تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷

تحلیلگر امور بین‌الملل: داغ شدن دوباره بحران اوکراین پس از حدود یکسال رکود/ دو راه پیش روی غرب است

تحلیلگر امور بین‌الملل: داغ شدن دوباره بحران اوکراین پس از حدود یکسال رکود/ دو راه پیش روی غرب است
تهران- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر امور بین الملل با اشاره به داغ شدن جبهه اوکراین، به روند تحولات آن پرداخت و نوشت که بحران این کشور پس از قریب به یکسال رکود، دوباره داغ شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، عطوان در رای الیوم نوشت: اوضاع در جبهه های جنگ در اوکراین پس از دو سال و سه ماه از شروع جنگ، شاهد پیشروی های چشمگیر روسیه و شکست اوکراین در بازپس گیری مناطقی است که روس ها در جنوب شرق این کشور در کنار شبه جزیره کریمه بر آن مسلط شده‌اند.

وی افزود: درگیر شدن آمریکا و غرب در جنگ غزه در کنار رژیم اسرائیل نقش مهمی در شکست های اوکراین داشته است. آمریکا و غرب دهها میلیارد و هزاران تن سلاح و مهمات و تجهیزات نظامی به این رژیم داده اند؛ موضوعی که سبب شده تا ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به خاطر این حمایت بی دریغ و گسترده غرب از رژیم صهیونیستی ناخرسند باشد.

این تحلیلگر امور بین الملل ادامه داد: پس از گذشت دو سال از جنگ اوکراین، هر آنچه که آمریکا روی آن حساب باز کرده بود، درست از آب درنیامد، نه روسیه از نظر اقتصادی دچار فروپاشی شده و نه نافرمانی و کودتا در ارتش این کشور برای براندازی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه رخ داده است. غرب هم اکنون همانطور که الکساندر نازاروف تحلیلگر مشهور روسی در مقاله اخیر خود گفت، دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛

نخست، اینکه به شکست در اوکراین اذعان و پرچم تسلیم را بالا ببرد.

دوم، اینکه وارد جنگ تمام عیار به فرماندهی ناتو علیه روسیه شود که این احتمال به کارگیری تسلیحات هسته ای، تاکتیکی یا راهبردی را افزایش می‌دهد، به ویژه که دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه چند روز قبل تهدید کرد که کشورش اگر در معرض هر حمله غربی از سوی پیمان ناتو یا محور آنگلوساکسون قرار بگیرد، به تسلیحات هسته ای روی خواهد آورد.

عطوان نوشت: بحران اوکراین پس از قریب به یکسال رکود، دوباره داغ شده و پیش بینی می شود که این تحول به دست پوتین در مرحله آتی پس از پیروزی بزرگش در انتخابات ریاست جمهوری رخ دهد، بعید نیست که تیر نخست را در سایه بحران های داخلی بغرنج جبهه داخلی آمریکا و رسیدن این کشور به لبه پرتگاه جنگ داخلی پس از انقلاب دانشجویی همبستگی با شهدا در جنگ غزه و محکومیت جنگ کشتار و نسل کشی رژیم اشغالگر اسرائیل، شلیک کند.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگاه دارد./ایرنا

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.