید تقدیم آرمان های انقلاب کرده و در دوران دفاع مقدس بیش از ۳۰۰ بار از سوی هواپیماهای دشمن بعثی مورد بمباران قرار گرفته و که به نابودی زیرساخت‌های استان انجامید و با وجود بازسازی های صورت گرفته همچنان می توان اثار دوران جنگ تحمیلی را در ایلام مشاهده کرد.

هرچند مردم این استان به صبر، استقامت و قناعت معروف هستند؛ اما هنوز مشکلاتی سد راه توسعه قرار دارد و مردم انتظار دارند در سفر رئیس جمهور دولت کار و کرامت به این موارد توجه شود.

 

راه آهن؛ آرزوی ۱۶ ساله

ریل قطار آرزوی ۱۶ ساله مردم استان ایلام است، در سال‌های اخیر با وجود اینکه این پروژه دارای ردیف اعتباری شده ولی برای پیشرفت کار نیاز است توجه جدی در بحث اعتبارات به این پروژه داشته باشد.

راه آهن ایلام از سمت اسلام آباد – ایوان – ایلام قرار است اجرایی شود، ضمن اینکه راه آهن دهلران – اندیشمک – مهران نیز جزو طرح‌هایی است که مورد مطالبه مردم است.

با توجه به اینکه استان ایلام سالانه پذیرای تردد پنج میلیون زائر و مسافر است، این پروژه نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در استان ایلام دارد.

 

تکمیل سامانه گرمسیری

یکی از ابر پروژه های مهم حوزه کشاورزی که نقشی تعیین کننده در معیشت کشاورزان استان ایلام دارد، پروژه سامانه گرمسیری برای آبی کردن ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان است.

این پروژه که در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته و طی چند سال گذشته ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به آن تزریق شده که از این مقدار ۲۰ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم بوده ولی برای تکمیل شدن نیازمند توجه بیشتری است.

در حال حاضر اراضی دیم کشاورزی یکی از چالش‌های بزرگ برای کشاورزان استان شناخته می‌شود، علاوه بر این طرح تکمیل ۲۵ ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ساخت ۲ آزادراه

ساخت راه همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم استان ایلام است، آزاد راه پل زال – مورموری – دهلران – چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر یکی از این پروژه‌هاست که مردم استان امید دارند در این سفر به این پروژه عنایت ویژه شود.

پروژه بعدی راهسازی آزادراه حمیل – ایلام – مهران است که به دلیل وجود مرز مهران برای سهولت تردد زوار و مسافران و همچنین کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است.

علاوه بر ساخت این ۲ آزادراه، تکمیل پروژه‌های راهسازی در استان جزو مطالبات اصلی مردم است، چراکه جاده‌های کوهستانی استان یکی از نگرانی‌های مردم در بحث تصادفات است.

 

توسعه امکانات درمانی در استان ایلام

یکی از مهمترین مطالبات مردم استان ایلام توسعه امکانات بهداشتی و درمانی است، نیاز است به تجهیزات و امکانات درمانی در استان نظیر مرکز ام. آر. آی، آنژیوگرافی، غربالگری سرطان، ناباروری توجه جدی صورت گیرد.

یکی دیگر از مهمترین نیازهای استان ایلام راه اندازی مرکز جراحی قلب است، هم اکنون بخشی از بیماران استان که به تهران و دیگر شهرها مراجعه می‌کنند در بخش قلب و عروق است.

تجهیز بیمارستان‌های استان ایلام به خصوص بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی رازی ایلام که در همین دولت افتتاح شد، از دیگر خواسته‌های مردم است، این بیمارستان همچنین دارای مشکل راه دسترسی است.

لزوم توجه جدی به راه اندازی مرکز وی.آی.پی در یکی از بیمارستان‌های استان ایلام برای توسعه گردشگری سلامت از دیگر بخش‌های مورد نیاز در استان است، هم اکنون بیماران زیادی از عراق برای درمان به شهرهای مختلف کشورمان مراجعه می‌کنند که با توجه به مرز مهران و ورود و خروج بیماران، ایلام به دلیل نزدیک بودن می‌تواند بسیاری از بیماران را در بیمارستان‌های استان جذب کند که باعث افزایش درآمد در استان می‌شود.

