تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

آب مخازن و آبشخورهای حیات وحش ایلام ۱۰ روز یکبار تامین می شود

آب مخازن و آبشخورهای حیات وحش ایلام ۱۰ روز یکبار تامین می شود
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: آب هفت مخزن و بیش از ۳۰ آبشخور در مناطق تحت مدیریت این اداره کل به صورت ۱۰ روز یکبار تامین می شود.

علیرضا محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: گنجایش ظرفیت مخازن مناطق تحت مدیریت این اداره کل از یک هزار و ۵۰۰ لیتر تا چهار هزار لیتر است که هر ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار آب این مخازن تامین می شود.

وی افزود: در هر دوره آبرسانی برای هر مخزن تامین آب، ۱۰ هزار لیتر آب برای این مخازن خریداری می شود و در زمینه تامین آب مورد نیاز حیات وحش مشکل وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: باتوجه به بارندگی های موثر در سال آبی جاری، بیشتر چشمه ها و منابع آبی طبیعی مورد استفاده حیات وحش استان مشکلی ندارند.

محمدی یادآور شد: هرچند بسته به تر یا خشکسالی ها میزان اعتبارات برای آب حیات وحش استان متغیر است، اما به طور میانگین در سال ۲ میلیارد ریال برای تامین آب حیات وحش هزینه می شود.

وی اضافه کرد: برخی از انجمن های زیست محیطی نیز در کنار آبشخورهای اداره کل، اقدام به احداث آبشخور و تزریق مداوم آب به این آبشخورها کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام به انجمن های مردم نهاد و سایر دوستداران محیط زیست توصیه کرد: قبل از احداث آبشخور یا هرگونه خدمات رسانی به حیات وحش، با کارشناسان این اداره کل مشورت کنند.

محمدی بیان کرد: همچنین تمام آبشخورهای مناطق تحت مدیریت اداره کل پیش از آغاز عملیات آبرسانی به حایت وحش لایروبی شده اند.

وی در مورد تامین امنیت حیات وحش در کنار آبشخورها هم گفت: عمده این آبشخورها در مناطق سخت گذر کوهستانی و ارتفاعات ایجاد شده اند ضمن اینکه پایش مستمر در عرصه های زیستگاهی و حاشیه آبشخورها انجام می شود.

وی از نصب دوربین تله ای در کنار این آبشخورها خبر داد و افزود: تصاویر گونه های مختلف حیات وحش که برای نوشیدن آب به کنار این آبشخورها می آیند ثبت و ضبط می شود.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام، یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

مناطق زیر مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ۱۴۳ هزار هکتار است.

کولگ، شَلَم، بانکول، مانشت و قلارنگ، سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی، کبیرکوه و دینارکوه از جمله مهمترین زیستگاه های جانوری استان ایلام محسوب می شود.

خزس، پلنگ، افعی دم عنکبوتی، کل، بز، قوچ و گرگ از جمله گونه های حیات وحش استان است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.