تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

خبرنگاران؛ آسیب ها، اصالت ها و رسالت های حرفه ای

خبرنگاران؛ آسیب ها، اصالت ها و رسالت های حرفه ای
ایلام -هم افزایی جریان سنتی رسانه و امواج تند کانون‌ های الکترونیکی و فراگیر شدن شبکه های اجتماعی لزوم آشنایی متولیان خبررسانی و ضرورت تسلط خبرنگاران بر جریانات پرجلوه خبری با امعان نظر به سه اصل سرعت، دقت و صحت را دو چندان کرده است.

هر چند رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران قریب ۱۸۰ سال قدمت فعالیت دارند، اما در کسوت دیدبانان عالم آگاهی و وجدان پاک بشری همپای خلقت و همزاد تاریخ اند یعنی هویت و اصالت خبر بعنوان تولیدات و مصنوعات خبرنگاران ریشه در ایام اولیه زیست انسان داشته و دارای ساحتی فرازمینی و فوق زمانی است.

با استناد به داشته های عقلی و شنیده های نقلی اتقان و اصالت خبر و خبرنگاران در آیینه شفاف پیام آوران الهی و رسانه های آسمانی است و آثار و آورده های آنان در تبار پیامبران و تازه های رسولان منعکس و مشهود است.

زیراکه نخستین ماموریت همه فرستادگان خدا اخذ و ارسال پیام و تبلیغ و تشریح وحی و تبیین و ترسیم حقیقت بوده است.

در تعالیم آخرین فرستاده خدا حضرت محمد مصطفی (ص) در آیه ۶ سوره حجرات آمده است: ای مؤمنان هرگاه فاسقی خبری برایتان آورد؛ در صحت آن تحقیق کنید که مبادا از روی نادانی به کسی رنجشی برسد.

و این قول قرآنی می‌ تواند زیباترین منشور معنوی و اصالت ازلی و عزت ابدی جریان خبر و اصالت و صداقت خبرنگاران تلقی شود.

 

«رسالت‌ها»

خبرنگاران سربازان میدان مقاومت و سنگرداران سرای صداقت و وادی وجدان هستند که با شمشیر قلم از بهار بیداری بشریت پاسداری می‌ کنند.

آنان به حکم رسالت و اخلاق حرفه ای خویش برگ منتقدانِ منصف بر تن کرده و چون طلایه داران بیداری و درمانگران بیماری، صدای دیگران را بر بقای خویش ترجیح داده و با شور شهامت بر شرافت قلم می افزایند.

اصحاب رسانه آبِ ادب از خُم خرابات بر دشت دل جاری و بامداد منطق و رنگین کمان رحمن و رحیم، برات برکت و باور دینی را بر صفحه سبز سخاوت ترسیم می‌کنند.

آنان آزادی بیان را بالاترین آرمان بشری دانسته و با تکیه بر صداقت خود و قدرت قلم با تلاش شبانه روزی و ایجاد آرامش فکری و تعالی فرهنگی، تراوشات خود را پناهگاه مردم دانسته و تامین امنیت و تضمین رفاه جامعه را نیز رسالت ذاتی خویش تلقی می‌کنند.

در منطق یک خبرنگار خبره، راستی رمز ماندگاری و کجی آفت استواری است؛ لذا با توشه طهارت و پوشه پاکیزگی، تواضع در نقدپذیری و سخاوت در پاسخگویی می‌کوشد تا در فرایند نظم نوین جهانی و صف بندی حق و باطل و شناخت جهل مدرن تکلیف خود را در دفاع از حق و دفع باطل ایفا نمایند.

شهید محمود صارمی خبرنگاری نیک صورت و نکو سیرت بود که در اوج زمان شناسی و روح جهادی و آراسته به اصالت اسلامی، با جهل طالبان جنگید و جان را فدای رسالت خویش نمود و امروز ایمان و اتقان او در کرانه اعتماد و اتحاد جامعه نورافشانی می‌ کند و به جامعه خبری کشور عزت و اعتباری خاص بخشیده و تعهد حکم می‌کند ما نیز چنین باشیم.

خبرنگاران اصالت نگر و رسالت محور هیبت و حلاوت از اشک قلم شان می بارد و جهانی در جهش جان و رویش روانشان جمع است.

 

«آسیب‌ ها»

این سرداران سپاه شجاعت و امیران میدان مقاومت بی سپهر و سرپوش و فاقد سِتر و سنگر در معرض انواع تیرهای تباهی و تاراج تقاص قرار دارند.

آنان فاقد یک نهاد نافذ و حافظ و یک ناظر واسط اند تا بی‌طرفانه از حقوق آنان حراست نماید و همین مشکل، آنها را در چنبره حاکمیتهای مرکزی قرار داده و حریت و هویت حرفه ای این واقع نگاران در سراسر عالم در سایه بی محبتی گرفتار نموده بطوریکه قادر نیستند بدرستی به وظیفه خود عمل و صدای مظلومیت بینوایان را از دست مستکبران دنیا فریاد کنند.

بحران معیشت، معضل بیمه، مکافات بیکاری، فقد امنیت شغلی، باران آسیب های اجتماعی، خطرات جانی و جانبی و ابهام در آرامش آینده، گاها شان آنان را تنزل داده و این صنف سخی را به پیاده نظام حکومتگران مستبد در آمریکا، اسراییل و اروپا تبدیل کرده است و همین عدم استقلال باعث شده که رسانه های دنیای غرب چشم خود را بر بسیاری از واقعیات مسلم و مظالم مذموم در اقصی نقاط این جهان پهناور ببندند.

تولیدات بی محتوا و فاقد ارزش خبری، عدم مراعات شان و منزلت خبرنگاران، فاصله اصحاب رسانه از بدنه جامعه، معاشرت مفرط با مدیران، افت شدید دانش حرفه ای خبرنگاران و عدم آشنایی و اشراف آنان بر اصول و فنون خبر نویسی آسیب دیگری است که شاکله اصلی جریان رسانه ای داخلی را تحت شعاع قرار داده است.

نگاه تاجرانه بجای برداشت عالمانه به مقوله خبر و خبرنگاری، ترجیح درشت نویسی بر درست نویسی، عدم ارزیابی تولیدات خبری بر اساس ارزش‌ های علمی و تعاریف تخصصی حق گویی و حق بینی و حق شناسی اهالی رسانه را زیر سئوال برده است و نقد نجیبانه این مردان میدان و زنان زمانه را با مشکل مواجه و گاها آزادی بعد از بیان، آنها را به بهانه نظارت مخدوش می‌کند.

امید است با همت والای اهالی اخبار و اطلاعات و تاسی به ایده جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری و توسعه روش روشنگری زوایای تاریک ناشی از سیاه نمایی دشمنان خارجی ملت ایران را با نور حقیقت مزین و فکر و ذهن جوانان جامعه را به آینده خود امیدوار نماییم و بکوشیم تا خاک پاک ایران را از نگاه ننگین و نحوست سنگین متجاوزان مزدور مصون بداریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.