 

لزوم توجه به صنایع تبدیلی و برندسازی در محصولات بومی استان ایلام

کشاورزی و دامداری از ظرفیت‌های بزرگ اشتغال در استان ایلام شناخته می‌شوند اما متاسفانه این بخش مورد غفلت واقع شده و نیازمند سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های کلان در این حوزه است.

گوشت قرمز تولیدی در استان ایلام یکی از باکیفیت ترین گوشت‌های سطح کشور است که نیاز است در این زمینه صنایع تبدیلی ایجاد شود و بطور قطعا نقش مهمی در توسعه و اشتغال استان ایلام دارد.

تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن عسل باکیفیت از جمله مزیت‌های اصلی ایلام شناخته می‌شود که متاسفانه بدون بسته بندی و برندسازی در سطح بازارها به فروش می‌رسد.

بسیاری از سوغات بومی و محلی استان و حتی صنایع دستی که از کیفیت ممتازی در سطح ملی برخوردار هستند، متاسفانه در نبود برندسازی و بسته بندی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وجود ۳۵۰ گونه گیاه دارویی یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در ایلام شناخته می‌شود که شاهد خام فروشی در این زمینه هستیم و نیاز است در بحث تکمیل زنجیره تولید به استان توجه شود.

کارخانه روغن کشی از دیگر ظرفیت‌های مهم ایلام است، در این استان سالانه بیش از ۲۵ هزار تن کلزا تولید می‌شود که محصول تولیدی استان به دیگر کارخانجات روغن کشی کشور ارسال می‌شود.

 

تعیین تکلیف منطقه آزاد مهران

اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بود که منطقه آزاد مهران بعد از حدود یک دهه کش و قوس به تصویب نهایی رسید و اساسنامه آن نیز دی ماه سال گذشته به تصویب شورای نگهبان رسید، با این وجود هنوز منطقه آزاد مهران وارد فاز اجرایی نشده است.

شروع به فعالیت منطقه آزاد مهران نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان، اشتغالزایی، افزایش تولید، رونق توسعه تجارت و صادرات در استان ایلام دارد.

وسعت منطقه آزاد مهران هفت هزار و ۸۰۰ هکتار است، و با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای این منطقه، در آینده قطب اقتصادی استان می‌شود.

 

لزوم حل مشکلات کارخانه سیمان و پتروشیمی دهلران

کارخانه سیمان دهلران از پروژه‌های موثر و مهم استان ایلام است که سال ۸۶ شروع شده و تا به امروز ادامه دارد، این پروژه در مراحل نهایی خود به سر می‌برد و نیاز است تسهیلات لازم برای اجرای گام نهایی پروژه تزریق شود.

این پروژه به طور مستقیم زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند و به طور غیر مستقیم نیز نقش موثری در زمینه اشتغال در منطقه ایفا خواهد کرد.

پتروشیمی دهلران از دیگر پروژه‌های دارای مشکل در استان ایلام است که به تازگی شاهد تعدیل نیروهای خود بوده است، طبق گفته مسئولان پتروشیمی دهلران برای راه اندازی مجدد پروژه ۱۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی نیاز است.

 

لزوم توجه به پروژه‌های سدسازی و آبرسانی در استان ایلام

تسریع در روند پروژه‌های سدسازی سیکان دره شهر و چناره در چرداول نیز از دیگر مطالبات مردم است، اجرای این پروژه ها در تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های استان نقشی حیاتی ایفا می کنند.

علاوه بر پروژه‌های سدسازی، مسئله بازسازی شبکه فرسوده آب شهر ایلام از دیگر دغدغه‌های مردم است، پروژه آبرسانی به ملکشاهی نیز از طرح‌هایی است که در گام آخر قرار دارد و نیازمند توجه دولت است.

 

لزوم توجه به پروژه‌های فرهنگی استان ایلام

تکمیل ساخت برج هنر، تسریع در روند ساخت سالن‌های سینمای امید و قدس شهر ایلام، احداث سالن‌های نمایشی و آمفی تئاتر از جمله نیازهای حوزه فرهنگ و هنر استان ایلام است.

اهالی فرهنگ و هنر ایلام امیدوار هستند در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان چند پروژه فرهنگی و هنری برای تقویت این حوزه در ایلام به تصویب برسد.

 

توجه جدی به منطقه محروم آبدانان

یکی از مناطقی که سفر دوم هیئت دولت به آن توجه ویژه شود، شهرستان آبدانان بوده که نیازمند سرمایه گذاری است، چراکه ایجاد طرح‌های اشتغالزایی کلان در این منطقه مورد غفلت واقع شده است.

فعال کردن پروژه کارخانه سیمان آبدانان، تکمیل تونل کبیرکوه، پیگیری‌های وعده‌های شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صمت برای سرمایه گذاری در این شهرستان و … باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس نظریه کارشناسان، میدان گازی سمند منطقه قدح شهرستان آبدانان دارای ظرفیت ، ذخایر غنی و با کیفیت گاز است که در صورت بهره برداری روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز از این میدان استحصال می‌شود.

البته موارد و نیازمندی‌های متعدد دیگری نیز در بخش اقتصادی، شهرک‌های صنعتی، واحدهای تولیدی، محیط زیست و منابع طبیعی و … وجود دارد که بطور قطع در سفر رئیس جمهور باید مورد توجه قرار گیرند.

 

فراهم شدن مقدمات سفر رئیس جمهور به استان ایلام

استاندار ایلام روز گذشته در نشست خبری با اشاره به اینکه رئیس جمهور به استان هفته آینده سفر می‌کنند، بیان کرد: رئیس جمهور توجه جدی به ایلام دارند و بدون شک این سفر منشا برکت بسیاری خواهند داشت.

حسن بهرام نیا بیان کرد: در سفر رئیس جمهور طرح‌های تاثیرگذار در زندگی و معیشت مردم مطرح خواهند شد، چراکه مردم استان ایلام در طول دفاع مقدس و اربعین هویت واقعی خود را نشان داده‌اند.

وی گفت:: طرح‌های پیشران توسعه اولویت اول سفر رئیس جمهور به استان ایلام است.

 

۳۲ کمیته برای دومین سفر استانی دولت به استان فعال شده است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز با بیان اینکه ۳۲ کمیته برای دومین سفر دولت سیزدهم به ایلام فعال شده، گفت: سفرهای استانی رییس‌جمهور و هیات دولت یک اقدام ارزشمند و ماندگار برای توسعه استان است.

محمدسبحان حسنی در نشست هماهنگی روسای کمیته‌های سفر هیات دولت به استان ایلام، اظهار کرد: سفرهای استانی رییس جمهوری فرصت خوبی برای توسعه استان است که با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم از این فرصت برای برخورداری از مصوبات این سفر برای توسعه استان استفاده کنیم.

 

سفر رئیس جمهور به ایلام فرصتی مغتنم برای رونق تولید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز با بیان اینکه دولت برنامه‌های ویژه ای برای حمایت از تولید دارد، گفت: در روزهای اخیر نشست‌های متعددی در حوزه‌های مختلف برگزار شده و فرصت‌های سرمایه گذاری در استان واکاوی، تحلیل و بررسی شده و نتایج به دست آمده در قالب مصوبات به ریاست جمهوری ارسال شده است.

شهریار عباسی با بیان اینکه شناسنامه اقتصادی استان از مدار رونق تولید می‌گذرد، ابراز داشت: در بررسی طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی، در کنار بهره گیری از ظرفیت تخصصی دستگاه‌ها، هم اندیشی و همفکری خوبی در بررسی طرح‌ها انجام شده که نتایج ملموسی نیز به دنبال داشت.

وی تاکید کرد: طرح‌های اقتصادی بزرگی برای جذب سرمایه گذار ارائه شده که در صورت تحقق می‌تواند استان را در مدار توسعه قرار دهد.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه استان ایلام از مناطق کم برخوردار کشور است، سفر دوم رئیس جمهور به استان ایلام بسیار حیاتی و مهم برای اجرای مطالبات مردم و روی ریل قرار گرفتن توسعه استان است.

قطعاً در این سفر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و آغاز پروژه‌های مهم و حیاتی می‌تواند سرآغاز یک شور و نشاط اجتماعی در بین مردم باشد، هرچند مصوبات سفر باید به طور جدی توسط مسئولان استانی تا حصول نتیجه پیگیری شود.

دولت در سفرهای استانی نشان داده دنبال حل کردن مشکلات مردم و پیگیری طرح‌های و پروژه‌های نیمه تمام است، باید از این فرصت برای حل بخشی زیادی از مشکلات استان استفاده کرد.

زیرساخت‌ها، اربعین، آب شرب، سدسازی، اشتغال، تولید، مهار آب‌های مرزی، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی و اجتماعی و … همگی از جمله موارد و مهم برای توسعه استان ایلام شناخته می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.